تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,449 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,607 |
واکاوی و تأملی بر فلسفه آموزش و پرورش اشتاینر والدورف | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 14، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 235-253 اصل مقاله (1.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52328.3271 | ||
نویسنده | ||
هما رحمانی | ||
استادیار گروه معارف، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف اولیه آموزش قرن نوزدهم کسب دانش بود. اما اشتاینر والدورف این اصل را نفی کرد و اظهار داشت که دانش تنها یکی از ابزارهایی است که فرد بهوسیله آن آموزش میدهد، لذا یکی از اشکال تغذیه ذهنی و اخلاقی برای تربیت تمام ساحتی کودک توجه به ابعاد فکری، احساسی و ارادی کودک است. با این تفسیر، پژوهش حاضر باهدف واکاوی و تأملی بر فلسفه آموزش و پرورش اشتاینر والدورف با روش کیفی تحلیل محتوا انجام شد. جامعه موردمطالعه؛ اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارشهای پژوهشی و جستجو در شبکههای جهانی اینترنت بود که از روش هدفمند در دسترس مرتبط با موضوع استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که هدف فلسفه آموزش و پرورش والدورف ایجاد تعادل و هماهنگی بین جنبههای مختلف روح (تفکر، احساس و امیال) و جسم است و به همین دلیل بر بازیهای سازنده خلاق، داستان، ریتم، حرکت و موسیقی تأکید دارد. والدورف ماهیت انسانها را بر انسانیت و رشد معنویت کودک استوار دانسته و به سه دوره رشد سر، قلب و دستها اشاره دارد. رویکرد سر به یادگیری شناختی، رویکرد قلب به درگیری و یادگیری عاطفی و رویکرد دست به فعالیت عملی تأکید دارد که در آن مهارت دستی و قدرت بدنی با عقل سلیم و قدرت اراده در عمل مولد ترکیب میشود؛ درنتیجه، با توجه به این معنا بخشی در فلسفه آموزش و پرورش والدورف که تأکید بر عنصر معنویت و اخلاق دارد، هیچ پیشرفت اخلاقی چه از نظر شخصی و چه از نظر اجتماعی نمیتواند بدون توجه به عنصر معنویت و اخلاق وجود داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه آموزشوپرورش والدورف؛ انسانیت؛ رشد معنویت؛ رشد اخلاقی | ||
مراجع | ||
یروانی، شهین؛ وحدتی دانشمند، علی. (1396). نسبت مبانی فلسفی رویکردهای آموزشی کودکان در جهان غرب و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان فلسفه بومی در جامعه ایران، مجله فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت، 1(1): 33-17.
بردبار، نجمه. (1394). بررسی رابطه بین نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادامالعمر با واسطهگری مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی – یادگیری در دانشگاه شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز.
پورداوود، محمد؛ یوسفزاده چوسری، محمدرضا؛ کچوئیان جوادی، رضا؛ احقر، قدسی. (1398). ارزیابی عملکرد آموزشی و تربیتی مراکز پیشدبستانی همدان بر اساس فلسفه تربیتی اشتاینر (الگوی والدورف)، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(15): 106-91.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی الهه. (1394). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
سیفی، سمیه؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ عشایری، حسن؛ فرخی، نورعلی؛ درتاج، فریبرز. (1396). اثر یادگیری سازگار با مغز بر انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی دانشآموزان، فصلنامه تازههای علوم شناختی، 19(3): 61-51.
