تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,036 |
تعداد مقالات | 12,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,720,236 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,710,130 |
بررسی مقایسهای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر | ||
مجله پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.48246.3002 | ||
نویسندگان | ||
عیسی موسی زاده ![]() ![]() | ||
1دبیر تحریریه نقد و نظر و Theosophia Islamica | ||
2دانشجوی دکتری | ||
چکیده | ||
آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار میرود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه بازی میکند، اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. برهمین اساس مقاله حاضر در صدد است ضمن بررسی مقایسهای دیدگاه کانت و هایدگر،برخی انتقادهای جدی به آنها را مورد توجه قرار دهد تا گامی هر چند مقدماتی در جهت بازتوصیف مفهوم آزادی برداشته باشد.کانت آزادی را امری فراپدیداری و خصیصۀ بنیادی سوژه دانسته و آن را بنیاد اخلاق معرفی میکند.او معنای ایجابی آزادی را که در سایۀ اجتماعی شدن انسان فرصت ظهور مییابد برمیگزیند و آن را پایۀ اندیشۀ خویش قرار میدهد. اما باید گفت که اولا درست است که قوانین اخلاق از ما صادر میشود،ولی عمل کردن و نکردن به آنها اختیاری است.ثانیا آدمی بیشتر محصولی اجتماعی است تا نتیجه صورت محض قانون اخلاقی و قاعده امتناع اجتماع نقیضین.در مقابل، هایدگر معتقد است دازاین عین فراروی از خویش و برونایستی و استعلای وجودی است و این اساس آزادی است.از این رو اگزیستانسِ(برونایستی) دازاین ذاتا عین آزادی است. اما اولا روش هایدگر در توصیف نحوه وجود انسان نسبت به شیوه زندگی خنثی است.ثانیا دیدگاه هایدگر در باب آزادی نه کمکی برای آزاد زیستن میکند و نه راهکاری برای آن نشان میدهد.ثالثا این دیدگاه نقش دیگری و جامعه در آزاد زیستن را نادیده گرفته و تنها بر فرد دازاین تکیه میکند.رابعا آزادی نسبتی با خشنودی و شادی ندارد.بنابر این آزادی نه به معنای رها شدن از جبرگرایی علیـمعلولی،بلکه به معنای ناپوشیدهساختن است. | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ هایدگر؛ آزادی؛ خودآیینی؛ امر فراپدیدار؛ برون ایستایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |