تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 16,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,610,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,288,456 |
عوامل موثر بر مشارکت فعال والدین در امر آموزش و پرورش و توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1403، صفحه 82-94 اصل مقاله (734.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52033.1044 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ حسین استادحسنلو3 | ||
1دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی | ||
3مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پیشینه و هدف: مشارکت والدین در آموزش و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه نقش مهمی در رشد این گروه از کودکان دارد. هدف از پژوهش حاضر مطالعه عوامل موثر بر مشارکت فعال والدین دارای دانشآموزان با نیازههای ویژه در آموزش و توانبخشی فرزندانشان بود. روشها: طرح پژوهش کیفی پدیدارشناسی برای بررسی این عوامل مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای دانشآموزان اختلال یادگیری ویژه و نارساییهای ذهنی بودند که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مصاحبه نیمهساختار یافته با 21 نفر از این گروه از مادران تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها با روش کلایزی تا مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی انجام شد. یافتهها نشان داد که عوامل موثر در مشارکت فعال والدینی در آموزش و توانبخشی کودک دارای نیازههای آموزشی ویژه شامل عوامل اقتصادی (مانند داشتن پول، کاهش هزینههای درمانی و خدمات بیمهای و کاهش هزینههای حمل و نقل)، عوامل اجتماعی (مانند حمایت اجتماعی، مشارکتهای اجتماعی و مشارکتهای تخصصی اجتماعی) و عوامل خانوادگی (مثل مشارکت بیشتر پدر، حفظ انسجام درونخانوادگی، حمایت اعضای خانواده و آگاهی و دانش اعضای خانواده) بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت فعال والدینی؛ توانبخشی؛ نیازهای آموزشی ویژه؛ عوامل موثر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |