تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,130 |
تعداد مقالات | 13,888 |
تعداد مشاهده مقاله | 48,860,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,585,093 |
تحلیلِ روایتِ تاریخی_هگلیِ دانتو از استحالۀ شیء روزمره به اثر هنری | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.50535.3133 | ||
نویسندگان | ||
فرید رهنما ![]() | ||
1خیابان آزادی نبش بزرگراه یادگار وزارت میراث فرهنگی | ||
2ادانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
آرتور دانتو ضمن ردِّ دیدگاههای پیشین و مخالفتِ صریح با ذاتگراییِ مفهومِ هنر، با نگاهِ کاملاً متفاوتی، درصددِ تبیینِ رویکردی جدید در مواجهه با آثار هنریِ چالشبرانگیزِ معاصر است. او با رویگردانی از دیدگاهِ کانتیِ مسلّط بر نظریههای هنر تا اواسطِ قرنِ بیستم، نظریۀ خود را تحتِ تأثیرِ هگل و بر مبنای زمینۀ تاریخیِ روندِ ارتقایِ شیء عادی به اثر هنری بنامینهد. بر این اساس، زمینهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی لازم است تا ابژهها، مشروعیتِ اثر هنری بودن را کسب کنند. از نظر او به واسطۀ نوعِ نگاهِ هنرمند(در بسترِ تاریخی) به شئ عادی و نحوۀ ارائۀ او، روایتِ تازهای از یک امر معمولی پدید میآید و آن را به عنوان مفهوم و معنایی متجسّد درمیآورد که منجر به استحاله به یک اثر هنری میشود. از آنجا که درکِ محتوای فکریِ اثر و دستیابی به معنای اثر، کنشی فعّالانه از سوی ناظرِ اثر را میطلبد، تأکیدِ بیش از حدِّ نظریۀ او بر سوژهمحوری ، تفاسیرِ شخصی را سبب میشود. همچنین با توجه به اینکه نظریۀ هنرِ دانتو بر فاصلۀ اثرِ هنری از دنیای واقعی تمرکز دارد(اثرِ هنری، ابژۀ واقعی نیست)، نسبتِ اثر با جهانِ واقع، زیرِ سؤال میرود و با خصائصی که برای اثر هنری قائل میشود، خود به نوعی گرفتارِ ذاتگرایی میشود. این مقاله در پیِ سؤالِ چه چیزی اثرِ هنری را اثرِ هنری میکند؟ با بررسی و توصیفِ آرایِ دانتو، ضمنِ اشاره به آثارِ هنریِ موردِ ارجاعِ وی، عواملِ مؤثر در نظریۀ او را واکاوی میکند تا نهایتاَ به تحلیلِ برخی ایراداتِ این تلقی از مفهومِ هنر بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آرتور دانتو؛ استحاله؛ شیء روزمره؛ اثرِ هنری؛ ذاتگرایی؛ سوژهمحوری؛ فاصله | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,034 |