تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,961 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,313,528 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,072,789 |
جایگاه برنامه درسی پنهان بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانشآموزان | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 50-60 اصل مقاله (681.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52280.1050 | ||
نویسندگان | ||
سروه ناظری* ؛ حسین بقایی | ||
دانشگاه آزاد تبریز | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین نقش برنامه درسی پنهان بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانشآموزان بود. پژوهش حاضر کاربردی و از آنجا که رابطه بین سه متغیر را بررسی میکند از نوع همبستگی است. روش ها: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایهی دهم شهرستان بوکان هستند، در این تحقیق براساس فرمول کوکران235 نفر از دانشآموزان دختر پایهی دهم شهرستان بوکان به عنوان نمونه و به صورت نمونهگیری خوشه-ای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های برنامه درسی پنهان تقیپور و غفاری(1389)؛ تفکر ارجاعی اهرینگ و همکاران(2010) و مقیاس یادگیری خودراهبر در دانشآموزان فیشر و همکاران(2001) استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین برنامه درسی پنهان با تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر رابطه معناداری وجود دارد و برنامه درسی پنهان توانایی پیش بینی تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر را دارد. نتیجه گیری: بین برنامه درسی پنهان با تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر رابطه معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
"برنامه درسی پنهان"؛ " تفکر ارجاعی"؛ "یادگیری خودراهبر " | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 414 |