تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,035 |
تعداد مقالات | 12,704 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,208,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,705,243 |
تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی | ||
مجله پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.50690.3146 | ||
نویسندگان | ||
سید حسام حسینی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی دانشگاه الزهرا تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی صورت گرفت. نوع این پژوهش کیفی و جهت دستیابی و تبیین هدف، از روش توصیفی - تحلیلی بهره گرفته شد. جامعهی آماری پژوهش شامل آثار مرتبط لیپمن درخصوص مضامین وجودی و مقالات و پژوهشهای صورت گرفته در این موضوع بوده است. بدین منظور برای جمع آوری اطلاعات، نمونههای مناسب از منابع مرتبط با موضوع پژوهش به-صورت هدفمند انتخاب و برای ثبت دادهها از فرم فیش برداری استفاده شد و دادههای بهدست آمده در طول تحقیق به طور مستمر تحلیل و تفسیر گردید. براساس یافتههای پژوهش مضامین وجودی توجه به معنا، اصالت و مسؤلیّت مورد توجّه برنامه درسی فلسفه برای کودکان بوده است، امّا با بررسی دیدگاههای اندیشمندان و راهنماهای درسی برنامه فلسفه برای کودکان، ملاحظه گردید که در این برنامه، سؤالات وجودی کودکان نادیده گرفته شده است که این مهم با دو آرمان اصلی برنامه درسی فلسفه برای کودکان یعنی ایجاد فضایی امن برای پرسشگری آزاد کودکان و همچنین مراقبت عاطفی از آنان در تضاد است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودکان؛ لیپمن؛ پرسشگری وجودی؛ اجتماع پژوهشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 |