تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,045 |
تعداد مقالات | 12,823 |
تعداد مشاهده مقاله | 16,548,236 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,793,142 |
مطالعة تطبیقی آراء مرلوپونتی و آرنهایم در حیطة ادراک بصری و تبیین رهیافت آن در آموزش هنر (با رویکرد پدیدارشناختی) | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.51713.3218 | ||
نویسندگان | ||
سمیه چترائی ![]() | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
2دانشیار دانشگاه هنر اصفهان | ||
3دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
4دانشگاه هنر اصفهان. اصفهان. ایران | ||
چکیده | ||
ادراک بصری نقش بسزایی در دستیابی ما به سطح بالایی از شناخت، ایفا میکند و ارتقای آن میتواند بیشترین تأثیر را بررویکیفیت تجارب زیباشناختی ما داشته باشد. برایناساس فهم ماهیت و سازوکار آن درجهت غِنای بیشتر، از الزامات حوزة آموزشهنر میباشد؛ بسیاری از تلاشها برای فهم چیستی ادراک و پدیدههای آن، حاصل اندیشههای پدیدارشناسان و روانشناسانگشتالت بوده است و موریس مرلوپونتی و رودلف آرنهایم، دو فیلسوف و نظریهپرداز برجسته در این حوزهاند که عمده آراء آنها تحتتأثیر این مکتب و با رویکرد پدیدارشناختی صورت گرفته است؛ نوشتار حاضر سعی دارد با تطبیق آراء این دو فیلسوف به شناخت گستردهتری از ماهیت ادراک دست یابد و رهیافت آنرا در حوزة آموزش هنر واکاوی نماید. این پژوهش با رویکرد پدیدارشناختی، به شیوة تحلیلی-تطبیقی و با بهرهگیری از اسناد معتبر و منابع کتابخانهای نگاشته شده است؛ یافتههای این نوشتار نشان میدهد مرلوپونتی و آرنهایم در اندیشهای یکسان بر این باورند که در ادراک بصری، جوهر عالم درون و بیرون، برخلاف آموزههای دوآلیستی دکارتی، در هیأت بازی میان نیروهای مختلف به شکل یک گشتالت در میآید و از خلال همین درهم تنیدگی ارگانیسم با جهان مُدرک است که میتوان به درک امر واقعی رسید؛ همچنین با اتکا به این هیأت کلی می توان به معانی و مفاهیمی دست یافت که در دیدن و هنرهای دیداری وجود دارد و ابزار ارتباطی هنرمند به شمار میآید. بنابراین لازمة آفرینش و درک اثر هنری، توانایی ذهنی در درک همین ساختارهای یکپارچه و معنادار میباشد و این ضرورت فهم عالی پدیدههای بصری را در تربیت هنری دوچندان میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعه تطبیقی؛ ادراک بصری؛ آموزش هنر؛ گشتالت؛ مرلوپونتی؛ آرنهایم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |