تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,027 |
تعداد مقالات | 12,542 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,728,565 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,680,105 |
ارزشیابی بدون تخلف، در آموزش های آنلاین: با استناد به دو نظریه سطوح شناختی بنجامین بلوم و هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر | ||
مجله پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.51254.3181 | ||
نویسندگان | ||
اسداله خدیوی ![]() | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه سیستان و بلوچستان، | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش طراحی الگویی ارزشیابی تحصیلی بدون تخلف و در عین حال رشددهنده، با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر و بنجامین بلوم است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با استناد به سطوح یادگیری بلوم، و رخداد فهم در اندیشه گادامر، روشی ارائه دهد که هم رسالت آموزش را برآورد و در ایامی که آموزش بصورت آنلاین است، احتمال تخلف را کم نماید . در سطوح یادگیری مدنظر بلوم سطوح بالاتر(مثلا سطح ارزشیابی) هم طرح سئوال و هم پاسخ بدان بالاترین سطح تامل را می طلبد. در اندیشه گادامر نیز فهم بعنوان یک رخداد، صرفا به باز آفرینی محدود نشده و در اتفاقی بدیع در اثر تاملات تاملی فرد با غیر رخ می دهد. محقق با استناد به این دو نظریه و ترکیب سازوار ایندو نوعی از ارزشیابی را تعریف می کند که بالاترین حد تفکر و تامل و آفرینش رخ می دهد در این نگاه ارزشیابی تکنیکی برای رشد می باشد. الگو بدین صورت است که طراحی و پاسخ به سئوالات توسط خود فراگیر رخ می دهد و بخشی از امتیاز به طراحی سئوال اختصاص می یابد و به هر میزان سطح بالا و تاملی باشد امتیاز بالاتر ازین بخش دریافت می نماید. طرح سئوال سطح بالاتر نیاز تسلط طراح به محتوا و پیام متن دارد. با این اوصاف فراگیر ناگزیر از طرح اینگونه سئوالات است و در نهایت یافتن پاسخ بدانهاست. بنظر دراین حالت تخلف به حداقل رسیده و باز آفرینی جای خود را به تامل، آفرینش و مطالعه عمیق می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی تحصیلی؛ تخلف؛ آنلاین؛ بلوم؛ گادامر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |