تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,598 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,685 |
تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 78-95 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.50690.3146 | ||
نویسندگان | ||
سید حسام حسینی* 1؛ سیده نسرین حسینی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی صورت گرفت. روش پژوهش: نوع این پژوهش کیفی و جهت دستیابی و تبیین هدف، از روش توصیفی - تحلیلی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل آثار مرتبط لیپمن درخصوص مضامین وجودی و مقالات و پژوهشهای صورت گرفته در این موضوع بوده است. بدین منظور برای جمعآوری اطلاعات، نمونههای مناسب از منابع مرتبط با موضوع پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و برای ثبت دادهها از فرم فیشبرداری استفاده شد و دادههای به دست آمده در طول تحقیق به طور مستمر تحلیل و تفسیر گردید.. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش مضامین وجودی توجه به معنا، اصالت و مسؤلیّت مورد توجّه برنامه درسی فلسفه برای کودکان بوده است؛ امّا با بررسی دیدگاههای اندیشمندان و راهنماهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان، ملاحظه گردید که در این برنامه، سؤالات وجودی کودکان نادیده گرفته شده است. نتیجهگیری: در نتیجه نادیده گرفتن سؤالات وجودی کودکان، برنامه درسی فلسفه برای کودکان با دو آرمان اصلی این رویکرد یعنی ایجاد فضایی امن برای پرسشگری آزاد کودکان و همچنین مراقبت عاطفی از آنان در تضاد است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودکان؛ لیپمن؛ پرسشگری وجودی؛ اجتماع پژوهشی | ||
مراجع | ||
حسینی، سید حسام. (1388). بررسی رویکردهای مختلف در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نسبت آن با برنامه درسی دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فیشر، رابرت. (1385). آموزش و تفکّر، ترجمه فروغ کیانزاده، اهواز: انتشارات رسش.
قائدی، یحیی. (1383). آموزش فلسفه به کودکان بررسی مبانی نظری، تهران: انتشارات دواوین.
گوتک، جرالد اف. ( 1383). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران: انتشارات سمت.
هینز، جوانا. (1384). کودکان فیلسوف. ترجمه : عباس اردکانیان؛ حیدر محمدی باغ ملائی، تهران: انتشارات برای فردا.
Aloni, N. (1989). The three pedagogical dimensions of Nietzsche's philosophy. Educational Theory, 39(4): 301-306. https://eric.ed.gov/?id=EJ401670 Burns, H. W.; Brauner, C. J. (Eds.). (1962). Philosophy of education: Essays and commentaries. New York: The Ronald Press Company. Fisher, Robert (2006). Education and thinking, translated by Forough Kianzadeh, Ahvaz: Rasesh Publications. (in Persian) Ganesh, M. Babulal, (2018). Existentialism in Occupational Therapy: Implications for Practice, Research and Education, Occupational Therapy in Health Care 32(4): 393-411. https://doi.org/10.1080/07380577.2018.1523592 Goering, Sara; Whittaker, Bebie. (2007). Integrating philosophy for children and young adults into the public schools Tales from Long Beach, California: Theory and Research in Education: 5(3): 341–355. https://doi.org/10.1177/1477878507081804 Guignon, C. B. (2005). Existentialism. In E. Craig (Ed.), The shorter Routledge encyclopedia of philosophy. London: Routledge: 252-260. https://doi.org/10.4324/9780203086711 Gutek, Gerald F. (2004). Philosophical schools and educational opinions, translated by Mohammad Jafar Pak Serasht, Tehran: Samt Publications. (in Persian) Haines, Joanna (2005). Philosopher's children. Translation: Abbas Ardakanian; Heydar Mohammadi Bagh Mollaei, Tehran: Publications Tomorrow. (in Persian) Hosseini, Seyyed Hesam (2008). Different approaches in the education program philosophy for children and its relationship with the elementary school curriculum of the Islamic Republic of Iran, Master's thesis in philosophy of education: University of Tehran. (in Persian) Johnson, J. S. (1998). Nietzsche as educator: A reexamination. Educational Theory, 48(1): 67-83. https://www.academia.edu/1220089/Nietzsche_as_educator_A_reexamination?from=cover_page Kennedy, D. (1995). The Philosophy of Childhood by Garreth Matthews, Book Review. Thinking. The Journal of Philosophy for Children, 12(2): 41-58. https://doi.org/10.5840/thinking199512221 Kneller, G. F. (1958). Existentialism and education. New York: John Wiley and Sons. Lavrenthiva, Natalia. (2006). Philosophy for Children Hawaii its Influence on the Development Discussions, A Theses Submitted to the Graduate Division of the University of Hawaii Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Education. Hawaii: Hawaii University Press. Levinas, E. (1963). The trace of the other, libral arts and sciences, online published: 345-359. http://jst.ufl.edu/pdf/dragan2001.pdf (accessed 28/8/16). Limpan, M. (1980). Philosophy in the classroom. Temple university Press. Lipman M. (1989). Misconceptions in teaching for critical thinking. Montclair, NJ: Resource Publication Series 2, No. 3. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED352335.pdf Lipman M. (1990). Harry Prime. Institute for the Advancement of Philosophy Press. Lipman M. (1997). In their best interest? Analytic Teaching, 17(1): 1–4. Lipman, M. (2003). Thinking in Education, 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press. Lipman, M. (2006). Pixi, Noveda: Novedades Educativas. Lipman, M.; Sharp, A. M.; Oscanyan, F. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press Matthews, G. B. (1980). Philosophy and the Young Child. Harvard University Press. Murris, K. (2016). The Philosophy for Children Curriculum: Resisting ‘Teacher Proof’Texts and the Formation of the Ideal Philosopher Child. Studies in Philosophy and Education 35(1): 63-78. https://doi.org/10.1007/s11217-015-9466-3 Qaedi, Yahya (2004). Teaching Philosophy to Children, Theoretical Basics, Tehran: Devin Publications. (in Persian) Sartre, J. P. (1969). Itinerary of a thought. New Left Review, 58(1): 43–66. https://www.proquest.com/docview/1301910941?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true Sartre, Jean-Paul. (1992). Notebooks for an Ethics, trans. David Pellauer, Chicago, IL, and London: Chicago University Press. Seetharamu, A. S. (1978). Philosophies of education. New Delhi: Ashish Publishing House. Sharp, A.; Spliter, L (2001). The Doll Hospital. Published by Australian Council for Educational. Shea, P. (2017). Do we put what is precious at risk through philosophic conversation? in Gregory, M. R. (Ed.), Laverty, M. J. (Ed.). (2018). in Community of Inquiry with Ann Margaret Sharp. London: Routledge. Trickey. S.; Topping. K. J. (2004). Philosophy for children: a systematic review, Research Papers in Education, 19(3): 365-380. https://doi.org/10.1080/0267152042000248016 Weldhen, Margaret (2006). The Existentialists and Problems of Moral and Religious Education: Tillich and Jaspers, Journal of Moral Education, 16(2): 97-102. https://doi.org/10.1080/0305724720010202 Yalom, I. D. (1980) Existential psychotherapy. Basic Books, New York Zanetti, L. (ms). Contemplative Thinking in the Community of Philosophical Inquiry | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |