تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,036 |
تعداد مقالات | 12,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,720,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,709,615 |
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس | ||
مجله پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.42825.2708 | ||
نویسندگان | ||
اصغر فتحی عمادابادی1؛ علی کرباسی زاده اصفهانی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه | ||
2گروه فلسفه ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
ارسطو موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود می داند اما گفته های وی در کتاب متافیزیک به همین موضوع ختم نمی شود . وی موضوعات دیگری را برای مابعدالطبیعه از قبیل جوهر ، جواهر مفارق و علم به علل و مبادی اولیه را مطرح می نماید و همین امر سبب سر در گمی فلاسفه و مفسران بعد از او شد . اسکوتوس با توجه به این که رویکردی ارسطوئی و مشائی در مباحث فلسفی خود دارد ولی به پیروی صرف از ارسطو نمی پردازد . وی تحت تاثیر ارسطو معتقد است که موضوع مابعدالطبیعه موجود بماهو موجود است اما بر خلاف نظر ارسطو که الهیات را به عنوان مابعدالطبیعه به معنای خاص و جزئی از مابعدالطبیعه عام در نظر می گرفت ، دور می شود . اسکوتوس بر خلاف نظر ارسطو معتقد است که الهیات جزء علوم عملی می باشد و از همین روی در بحث موضوع مابعدالطبیعه برای او خدا اولین و تنها ترین موضوعی نیست که مابعدالطبیعه دان باید بدان بپردازد . این نوع نگاه نتیجه اقانیم سه گانه (تثلیث) مسیحیت بر روی اسکوتوس می باشد و همین امر سسب می شود که وی مابعدالطبیعه ای را جدای از مابعدالطبیعه ارسطو برای خود رقم بزند .در این نوشتار سعی شده است که به روش تطبیقی به موضوع مابعدالطبیعه از نگاه ارسطو و اسکوتوس پرداخته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
متافیزیک؛ موجود بماهو موجود؛ قرون وسطی؛ ارسطو؛ اسکوتوس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |