تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,276 |
تعداد مقالات | 15,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,888,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,704,682 |
امکان سنجی برنامه درسی تلفیقی در دروس علوم تجربی، علوم اجتماعی و تربیت بدنی دوره ابتدایی از نگاه معلمان و متخصصان برنامه درسی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 40-49 اصل مقاله (619.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.51894.1043 | ||
نویسندگان | ||
سعید شریفی رهنمو* 1؛ آیت اله فتحی2؛ حسن عباسی3؛ مجید شریفی رهنمو4 | ||
1دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه بوعلیسینا | ||
2پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا | ||
3کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، ایران، تهران | ||
4دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان امکانسنجی برنامه درسی تلفیقی در دروس علوم تجربی، علوم اجتماعی و تربیت بدنی دوره ابتدایی از نگاه معلمان و متخصصان برنامهدرسی انجام پذیرفت. روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامهدرسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامهدرسی ایران(500 نفر) و معلمان دوره ابتدایی شهر همدان(2149 نفر) که درسال تحصیلی 1399-1400 به تدریس اشتغال دارند میباشد. برای انتخاب نمونهها درمورد متخصصان برنامه درسی 92 نفر و در بخش معلمان نیز 270 نفر از طریق فراخوان اینترنتی و به روش دردسترس با توجه به محدودیت تردد کرونا در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته امکانسنجی برنامه درسی تلفیقی بود که روایی آن از طریق روایی دلفی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. در ادامه دادهها با استفاده از میانگین، انحراف معیار، آزمونهای کالموگروف – اسمیرونوف، تحلیل واریانس، تی تک نمونهای و آزمون خی تحلیل شد. یافته و نتیجهگیری: تحلیلهای توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از آزمونهای مذکور نشان میدهد که گروه معلمان و متخصصان هر دو تاکید داشتند که روش تلفیقی در هر سه حوزه اهداف، محتوی و روش تدریس امکان تلفیق وجود دارد. بنابراین میتوان گفت تفاوتی بین نظر معلمان و گروه متخصصان وجود نداشته و این نظریه را مورد تأیید قرار داده است که این رویکرد، دانشآموزان را برای یادگیری بهتر و مداوم بر میانگیزد و قابلیتهای لازم برای زندگی در قرن بیست و یکم را در آنان پرورش می-دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی تلفیقی؛ علوم تجربی؛ علوم اجتماعی؛ تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |