تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,840,255 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,674,648 |
شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بین المللی شدن شرکتهای فعال در حوزه استخراج مواد اولیه (مورد مطالعه صنعت سنگ) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، مهر 1401، صفحه 33-48 اصل مقاله (769.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.48152.1777 | ||
نویسندگان | ||
حسن اشراقی1؛ فرشته منصوری موید* 2؛ سیدحمید خداداد حسینی3 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر بازاریابی گروه صنعتی طبیعت-میهن | ||
2دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
3عضو هیئت علمی | ||
چکیده | ||
بین المللی سازی در صنعت سنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که صنعت سنگ کشور همچون صنایع دیگر دارای قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی است. توجه به این مهم می تواند بسیاری از مشکلات تجاری و اقتصادی کشور را مرتفع نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بینالمللی شدن صنایع فعال در حوزه استخراج مواد اولیه و با تمرکز بر صنعت سنگ ایران صورت گرفته است. از حیث هدف یک مطالعه توسعهای-کاربردی و از نظر ماهیت یک مطالعه توصیفی با رویکرد استقرایی است. استراتژی پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) می باشد، از این رو در مرحله نخست به منظور شناسایی مؤلفهها از راهبرد مرور منابع و متون تخصصی موجود در این زمینه و تدوین پرسشنامه روائی محتوایی (CVR) به منظور اعتبارسنجی مؤلفههای شناسایی شده، استفاده گردید. در مرحله دوم به منظور رتبه بندی مؤلفهها و عوامل شناسایی شده از طیف مقایسات زوجی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید، فعالان حوزه صنعت سنگ، مدیران بازاریابی و مدیران تحقیق و توسعه شرکت های فعال در صنعت سنگ بوده است. نتایج به دست آمده، مبتنی بر 2 بعد، 11 مؤلفه و 34 شاخص تعیین و رتبه بندی گردید. از نظر خبرگان پژوهش، بعد برون سازمانی، مؤلفه بازار و شاخص نرخ ارز دارای بالاترین اولویت شناسایی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کسب و کار بین الملل؛ بینالمللی شدن؛ بازاریابی دیجیتال؛ بازاریابی کارآفرینانه؛ صنعت سنگ | ||
مراجع | ||
باقری ابوالفضل، بامدادصوفی جهانیار، و انتظاری، راحله (1392). شناسایی و اولویتگذاری عوامل مؤثر بر انتخاب روشهای ورود به بازارهای بینالمللی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری شماره 2.
بهرامی، حسین؛ عزیزی، محمد؛ بدیع زاده، علی؛ رزقی شیرسوار، هادی (1400) اثرگذاری و اثرپذیری عوامل نهادی بر بینالمللی سازی شرکت های فناور (مطالعه موردی صنعت دارو سازی)، مدیریت بهداشت و درمان، سال دوزادهم، شماره 1.
کلابی، امیرمحمد؛ شراعی، فاطمه (1400). طراحی مدل مزیت رقابتی با تبیین نقش سرعت نوآوری و تخریب خلاق در صنعت کالاهای تند مصرف، مدیریت کسب وکارهای بین المللی، 4(3)، 145-165.
مقدس نیکو, سید ناصر, ثنایی پور, هادی, سمیعی, روح الله, کرمپور, عبدالحسین. (1400). ارائه مدل بینالمللیسازی کسبوکارهای خانوادگی کارآفرینانه در ایران. مدیریت کسب و کار، 13(52)، 86-103.
Adebayo, T. S., Alheety, S. N. Y., & Yusoff, W. S. W. (2019). Factors affecting SMEs. Internationalization process in South-West Nigeria. International Journal of Entrepreneurship, 2(5), 44-62.
Aggarwal, R. (2017). Different avenues of capital market (secondary market) available for investing in market of yamuna nagar. International research journal of management, IT and social sciences, 4(3), 34-50
Azuayi, R. (2016). Internationalization strategies for global companies: a case study of arla foods, Denmark. Journal of Accounting & Marketing, 5(4), 1-9.
Blomstermo, A., Eriksson, K., & Sharma, D. D. (2004). Domestic activity and knowledge development in the internationalization process of firms. Journal of International Entrepreneurship, 2(3), 239-258
Cheng, C., Zhong, H., & Cao, L. (2020). Facilitating speed of internationalization: The roles of business intelligence and organizational agility. Journal of Business Research, 110, 95-103.
Ćuzović, S., Sokolov Mladenović, S., & Ćuzović, Đ. (2019). The impact of social and cultural factors on success of trade internationalization. Poslovna izvrsnost, 13(1), 57-76
Falahat, M., Ramayah, T., Soto-Acosta, P., & Lee, Y. Y. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting and Social Change, 152, 119908.
French, A. and Smith, G. (2013). Measuring brand association strength: a consumer based brand equity
Gallo, M. A., & Pont, C. G. (1996). Important factors in family business internationalization. Family Business Review, 9(1), 45-59
Järvinen, J., Tollinen, A., Karjaluoto, H., & Jayawardhena, C. (2012). Digital and social media marketing usage in B2B industrial section. Marketing Management Journal, 22(2).
Kaur, G. (2017). The importance of digital marketing in the tourism industry. Int. J. Res. GRANTHAALAYAH, 5(6).
Kiili, C., Leu, D. J., Marttunen, M., Hautala, J., & Leppänen, P. H. (2019). This is an electronic reprint of the original article. This reprint may differ from the original in pagination and typographic detail.
Kubíčková, L., & Toulová, M. (2013). Risk factors in the internationalization process of SMEs. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 61(7), 2385-2392
Kunday, Ö., & Şengüler, E. P. (2015). A study on factors affecting the internationalization process of small and medium enterprises (SMEs). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 972-981
Luo, Y., Zhao, J. H., & Du, J. (2005). The internationalization speed of e‐commerce companies: an empirical analysis. International Marketing Review
PHAM, V. Q., NGUYEN, B. K. Q., & LE, T. Q. (2020). Success Factors Affecting Internationalization Process of Large Vietnamese Companies: A Conceptual Framework. The Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 7(11), 905-913
Senik, Z. C., Isa, R. M., Scott-Ladd, B., & Entrekin, L. (2010). Influential factors for SME internationalization: Evidence from Malaysia. International Journal of Economics and Management, 4(2), 285-304.
Siamagka, N.-T., Christodoulides, G., Michaelidou, N., & Valvi, A. (2015). Determinants of social media adoption by B2B organizations. Industrial Marketing Management, 51, 89-99.
Tong, A., Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International journal for quality in health care, 19(6), 349-357.
Yoga, I. M. S., Korry, N. P. D. P., & Yulianti, N. M. D. R. (2019). Information technology adoption on digital marketing communication channel. International journal of social sciences and humanities, 3(2), 95-104.
Zeng, S., Xie, X. M., Tam, C. M., & Wan, T. W. (2009). Relationships between business factors and performance in internationalization: An empirical study in China. Management Decision.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |