تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,205 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,890 |
بررسی میزان توجه به شاخص های اقتصاد مقاومتی در کتاب های درسی دوره ابتدایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 61-74 اصل مقاله (637.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52141.1047 | ||
نویسندگان | ||
رضا میرعرب رضی* 1؛ فاطمه زهرا معافی2؛ صمد ایزدی3 | ||
1عضو هیات علمی /دانشگاه مازندران | ||
2معلم آموزش و پرورش | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به شاخصهای اقتصاد مقاومتی در محتوای کتابهای درسی پایههای پنجم و ششم دبستان بود. روش ها: دادههای این پژوهش به روش تحلیل محتوا گردآوری و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری کتب درسی پایه پنجم (6 کتاب) و ششم ابتدایی (8 کتاب) بود که در مجموع محتوای 1655 صفحه از کتابهای درسی پایه های مذکورمورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل چک لیست کدگذاری شده بود. جهت تأیید روایی از دیدگاه متخصصان و تأیید پایایی از فرمول پایایی اسکات استفاده شد که 0.86 برآورد گردید. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد مؤلفههای «صرفهجویی و اسراف نکردن» با ضریب اهمیت 33/0؛ «عدم تضییع اموال جامعه» با ضریب اهمیت 32/0؛ «آموزش و فرهنگسازی در اصلاح الگوی مصرف» با ضریب اهمیت 26/0؛ و «حمایت از تولید داخلی» با ضریب اهمیت 07/0 در رتبههای اول تا چهارم قرار داشتند و به مؤلفههای «مصرف تولیدات داخلی»؛ «تولید کالای با کیفیت» و «خودکفایی در تولید محصولات حیاتی»؛ با ضریب اهمیت صفر، هیچ توجهی نشده است. نتیجه گیری: با توجه به عدم توجه به مولفه های مصرف تولیدات داخلی، تولید کالای با کیفیت و خودکفایی و ضریب اهمیت برخی از مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد میشود مفاهیم اقتصاد مقاومتی به کتاب های درسی دوره ابتدایی بیشتر راه یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد مقاومتی؛ کتاب های درسی؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |