تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,948 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,285,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,043,911 |
ارزشیابی بدون تخلف، در آموزشهای آنلاین: با استناد به دو نظریه سطوح شناختی بنجامین بلوم و هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 12، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 208-219 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.51254.3181 | ||
نویسندگان | ||
اسداله خدیوی1؛ مسعود خنجرخانی* 2؛ رسول رضایی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش طراحی الگویی برای ارزشیابی تحصیلی بدون تخلف و درعینحال رشد دهنده، با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر و بنجامین بلوم است. این پژوهش که تحلیلی استنتاجی و از نوع پژوهشهای کیفی است، قصد دارد، با استناد به سطوح یادگیری بلوم و رخداد فهم در اندیشه گادامر، روشی ارائه دهد که هم رسالت آموزش را برآورد سازد و هم در ایامی که آموزش بهصورت آنلاین است، احتمال تخلف را کم نماید. ارزشیابی تحصیلی یکی از مراحل مهم فرآیند تدریس و آموزش هست که در سطوح یادگیری مدنظر بلوم بیشترین تأمل را میطلبد. در اندیشه گادامر نیز فهم یک رخداد، صرفاً به بازآفرینی محدود نشده و در اتفاقی بدیع در اثر تأملات تأملی فرد با غیر رخ میدهد. محقق با استناد به این دو نظریه و ترکیب سازوار این دو نوعی از ارزشیابی را تعریف میکند که بالاترین حد تفکر و تأمل و آفرینش رخ میدهد که هدف اصلی ارزشیابی است. در این نگاه هدف ارزشیابی صرفاً جواز پاس نیست، بلکه ابزار و تکنیکی برای رشد میباشد. الگو بدینصورت است که طراحی و پاسخ به سؤالات توسط خود فراگیر رخ میدهد و بخشی از امتیاز به طراحی سؤال اختصاص مییابد و به هر میزان سطح بالا و تأملی باشد امتیاز بالاتر از این بخش دریافت مینماید. طرح سؤال سطح بالاتر نیاز به تسلط طراح به محتوا و پیام متن دارد. با این اوصاف فراگیر ناگزیر از طرح اینگونه سؤالات است و درنهایت یافتن پاسخ بدانهاست. به نظر در این حالت تخلف به حداقل رسیده و بازآفرینی جای خود را به تأمل، آفرینش و مطالعه عمیق میدهد که هدف نهایی تربیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی تحصیلی؛ تخلف؛ آنلاین؛ بلوم؛ گادامر | ||
مراجع | ||
دیلتای، ویلهلم. (1388). مقدمهای بر علوم انسانی، ترجمه منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: انتشارات فونیکس.
طاهری، رضا. (1389). زیباییشناسی در پدیدارشناسی فلسفی گادامر، تهران: نگاه معاصر.
فرهادپور، مراد. (1371). عقل افسرده: نکاتی درباره وبر و ماندارینهای آلمانی، فرهنگ، شماره 12.
Azmi, F. M.; Kankarej, M. M. (2015). The role of formative assessment in teaching mathematics. in Proceedings of the 4th International Conference for e-learning and Distance Education, Riyadh, Saudi Arabia. Baleni, Z. G. (2015). Online Formative Assessment in Higher Education: Its Pros and Cons. Electronic Journal of e-Learning, 13(4): 228-236. Bloom B.; B. Mesia; D. Krathwohl. (1964). Taxonomy of Educational Objectives, 2 vols: The Affective Domain & The Cognitive Domain. New York. David McKay. Dilthey, Wilhelm. (2009). Introduction to the Humanities, translated by Manouchehr Sanei Darehbidi, Tehran: Phoenix Publications. Gadamer, H. G. (2006(. Truth and Method. Translated by: J. Weinsheimer; D. G. Marshal. Second، Revised Edition. London. New York. Continuum. Azmi, F. M.; Kankarej, M. M. (2015). The role of formative assessment in teaching mathematics. in Proceedings of the 4th International Conference for e-learning and Distance Education, Riyadh, Saudi Arabia. Baleni, Z. G. (2015). Online Formative Assessment in Higher Education: Its Pros and Cons. Electronic Journal of e-Learning, 13(4): 228-236. Bloom B. B. Mesia; D. Krathwohl. (1964). Taxonomy of Educational Objectives, (2 vols: The Affective Domain & The Cognitive Domain). New York. David McKay. Bloom, B. S. (2013). Taxonomy of Educational Objectives, the classification of educational goals, Handbook I: Cognitive Domain. New York: McKay. Booker, M. J. (2007). A Roof without Walls: Benjamin Bloom’s Taxonomy and the Misdirection. Dilthey, Wilhelm. (2009). Introduction to the Humanities, translated by Manouchehr Sanei Darehbidi, Tehran: Phoenix Publications. (in persian) Gadamer, H. G. (2006). Truth and Method. Translated by: J. Weinsheimer and D. G. Marshal. Second, Revised Edition. London. New York. Continuum. Misgeld. D.; Nicholson G. (1992). Hans-Georg Gadamer on Education Poetry and History. Translated by Lawrence Schmidt and Monica Reuss. State University of New York Press. Second Revised Edition. London. New York. Continuum. Taheri, Reza. (2010). Aesthetics in Gadamer's philosophical hermeneutics, Tehran: Negahe Moaser. (in Persian) Farhadpour, Murad. (1992). Depressed Mind: Tips on Weber and German Mandarin. Culture. No. 12: 172-113. (in Persian) Warnke, Georgia. (1987). Gadamer: Hermeneutics, Tradition and Reason, Stanford University Press. Weinsheimer, Joel C. (1985). Gadamer’s Hermeneutics: A Reading of Truth and Method, Yale University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,514 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |