تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,243,885 |
بررسی مقایسه ای مفهوم حقیقت محمدیه از منظر ملاصدرا و آدام کدمون از نگاه موسی دلئون | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 18، دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 292-305 اصل مقاله (854.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.51442.3199 | ||
نویسندگان | ||
نسرین توکلی* 1؛ احد گنجعلی خانی2؛ ولی اله ساکی3 | ||
1استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه فیزیک، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران | ||
3استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این مقاله بررسی همانندیها و تفاوتهای حقیقت محمدیه و آدام کادمون، از منظر ملاصدرای مسلمان و دلئون کلیمی است، روش پژوهش مطالعه تطبیقی با رویکردی تحلیلی-توصیفی بر اساس روش مطالعات کتابخانهای است. مطالعات بر اساس نگرشهای هستی شناسانه دو دین ابراهیمی میباشد. یافته ها: این پژوهش مشخص میکند، حقیقت محمدیه و آدام کدمون هر دو به عنوان اولین جلوه ذات الهی هستند. در دیدگاه ملاصدرا حقیقت محمدیه شامل انوار بی نهایت اسماء و صفات حق است. و آن را با صادر اول و عقل اول مطابقت داده است؛ اما دیدگاه موسی دلئون بر این است که آدام کدمون دارای ده سفیروت یا ده نور صفات الهی است. آدام کدمون نخستین تجلی ان- سوف است و وجودش از سفیره ها ترکیب شده است. نتیجه: در عرفان اسلامی و همچنین به نظر ملاصدرا، انسان کامل تجلی حقیقت محمدیه است از نظر دلئون نیز انسان کامل آدام کدمون میباشد و از دیدگاه این دو نفر، حقیقت محمدیه و آدام کدمون مبدأ و مقصد خلقت و آفرینش هستند. از تفاوت های مهم این دو دیدگاه، تفاوت در عدد اسماء و صفاتی است که تشکیل دهنده وجود انسان کامل است. | ||
کلیدواژهها | ||
آدام کدمون؛ حقیقت محمدیه؛ ملاصدرا؛ موسی دلئون؛ صادر اول | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ابن عربی، محی الدین. (1367ش). التجلیات اللهیه، همراه با تعلیقات ابن سودکین، چاپ عثمان اسماعیل یحیی، تهران: نشر دانشگاهی. ابن عربی، محی الدین. (1370ش). فصوص الحکم و التعلیقات علیه، بقلم ابوالعلا عفیفی، تهران: الزهراء. ابن عربی، محی الدین. (بی تا). الفتوحات المکیه، بیروت: دارصادر. احسائی، محمدبن علی بن ابراهیم. (1403ه.ق). عوالی اللئالی، تحقیق مجتبی عراقی، قم: مطبعه سیدالشهداء. ایزتسو، توشیهیکو. (1379ش). صوفیسم و تائوئیسم، ترجمه محمدجواد گوهری، تهران: روزنه. بادنج، حسن. (1393ش). انسان کامل به روایت ابن عربی و دلئون، ادیان و عرفان، 47(2): 214-173. جهانگیری، محسن. (1359ش). محی الدین عربی چهره برجسته عرفان اسلامی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. خدایار، دادخدا. (1386ش). سیری بر نظریه عرفانی نور یا حقیقت محمدیه، اندیشههای اسلامی، 1(1): 28-4. خلیلی، مصطفی. (1384ش). حقیقت محمدیه در حکمت متعالیه، اندیشه نوین دینی، ۱(2): 162-147. رحیم پور، فروغ السادات. (1389ش). تأملی در مبانی اختلاف نظر ابن سینا و ملاصدرا پیرامون صادر اول و انطباق آن با حقیقت محمدی، الهیات تطبیقی، 1(4): 88-73. رحیمی فر، عمران؛ قنبری، بخشعلی؛ عدلی، محمدرضا. (1399ش). بررسی ساختار وجودی از نظر موسی دلئون و یاکوب بومه، مطالعات عرفانی دانشگاه کاشان، 1(31): 142-115. شولم، گرشوم. (1392ش). گرایش ها و مکاتب اصلی عرفان یهود، ترجمه علیرضا فهیم، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1384ش). شرح الاصول الکافی، تصحیح و مقدمه رضا استادی، به اشراف سیدمحمد خامنهای، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1363ش). المشاهیر، تهران: طهوری. صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1389ش). تفسیر القرآن الکریم (8 جلدی)، به اشراف سیدمحمد خامنهای، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1410ه.ق). الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: داراحیاء التراث العربی. صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1419ه.ق). تفسیر قرآن کریم، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات. صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (بی تا). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه (ده جلدی) قم: منشورات مصطفوی. صدوق، محمدبن علی بن بابویه قمی. (1377ه.ق). عیون اخبارالرضا، قم: دارالعلم. صدوق، محمدبن علی بن بابویه قمی. (1390ه.ق). من لایحضره الفقیه، تهران: دارالکتب الاسلامیه. قنبری، بخشعلی. (1396ش). متون دینی و نظام های عرفانی یهود، تهران: نوشناخت. کلینی، محمد بن یعقوب. (1388ه.ق). الاصول من الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه. گنجور، مهدی؛ مومنی، ناصر. (1396ش). تبیین مبانی وجودشناختی جایگاه تکوینی و آثار حقیقت محمدیه در حکمت متعالیه، خردنامه صدرا، 23(90) 24-5. مجلسی، محمدباقر. (1403ه.ق). بحارالانوار، بیروت: موسسه الوفا. موسوی خمینی، روح الله. (1376ش). شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س). ولایتی، علی اکبر. (1392ش). نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ج2، تهران: انتشارات امیرکبیر. The Holy Quran. Badanj, Hassan. (2014). The Perefect Man according to Ibn-Arabi and Musa Deleon, Religions and Mysticism, 47(2): 173-195. (In Persian) Dadkhah, Khodayar. (2007). A Look at the Mystical Theology of Light, Andishehaye Eslami, No. 1(1): 4-28. (In Persian) Demanhar, Nurho. (1914). The Sepher ha-Zohar, or book of light originally published in "The word", Edited by H.W. Percival. New York: Theosophical Publishing Company. Ehsaei, Muhammad Ibn Ali. (1983). Awali al-Laali, Research by Mojtaba Araqi, Qom: Seyyedul-Shohada Press. (In Arabic) Fortun, Dion. (2000). The Mystical Qabalah, York beach. Me: Samuel weiser.Inc. Ganjour, Mahdi. (2017). Explaining the Ontological Foundations of the Formative Position and the Effects of Muhammadain Truth in Transcendent Wisdom, Kheradname-ye Sadra, 23(90): 5-24. (In Persian) Ibn Arabi, Mohiy Al-Din. (1988). al-Tajalliat Elahiya, along with Ibn Sudkin’s comments, Osman Ismail Yahya, Tehran: Nashr-e Danshghahi. (In Arabic) Ibn Arabi, Mohiy Al-Din. (1991). Fosus al-Hekam, by Abu Ala Afifi, Tehran: al- Zahra. (In Arabic) Ibn Arabi, Mohiy Al-Din. (No Date). al-Fotuhat al-Makiya, Beirut: Dar Sader. (In Arabic) Izutsu, Toshihiko. (2000). Sufism & Taoism, Translated by Mohammad Javad kouhi, Tehran: Rozaneh. (In Persian) Jahangiri, Mohsen. (1980). Mohiy al-Din a Prominent Figure in Islamic Mysticism, Tehren: Tehran University Press. (In Persian) Khalili, Mostafa. (2005). Muhammadian Truth in Hekmat-e Motaaliya, Andisheye Nowin-e Dini, 1(2): 147-161. (In Persian) Koleini, Muhammad Ibn Yaqub. (1968). Osul al-Kafi, Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamiya. (In Arabic) Majlesi, Muhammad. (1983). Behar al-Anwar, Beirut: al-Wafa Institute Press. (In Arabic) Musavi Khomeini, Rouhollah. (1997). Arbaein –e Hadith, Tehran: Imam Khomeini Publishing House. (In Persian) Qanbari, Bakhshali. (2017). Jewish Religious Texts and Mystical System, Tehran: No Shenakht. (In Persian) Rahimifar, Emran. (2020). Examining the Existential Structure from the Point of View of Musa Deleon and Yakub Boomeh, Mysticism Studies University of Kashan, 1(31): 115-142. (In Persian) Rahimpour, Forough al-Sadat. (2010). A Reflection on the Differences between Ibn Sina and Mulla Sadra on the First Issed, Elahiyat Tatbighi, 1(4): 73-88. (In Persian) Richard, James Horatio Gett heill. (1906). The Jewish Enyclopedia. NewYork: Funk and Wagnalls Company. Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (1984). al-Mashahir, Tehran: Tahouri. (In Arabic) Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (1990). al-Asfar al-Aghliya al-Arbaa, Beirut: Daar Ehya-e Torase-e Al-Arabi. (In Arabic) Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (1999). Interpration of the Quran, Beirut: Daar al-Taarof Lel-Matbuat. (In Arabic) Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (2004). Al-Hekmat Al-Motaaliyah fi Asfar Al-Aghliyah Al- Arbaa (10 Vols), Qom: Monsharat-e Mostafavi. (In Arabic) Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (2005). Description of Osule Kafi, correction and introduction by Reza Ostadi, Tehran: Bonyade Hekmat-e Sadra. (In Arabic) Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (2010). Interpretation of the Holy Quran, (8 Vols), under supervision of Seyyed Muhammad Khamenei, Tehran: Bonyade Hekmat-e Sadra. (In Arabic) Saduq, Muhammad Ibn Ali. (1958). Oyun-e Akhbar-e Reza (Sources of Reza Narrations), Qom: Dar al-Elm. (In Arabic) Saduq, Muhammad Ibn Ali. (1970). la Yahdhuro al- Faqih, The Peresence of the Jurist, Tehran: Dar al-kotob al-Eslamiya. (In Arabic) Scholem, Gershom Gerhard. (2013). Major Trends in Jewish Mysticism, Translated by AliReza Fahim, Qom: University of Religions and Denominations Press. (In Persian) Velayati, Ali Akbar. (2013). The Role of Shiites in the Culture and Civilization of Islam and Iran, Vol. 2, Tehran: AmirKabir. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |