تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,045 |
تعداد مقالات | 12,823 |
تعداد مشاهده مقاله | 16,544,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,793,074 |
واکاوی و تأملی بر فلسفه آموزش و پرورش اشتاینر والدورف | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.52328.3271 | ||
نویسنده | ||
هما رحمانی ![]() ![]() | ||
استادیار گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تبریز | ||
چکیده | ||
هدف اولیه آموزش قرن نوزدهم کسب دانش بود. اما اشتاینر والدورف این اصل را نفی کرد و اظهار داشت که دانش تنها یکی از ابزارهایی است که فرد بهوسیله آن آموزش میدهد، لذا یکی از اشکال تغذیه ذهنی و اخلاقی برای تربیت تمام ساحتی کودک توجه به ابعاد فکری، احساسی و ارادی کودک است. با این تفسیر، پژوهش حاضر باهدف واکاوی و تأملی بر فلسفه آموزشوپرورش اشتاینر والدورف با روش کیفی تحلیل محتوا انجام شد. جامعه موردمطالعه؛ اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارشهای پژوهشی و جستجو در شبکههای جهانی اینترنت بود که از روش هدفمند در دسترس مرتبط با موضوع استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که هدف فلسفه آموزشوپرورش والدورف ایجاد تعادل و هماهنگی بین جنبههای مختلف روح (تفکر، احساس و امیال) و جسم است و به همین دلیل بر بازیهای سازنده خلاق، داستان، ریتم، حرکت و موسیقی تأکید دارد. والدورف ماهیت انسانها را بر انسانیت و رشد معنویت کودک استوار دانسته و به سه دوره رشد سر، قلب و دستها اشاره دارد. رویکرد سر به یادگیری شناختی، رویکرد قلب به درگیری و یادگیری عاطفی و رویکرد دست به فعالیت عملی تأکید دارد که در آن مهارت دستی و قدرت بدنی با عقل سلیم و قدرت اراده در عمل مولد ترکیب میشود. درنتیجه، با توجه به این معنا بخشی در فلسفه آموزشوپرورش والدورف که تأکید بر عنصر معنویت و اخلاق دارد، هیچ پیشرفت اخلاقی چه ازنظر شخصی و چه ازنظر اجتماعی نمیتواند بدون توجه به عنصر معنویت و اخلاق وجود داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه آموزشوپرورش والدورف؛ انسانیت؛ رشد معنویت؛ رشد اخلاقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |