تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,975 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,346,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,116,663 |
شناسایی ابعاد و مؤلفههای مشارکت ذینفعان در توسعه کارآفرینی گردشگری | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1401، صفحه 285-304 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.51213.1879 | ||
نویسندگان | ||
سید رضا بهادری* 1؛ اسماعیل قادری2؛ مهدی کروبی3؛ سید علی حسینی4 | ||
1دانشآموخته دکتری مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استاد تمام گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ترویج و توسعه کسبوکارهای گردشگری مستلزم مشارکت تمامی ذینفعان در این صنعت است. بخش کارآفرینی گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست و بهمنظور ایجاد طرح و برنامههای لازم برای مشارکت ذینفعان در توسعه کارآفرینی گردشگری نخست باید ابعاد و مؤلفههای آن شناسایی شود. بر همین مبنا تحقیق حاضر باهدف شناسایی ابعاد مشارکت ذینفعان در توسعه کارآفرینی گردشگری (موردمطالعه: شهر یزد) صورت گرفت. این تحقیق از نظر روش اکتشافی و توصیفی و تحلیلی محسوب میشود. محقق نخست بهمرور ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته و ابعاد مشارکت را از ادبیات جمعآوری کرده است و پس از آن مصاحبه نیمهساختاریافتهای را با خبرگان گردشگری ترتیب داده و باتوجهبه قاعده اشباع نظری مصاحبهها به تعداد 23 رسیدند و پس از آن مقوله جدیدی در مصاحبه یافت نشده و در اینجا مصاحبهها به اتمام رسید. با استفاده از روش کیفی (کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرمافزار مکس کیو دی ای) به تحلیل دادهها پرداخته شد. نتایج نشان داد ابعاد و مؤلفهها شامل ابعاد روانشناختی (ویژگیهای شخصیتی، نگرش فردی افراد)، اجتماعی - فرهنگی (باورها و اعتقادات، سرمایه اجتماعی، فرهنگسازی، ارزشها)، اقتصادی (تسهیلات اقتصادی، تعاون اقتصادی، وضعیت اقتصادی، مشارکت در اقتصاد)، نهادی - سیاسی (قوانین و مقررات، حیطه قدرت، اراده سیاسی، دیپلماسی خارجی، تشکل نهادی)، محیطی - جغرافیایی (موقعیت مکانی، کالبد محیطی، موقعیت زمانی) و تکنولوژیک (زیرساخت فناوری) است. نتایج این تحقیق میتواند در راستای برنامهریزی مقاصد جهت توسعه کسبوکارها و کارآفرینیهای گردشگری به کار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کسبوکارهای گردشگری؛ مشارکت ذینفعان؛ کارآفرینی گردشگری؛ گردشگری؛ کارآفرینی | ||
مراجع | ||
شفیعی ثابت، ناصر، هراتی فرد، سعیده. (1398). "ذینفعان محلی و توسعه پایدار گردشگری در محور جاده چالوس"، چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران، 809-796.
غفاری، اسماعیل، دانش فرد، کرم اله، معمارزاده طهران، غلامرضا. (1399). "شناسایی عوامل تأثیرگذار در مشارکت عمومی - خصوصی در طرحهای زیرساخت عمران شهری و ارائه الگوی مناسب (موردمطالعه: شهرداری تهران)". نشریه علمیپژوهشی مدیریت فردا.
فرزین، محمدرضا؛ شالبافیان، علی اصغر، محمودزاده، سیدمجتبی؛ پورفرج، اکبر؛ زرندیان، ندا (1400). "مرور نظاممند ابعاد مطالعات مشارکت عمومی - خصوصی در گردشگری". فصلنامه گردشگری شهری. 8(1) 99-112.
کاویانی، ابوطالب، رحمانی، بیژن،رضویان ، محمد تقی و عباس علیپور نخی(1397). "ارزیابی نقش و تأثیر توسعه فضای کسب و کار کارآفرینی گردشگری در جهت دستیابی به توسعه پایدار روستایی"، فصلنامه علمی - پژوهشی نگرشهای نو در جغرافیای انسانی. سال دهم، شماره دوم،271-253.
کلابی، امیرمحمد و سیمین کریمی راد (1398)، "شناسایی و تبیین آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسبوکار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری"، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، سال پانزدهم، شماره 50 تابستان 1399 ، صفحات 253-276.
کسکه، شهاب ، محمدحسن پرداخت چی، زهرا صباغیان، جعفر توفیقی، مهدی ایرانمنش، (1393)."ارزیابی الگوی مشارکت ذینفعان در اداره دانشگاه"، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 8(24)، ۴۱. magiran. om/p 1358465.
کروبی, مهدی, حسنی, الیکا, کوچکی, زهرا. (1400). "تحلیل محتوای مقالات منتشرشده با محوریت موضوع همهگیری ویروس کرونا و گردشگری مورد مطالعه: پنج نشریۀ اول گردشگری در جهان". گردشگری و اوقات فراغت, 6(11), 77-89. doi: 10.22133/tlj.2021.139383.
گلدار، زهرا، امیری، مجتبی، قلیپور، سوده، رحمتالله، معظمی، منصور (1396). "طراحی چارچوب مفهومی درگیرسازی ذینفعان در خطمشیگذاری عمومی". فصلنامه دانش حسابرسی. 17(28):81-105.
Babatunde, S., Perera, S., Udeaja, C., & Zhou, L. (2014). Identification of barriers to Public Private Partnerships implementation in developing countries.
Battistella, C., Cagnina, M. R., Cicero, L., & Preghenella, N. (2018). Sustainable business models of SMEs: Challenges in yacht tourism sector. Sustainability, 10(10), 3437.
Dabphet, S. (2012,). The key stakeholders in the implementation of sustainable tourism development in two rural towns of Thailand. In The International Conference on Tourism, Transport and Logistics Challenges and Opportunities of Increasing Global Connectivity, Paris. Retrieved from http://www. ijbts-journal. com/images/main_1366796758/0029-Siripen. pdf.
Ekpenyong, O., & Mmom, P. C. (2015). Public-private partnership and tourism development in the Niger delta region. Journal of Environment and Earth Science, 5(2), 80-86..
Fennell, D. A., (2006). Tourism ethics (Vol. 30). Channel View Publications
Fontaine, C., Haarman, A., & Schmid, S. (2006). The stakeholder theory. Edlays education, 1, 1-33.
Franco, M., & Estevão, C. (2010). The role of tourism public-private partnerships in regional development: a conceptual model proposal. Cadernos Ebape. Br, 8(4), 600-612.
Franzidis, A. (2018). An examination of a social tourism business in Granada, Nicaragua. Tourism Review.
Hamzah, S., Adisasmita, S. A., Harianto, T., & Pallu, M. S. (2014). Private involvement in sustainable management of Indonesian port: Need and strategy with PPP scheme. Procedia Environmental Sciences, 20, 187-196.
Heslinga, J., Groote, P., & Vanclay, F. (2019). Strengthening governance processes to improve benefit-sharing from tourism in protected areas by using stakeholder analysis. Journal of Sustainable Tourism, 27(6), 773-787.
jaafar, M., Abdul-Aziz, A. R., Maideen, S. A., Mohd, S. Z., (2011), Entrepreneurship in the tourism industry: Issues in developing countries, International Journal of Hospitality Management, 30, 827– 835.
Kaufmane, D., & Eglite, A. (2016, April). Private and public sector cooperation in tourism. In Economic Science for Rural Development Conference Proceedings (No. 42).
Koppl, R., & Minniti, M. (2003). Market processes and entrepreneurial studies. In Handbook of entrepreneurship research (pp. 81-102). Springer, Boston, MA.
Lama, R. (2014). Community based tourism development (a case study of Sikkim) (Doctoral dissertation, Kurukshetra University).
Lee, T. H., & Jan, F. H. (2019). Can community-based tourism contribute to sustainable development?Evidence from residents’ perceptions of the sustainability. Tourism Management, 70, 368-380.
Los Ríos-Carmenado, D., Ortuño, M., & Rivera, M. (2016). Private–public partnership as a tool to promote entrepreneurship for sustainable development: WWP torrearte experience. Sustainability, 8(3), 199.
Maiden, J. A. (2008). Participation in sustainable tourism development: Stakeholders & partnership working. Cardiff University (United Kingdom).
Mok, K. Y., Shen, G. Q., & Yang, J. (2015). Stakeholder management studies in mega construction projects: A review and future directions. International journal of project management, 33(2), 446-457.
Moradi, M., & Miralmasi, A. (2020). Pragmatic research method. (F. Seydi, Ed.) (1st ed.). Tehran: School of quantitative and qualitative research. Retrieved from https://analysisacademy.com/
Moyle, C. L., Moyle, B., & Burgers, H. (2020). Entrepreneurial strategies and tourism industry growth. Tourism Management Perspectives, 35, 100708.
Muresan, I. C., Oroian, C. F., Harun, R., Arion, F. H., Porutiu, A., Chiciudean, G. O., ... & Lile, R. (2016). Local residents’ attitude toward sustainable rural tourism development. Sustainability, 8(1), 100.
Roxas, F. M. Y., Rivera, J. P. R., & Gutierrez, E. L. M. (2020). Mapping stakeholders’ roles in governing sustainable tourism destinations. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 387-398
Rivera, J. P. R., & Gutierrez, E. L. M. (2019). A framework toward sustainable ecotourism value chain in the Philippines. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 20(2), 123-142.
Sai, J. P., Muzondo, N., & Marunda, E. (2015). Challenges affecting establishment and sustainability of tourism public private partnerships in Zimbabwe. Asian social science, 11(23), 35.
Sarmiento Barletti, J. P., & Larson, A. M. (2020). Models of participation in multi-stakeholder forums: Results of a realist synthesis review.
Schreiner, B., Mtsweni, A., & Pegram, G. (2011). An institutional framework for stakeholder participation in transboundary basins (No. 1758/1, p. 10). Report.
Strauss, A. & Corbin, J(1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques.(p 101). Newbury Park, CA: Sage.
Subramaniam, Y., & Masron, T. A.(2021). The impact of tourism on entrepreneurship in developing countries. Business Strategy & Development.
Swanson, K. K., & DeVereaux, C. (2017). A theoretical framework for sustaining culture: Culturally sustainable entrepreneurship. Annals of Tourism Research, 62, 78-88.
Taskov, N., & Boskov, T. (2011, March). Relationship between tourism policy, place image and business investments. In The Berlin International Economics Congress.
Tsephe, N. P., & Obono, S. E. (2013). A theoretical framework for rural tourism motivation factors. International Journal of Economics and Management Engineering,7(1),273-278.
von der Weppen, J., & Cochrane, J. (2012). Social enterprises in tourism: An exploratory study of operational models and success factors. Journal of Sustainable Tourism, 20(3), 497-511.
Van Nguyen, H., Diane, L., & Newsome, D. (2020). Kinh and ethnic tourism stakeholder participation and collaboration in tourism planning in Sapa, Vietnam. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research.
Wheeler, D., Colbert, B., & Freeman, R. E. (2003). Focusing On Value: Reconciling.
Wilson, E., Nielsen, N., & Buultjens, J. (2009). From lessees to partners: exploring tourism public–private partnerships within the New South Wales national parks and wildlife service. Journal of Sustainable Tourism, 17(2), 269-285.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 439 |