Bordbar, N. (2014). Investigating the relationship between academic innovation and students' tendency to lifelong learning through the mediation of faculty members' skills in the teaching-learning process at Shiraz University. Master's Thesis of Educational Management, Shiraz University. (in persian) Berner, E. (2022). Rudolf Steiner’s “Eurythmy”: between originality and Zeitgeist. Paedagogica Historica: 1-19. Doi:10.1080/00309230.2021.2001022 Boosaliki, H. (2021). A Critical Assessment of Social-Cognitive Domain Theory, Concerning Moral Development, 4(3): 23-48. Doi: 10.22034/ETHICS.2022.49955.1475 Bray, M. & et al. (2010). Comparative Education Resrach: Approaches and Methods. Hong Kong: Springer Bruhlmeier, A. (2010). Head, Heart and Hand: Education in the Spirit of Pestalozzi. Cambridge: Open Book Publishers Bruner, J. S. (2000). Kultura Obrazovanja [The Culture of Education]. Zagreb: Educa. de Oliveira, J. M.; do Nascimento, T. (2022). Aprendizagem e inclusão de alunos em espaços não-formais: uma abordagem da pedagogia Waldorf no ensino de ciências learning and inclusion of students in non-formal spaces: A Waldorf pedagogy approach in science education. Brazilian Journal of Development, 8(3): 15991-16006. Doi:10.34117/bjdv8n3-032 Forman, G. E.; Sigel, I.E. (1979). Cognitive development: a life-span view. Monterey, CA: Brooks/Cole Publishing. Frommer, E. (1979). Three stages of development. in E. J. Ogletree (Ed.), Introduction to Waldorf education: curriculum and methods. (pp. 22-25) Washington: University Press of America. Gazibara, S. (2013). Head, Heart and Hands Learning- A challenge for contemporary education. Journal of Education Culture and Society, 4(1): 71–82. doi:10.15503/jecs20131.71.82. Hannaford, C. (2007). Pametni pokreti: zašto ne učimo samo glavom: gimnastika za mozak Smart Hannaford, C. (2008). Očima i ušima, rukama i nogama [Eye, Ear, Hand & Foot]. Buševac: Ostvarenje. James, V. (2013). Art and the integration of Head, Heart and Hand. Journal for Waldorf Education, 15(1): 3–7. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112075883 Iravani, Sh.; Vahdati Daneshmand, A. (2017). The Relevance of Philosophical Foundations of Modern Early Childhood Education Approaches and Islamic Philosophy of Education as Iran Indigenous Philosophy. Journal of Philosophy & Hisory of Education, 1(1): 17-23. (in persian) Jensen, E. (2003). Super-nastava: Nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspješno učenje [Super teaching: Over 1000 practical strategies]. Zagreb: Educa Jensen, E. (2005). Poučavanje s mozgom Na umu [Teaching with the Brain in Mind]. Zagreb: Educa. Marshak, D. (1997). The common vision: parenting and educating for wholeness. New York: Peter Lang. McDermott, R. A. (1984). The essential Steiner. San Francisco: Harper & Row. Meyer, H. (2002). Didaktika razredne kvake [Didactics class handles]. Zagreb: Educa. Moffat, P. S. (1987). Forward to what? For ourselves and our children. Edinburgh: Monterey, CA: Brooks/Cole Publishing. Monterey, CA: Brooks/Cole Publishing. Morristown, NJ: General Learning Press. Neufeld, E. M. (1976). The philosophy of Jean Piaget and its educational implications. New York: Peter Lang. Nobel, A. (1996). Educating through art: The Steiner school approach. Edinburgh: Floris Books. Ogletree, E. J. (1979). An introduction to Waldorf education: curriculum and methods. University Press of America. Pourdavoud, M.; Yusufzadeh Chausari, M. R.; Javadi Kechuian, R.; Ahghar, Q. (2018). Assessment of Educational and Instructional Performance of Hamadan Preschool Centers Based on Steiner Educational Philosophy (Waldorf Model). Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 8(15): 91-106. (in persian) Pritchard, B. (2022). The Beneficial Efects of Waldorf Education. Rawson, M. (2018). Life processes and learning in Waldorf pedagogy. Research Bulletin, 23, 2. Rawson, M. (2021). Steiner Waldorf Pedagogy in Schools: a critical introduction. Routledge. Seifi, S.; Ebrahimi Gavam, S.; Ashaeri, H.; Farrokhi, N.; Dortaj, F. (2017). The Effectiveness of a Brain Compatible Learning On Cognitive Flexibility and Selective Attention of Students. Advances in Cognitive Sceince, 19(3): 51-61. (in persian) Sarmad, Z.; Bazargan, A.; Hijazi E. (2014). Research methods in behavioral sciences, Tehran, Aghaz Publications. (in persian) Steiner, R. (1967). A lecture on eurythmy. London: Rudolf Steiner Press. Steiner, R. (1976). Practical advice to teachers. London: Rudolf Steiner Press. Steiner, R. (1986). Soul economy. Spring Valley, NY: The Anthroposophic Press. Steiner, R. (1988). The child's changing consciousness and Waldorf education. Hudson, NY: The Anthroposophic Press. Woolfolk, A. E. (1998). Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 505 |