تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,711 |
بررسی مقایسهای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 40، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 643-657 اصل مقاله (527.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.48246.3002 | ||
نویسندگان | ||
عیسی موسی زاده* ؛ علی آقایی پور؛ مصطفی عابدی | ||
دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار میرود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه دارد؛ اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. بر این اساس مقاله حاضر درصدد است ضمن بررسی مقایسهای دیدگاه کانت و هایدگر، برخی انتقادهای جدی به آنها را مورد توجه قرار دهد تا گامی هر چند مقدماتی در جهت بازتوصیف مفهوم آزادی برداشته باشد. کانت آزادی را امری فراپدیداری و خصیصۀ بنیادی سوژه دانسته و آن را بنیاد اخلاق معرفی میکند. او معنای ایجابی آزادی را که در سایۀ اجتماعی شدن انسان فرصت ظهور مییابد برمیگزیند و آن را پایۀ اندیشۀ خویش قرار میدهد؛ اما باید گفت که اولا درست است که قوانین اخلاق از ما صادر میشود، ولی عمل کردن و نکردن به آنها اختیاری است. ثانیا آدمی بیشتر محصولی اجتماعی است تا نتیجه صورت محض قانون اخلاقی و قاعده امتناع اجتماع نقیضین. در مقابل، هایدگر معتقد است دازاین عین فراروی از خویش و برونایستی و استعلای وجودی است و این اساس آزادی است. از این رو اگزیستانسِ(برونایستی) دازاین ذاتا عین آزادی است. اما اولا روش هایدگر در توصیف نحوه وجود انسان نسبت به شیوه زندگی خنثی است. ثانیا دیدگاه هایدگر در باب آزادی نه کمکی برای آزاد زیستن میکند و نه راهکاری برای آن نشان میدهد. ثالثا این دیدگاه نقش دیگری و جامعه در آزاد زیستن را نادیده گرفته و تنها بر فرد دازاین تکیه میکند. رابعا آزادی نسبتی با خشنودی و شادی ندارد.بنابر این آزادی نه به معنای رها شدن از جبرگرایی علیـمعلولی، بلکه به معنای ناپوشیدهساختن است. | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ هایدگر؛ آزادی؛ خودآیینی؛ امر فراپدیدار؛ برون ایستایی | ||
مراجع | ||
اشتراوس، لئو. (1393). فلسفه سیاسی چیست، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی. افلاطون. (1380). مجموعه آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ سوم، ج1، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی. انجیل عیسی مسیح. (2010). ترجمه هزاره نو (فارسی)، انگلستان: انتشارات ایلام. بیزر، فردریک. (1396). هگل، ترجمه سید مسعود حسینی، چاپ سوم، تهران: انتشارات ققنوس. بیمل، والتر. (1381). بررسی روشنگرانة اندیشههای مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران: نشر سروش. دکارت، رنه. (1390الف). انفعالات نفس، فلسفۀ دکارت، ترجمه منوچهر صانعیدرهبیدی، چاپ دوم، تهران: انتشارات بینالمللی الهدی. دکارت، رنه. (1390ب). اصول فلسفه، فلسفۀ دکارت، ترجمه منوچهر صانعیدرهبیدی، چاپ دوم، تهران: انتشارات بینالمللی الهدی. سیف، سید مسعود. (1389). نقش آزادی در فلسفه اخلاق کانت، متافیزیک، 2(7-8): 92-79. کاسیرر، ارنست. (1385). اسطوره و دولت، ترجمه یدالله موقن، تهران: انتشارات خوارزمی. کانت، امانوئل. (1392). نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ هفتم، تهران: نشر نی. کانت، امانوئل. (1394الف). بنیاد مابعدالطبیه اخلاق، ترجمه حمید عنایت؛ علی قیصری، چاپ دوم، تهران: انتشارات خوارزمی. کانت، امانوئل. (1394ب). رشد عقل، ترجمه منوچهر صانعی درهبیدی، چاپ سوم، تهران: انتشارات نقش و نگار. کانت، امانوئل. (1395). نقد عقل عملی، ترجمه انشاالله رحمتی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سوفیا. فروم، اریک. (1399). گریز از آزادی، ترجمه عزتالله فولادوند، چاپ 22، تهران: انتشارات مروارید. مککواری، جان. (1397). هایدگر و مسیحیت، ترجمه شهابالدین عباسی، تهران: نشر کتاب پارسه. معلمی، حسن. (1388). نگاهی به معرفتشناسی در فلسفه غرب، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. کرد نوغانی، مهدی. (1395). گلاسنهایت و مسئله اراده در اندیشه هایدگر، پژوهشهای فلسفی، 10(18): 307-283. هایدگر، مارتین. (1389). هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. هایدگر، مارتین. (1383). متافیزیک چیست؟ ترجمه سیاوش جمادی، تهران: نشر ققنوس. هایدگر، مارتین. (1390). نامه درباره انسانگرایی در: از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویرایش عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. هایدگر، مارتین. (1400). گفتاری در باب تفکر: گلاسنهایت، ترجمه سامی آستان، تهران: انتشارات شوند Kant, Emmanuel. (2014A). Ethical Post-Medicine Foundation, Translated by Hamid Enayat; Ali Qeisari, 2nd edition, Tehran: Kharazmi Publications. (in persian) Beiser, Frederick. (2016). Hegel, Seyyed Masoud Hosseini, 3rd edition, Tehran: Qoqnoos Publications. (in persian) Bimel, Walter. (2002). Enlightenment Review of Martin Heidegger's Thoughts, translated by Bijan Abdulkarimi, Tehran: Soroush Publishing House. (in persian) Cassirer, Ernst. (2006). Myth and Government, Translated by Yadullah Moqen, Tehran: Kharazmi Publications. (in persian) Descartes, Rene. (2011A). The Passiveness of the Soul, translated by Manouchehr Saneini-Darhabidi, 2nd edition, Tehran: Al-Hoda International Publications. (in persian) Descartes, Rene. (2011b). Principles of Philosophy, translated by Manouchehr Sanei-Dara-Bidi, 2nd edition, Tehran: Al-Hoda International Publications. (in persian) Fromm, Eric. (2019). Escape from Freedom, Translated by Ezzatullah Fouladvand, 22nd edition, Tehran: Morvarid Publications. (in persian) Guignon, Charles. (2011). Heidegger’s Concept of Freedom, in: Interpreting Heidegger, Critical Essays, Cambridge University, Heidegger, Martin. (1962). Kant and the Problem of Metaphysics, Bloomington, Heidegger, Martin. (1969). The Essence of Reasons, Eveaston, Heidegger, Martin. (2002) The Essence of Human Freedom: an introduction to philosophy, translated by Ted Sadler, Continuum, Heidegger, Martin. (2004). What is Metaphysics, translated by Siavash Jamadi, Tehran: Qoqnoos. (in persian) Heidegger, Martin. (2010). Being and Time, translated by Abdulkarim Rashidian, Tahram: Ney Publishing. (in persian) Heidegger, Martin. (2011). Letter on Humanism. in: From Modernism to Postmodernism, edited by Abdulkarim Rashidian, Tehran: Ney Publishing. (in persian) Heidegger, Martin. (2021). A Speech about Thinking: Glassenheit, Translated by Sami Astan, Tehran: Shavand Publications. (in persian) Kant, Emmanuel. (2012). Critique of the Power of Judgment, translated by Abdulkarim Rashidian, 7th edition, Tehran: Ney Publishing. (in persian) Kant, Emmanuel. (2014b). Roshd Aql, Translated by Manouchehr Sanei Darehbidi, 3rd edition, Tehran: Naqsh and Negar Publications. (in persian) Kant, Emmanuel. (2015). Criticism of Practical Reason, translated by Inshallah Rahmati, 5th edition, Tehran: Sophia Publications. (in persian) Maitland, Jeffrey. (1992). Ontology of Appreciation: Immanuel Kant Critical Assessment, Vol. III, London and New York McQuarrie, John. (2017). Heidegger and Christianity, translated by Shahabuddin Abbasi, Tehran: Ketab Parse Publishing. (in persian) Moalemi, Hassan. (2010). A Look at Epistemology in Western Philosophy, Tehran: Farhang and Islamic َndisheh Research Institute. (in persian) Kord Noghani, Mehdi. (2015). Glasenheit and the Problem of Will in Heidegger's Thought, Philosophical Investigations, 10(18): 283-307. (in persian) Plato (2001). Collection of Works, translated by MohammadHassan Lotfi, 3rd edition, Vol. 1, Tehran: Kharazmi Publishing Company. (in persian) Robinson, Charles. (2009). Martin Heidegger’s Critique of Freedom, Boston College, Seif, Seyyed Massoud. (2010). The Role of Freedom in Kant's Moral Philosophy, Metaphysics, 2(7-8): 79-92. (in persian) Strauss, Leo. (2014). What is Political Philosophy? The Gospel of Jesus Christ. (2002). translated by New Millennium, United Kingdom: Ilam Publications. (in persian) Wittgenstein, Ludwig. (1958). Philosophical Investigations, Translated by G. E. M. Anscombe. Oxford. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,456 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |