تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,311 |
تعداد مقالات | 16,093 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,684,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,349,311 |
بازشناسی تئوری پنجرههای شکسته در "سکونت" شهری مدرن؛ نشانهشناسی و نظریهپردازی داده بنیاد از فیلم"ایثار" آندری تارکوفسکی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 46، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 744-765 اصل مقاله (808.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49260.3069 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا پورمحمدی1؛ فرهاد برندک* 2 | ||
1استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز. ایران | ||
2دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مسئله اساسی پیشروی انسان شهرنشین امروز، زندگی در دنیایی نامتعادل و بیگانه است؛ دنیایی که بسیاری از بخشهای آن خارج از حوزه اختیار و عمل او شکل میگیرد. از آنجایی که دنیای اجتماعی تا حد زیادی ذهنی است و ادراکات فردی نقش مهمی در شکل دادن به چگونگی مشاهده مردم از جهان پیرامون خود دارد، در پژوهش حاضر مسئله سکونت شهری مدرن مورد بازنمایی قرار میگیرد. ما پنجرههای شکسته را به عنوان نقطه اساسی در این فهم مشترک از سکونت شهری مدرن و فیلم ایثار آندری تارکوفسکی را نمونه موردی این مطالعه قرار میدهیم. لذا سوال پژوهش اینگونه مطرح میشود که بازنمایی سکونت شهری مدرن متاثر از تئوری پنجرههای شکسته چگونه است؟ روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که بر مبنای رویکرد استفهامی و با بهرهگیری از نشانهشناسی سوسور به استخراج مفاهیم مربوط به موضوع بازنمایی (سکونت شهری مدرن) پرداخته و با استفاده از تئوری داده بنیاد در جهت نظریهپردازی برای سکونت شهری مدرن، پیرامون تئوری پنجرههای شکسته اقدام میگردد. یافتهها: پنجرههای شکسته، برداشتی از گسست، آنومی و زیست ناپذیری در سکونت شهر مدرن را بازنمایی میکند که به عنوان "پدیدهمحوری" در کدگذاری مورد نظر است. پنجرههای شکستهای که با مدرنیته حاصل شده و راهبرد پیشنهادی برای آن عینیتبخشی به حقیقت مطلق میباشد. خودآگاهی، شرایط زمینهساز و معنویت، شرایط مداخلهگر در نظریهپردازی پیشنهادی قلمداد میشوند. گفتنیست سکونت انسان یکی از مهمترین اشکال سازماندهی اجتماعی فضا بوده که اینجا «وحدت مکانمند جسم، ذهن و روح» بازتعریف میشود. نتیجهگیری: آنچه به عنوان نقطه اشتراک بنیادین ایثار تارکوفسکی و پنجرههای شکسته و سکونت شهری مدرن قابل طرح بوده این است که: عدم پیوند امر کلی (اینجا؛ جهان درونی/سوبژکتیو یا تاریخمندی سکونت) با امر جزئی (جهان بیرونی/ ابژکتیو یا سکونت صوری) موجب جزمگرایی (تشدید شرایط سکونتناپذیری) میگردد. منظور از سکونت صوری، تمام قواعد سفت و سخت منجرشونده به زیستپذیری یکسان شهروندان است. | ||
کلیدواژهها | ||
آندری تارکوفسکی؛ پنجرههای شکسته؛ سکونت؛ شهر مدرن؛ فیلم ایثار | ||
مراجع | ||
ابراهیمیاصل، حسن؛ پناهی، سیامک؛ فروتن، منوچهر. (1397). شناخت و تحلیل تن فیلم در سینمای کیارستمی از منظر پدیدارشناسی فیلم ویوین سوبچاک، نشریه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 9(17): 65-77. https://dx.doi.org/10.30480/dam.2019.681
اجلالی، پرویز؛ گوهریپور، حامد. (1394). تصویرهای شهر در فیلمهای سینمایی ایرانی 1309-1390، فصلنامه علوم اجتماعی، 68: 229- 278. https://dx.doi.org/10.22054/qjss.2015.1285
برمن، مارشال. (1379). تجربه مدرنیته، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: انتشارات طرح نو.
بهادری، رقیه. (1398). مطالعه تطبیقی، مفهوم مرگ و جاودانگی در شعر و سینما مورد مطالعه: شعر فروغ و سینمای تارکوفسکی، فصلنامه نقد ادبی، 12(47): 35-61. https://20.1001.1.20080360.1398.12.47.5.0
حبیبی، سید محسن؛ رضایی، مینا. (1392). شهر، مدرنیته، سینما؛ کاوش در آثار ابراهیم گلستان، نشریه معماری و شهرسازی، 18(2): 5- 16. https://dx.doi.org/10.22059/jfaup.2013.50522
حسنرضایی، حسین. (1395). نظریه پنجره شکسته و بازخوانی برخی حکایتها و ضربالمثلها در ادبیات فارسی، نشریه جامعهپژوهی فرهنگی، 7(4): 79-93.
حسینی، رضا. (۱۳۷۷). اگزیستانس در سینما (تقرر ظهوری از نگاه کیرکگور در سینمای برگمن و تارکوفسکی)، نشریه تردید، 1: ۲۹- ۳۳.
خواجهنوری، شاهرخ. (1368). تارکوفسکی و موسیقی فیلم، نشریه فارابی، 2: 55-61.
روانشادنیا، سمیه؛ مختاباد امریی، مصطفی؛ دیبا، داراب؛ پناهی، سیامک. (1399). شهر تهران در تحلیل جامعهشناختی آثار سینمایی دهه 40 و 50 با تاکید بر فیلمهای خشت و اینه و دایره مینا، نشریه معماری و شهرسازی آرمانشهر، 13(30): 57-67. https://dx.doi.org/10.22034/aaud.2020.90591.1225
صادقیپور، محمدصادق؛ فهیمیفر، اصغر؛ بیات، زهرا. (1393). سکنای اصیل: از خوانش هایدگر تا اصفهان صفوی مطالعهای پیرامون باغشهر اصفهان در دوره صفوی، نشریه نقش جهان، 4(3): 51-61. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23224991.1393.4.3.1.9
صافیان، محمدجواد؛ انصاری، مائده. (1393). بررسی شرایط امکان تحقق حقیقت مکان و سکنیگزیدن، دوفصلنامه پژوهشهای هستیشناختی، 3(6): 57-76. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23453761.1393.3.6.4.5
صافیان، محمدجواد؛ انصاری، مائده؛ غفاری، علی؛ مسعود، محمد. (1390). بررسی پدیدارشناختی- هرمنوتیک نسبت مکان با هنر معماری، نشریه پژوهشهای فلسفی، 5(8): 93- 129.
طاهری، جعفر. (1392). بازاندیشی مفهوم سکونت در معماری، مطالعات معماری ایرانی، 4: 5- 22.
فکوهی، ناصر؛ غزنویان، زهرا. (1391). بررسی انسانشناختی تنوع فضایی مطلوب از منظر ساکنان خانههای شهری تهران، البرز و قزوین، پژوهشهای انسانشناسی ایران، 2(2): 29-52.
کلانتری، عبدالحسین و قنبری، عباس. (1393). احساس تنهایی در شهر (بررسی تجربه زیسته احساس تنهایی در میان شهروندان بالغ شهر تهران و ارتباط آن با میزان رضایت از زندگی). تهران: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران.
لوفانو، مارک. (1368). درباره فیلم ایثار، ترجمه: مهرانگیر امیرگل، نشریه فارابی، 4: 77-91.
محمدی فریدن، محمدحسین. (1394). مفهوم دینی درخت در فیلمهای ایثار (1986، تارکوفسکی) و درخت زندگی (2011، ترنس مالیک) با رویکرد روانشناسی ژرفا پروژه عملی: ساخت فیلم صدای پای آب، پایاننامه کارشناسی ارشد سینما، به راهنمایی دکتر امیر حسن ندایی، دانشگاه تربیتمدرس. تهران.
موسوینژاد، سید مهدی؛ جهرمی، محمد. (1397). بازنمایی اندیشه مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی، فصلنامه پژوهشهای فلسفی، 12(23): 160- 174.
نزاکتی، فرزانه؛ درخشه، جلال. (1390). رمزگشایی اسطوره در نظامهای نشانهای، نشریه نامه پژوهش فرهنگی، 12(13): 185- 202.
هاروی، دیوید. (1393) وضعیت پسامدرنیته: تحقیق در خاستگاههای تحول فرهنگی، ترجمه عارف اقوامی مقدم، تهران: نشر پژواک.
Bahadori, R. (2019). A Comparative Study of the Concept of Death and Immortality in the Poetry of Forugh Farrokhzād and Andrei Tarkovsky's Nostalghia, Literary Criticism, 12(47), 35-61. (in Persian) https://20.1001.1.20080360.1398.12.47.5.0 Berman, M. (2000). The Experience of Modernity, translated by Morad Farhadpour, Tehran: Tarh-e No Press. (in Persian) Cresswell, John. (2019). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches, Translated by Hassan Danaeifard and Hossein Kazemi, Tehran: Saffar Press. (in Persian) Durkheim, E. (1984). The Division of Labor in Society. Translated: Halls, W. D. London: Palgrave Macmillan. Ebrahimi Asl, H., Panahi, S., Forotan, M. (2019). Recognition and Analyzing of the Film Body in Abbas Kiarostami’s Cinema from the View of Vivian Sobchack’s Film Phenomenology. Journal of dramatic arts and music, 9 (17), 65 - 78. (in Persian) https://dx.doi.org/10.30480/dam.2019.681 Ejlali, P., Goharipoor, H. (2015). Depicting The "City" In Iranian Films: 1930-2011. Social Sciences, 22(68): 229-278. (in Persian) https://dx.doi.org/10.22054/qjss.2015.1285 Fakouhi, N.; Ghaznavian, Z. (2012). Anthropological study of desirable spatial diversity from the perspective of residents of urban houses in Tehran, Alborz and Qazvin. Iranian Journal of Anthropology Research, 2(2): 29-52. (in Persian) https://dx.doi.org/10.22059/ijar.2013.50665 Gold, J. (2009). City, Modern. International Encyclopedia of Human Geography (2nd Edition). 247-253. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102295-5.10884-4 Gyani, G (2017). Metropolitan Development and Modernity: A Phenomenological Approach. COACTIVITY: Philosophy, Communication. 25: 145-154. https://doi.org/10.3846/cpc.2017.283 Habibi, F.; Sahhaf, M. KH. (2012). Christian Norberg-Schulz and the Existential Space. International Journal of Architecture and Urban Development, 1)3(: 45-50. https://dx.doi.org/10.22059/jfaup.2013.50522 Harvey, D. (2014). The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change, translated by Aref Aghvami Moghaddam, Tehran: Pajhwak Press. (in Persian) Hasanrezaee, H. (2017). Broken Window Theory and re-reading some of the tales and the sayings of Persian literature. Sociological Cultural Studies, 7(4): 79 - 93. (in Persian) Hegel, G. W. F (1977). Phenomenology of Spirit. Translated by Miller. A. V. New York: Oxford University Press. Heidegger, M. (1971). Poetry, Language, Thought. Translated and introduction by Albert Hofstadter, New York, Harper Colophon Books. Hinkle, J.; Yang, S. (2014). A New Look into Broken Windows: What Shapes Individuals’ Perceptions of Social Disorder? Journal of Criminal Justice. 42)1:, 26-35. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2013.11.002 Hosseini, R. (1998). Existence in cinema (Existence from Kierkegaard's point of view in Bergman and Tarkovsky's cinema). Journal of Doubt, 1: 29-33. (in Persian) Jones, O. (2020). Dwelling. International Encyclopedia of Human Geography (2nd Edition). 399-405. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102295-5.10173-8 Kalantari, A.; Ghanbari, A. (2014). Feeling lonely in the city (Study of lived experience Loneliness among adult citizens of Tehran and its relationship with life satisfaction), Tehran: Tehran Studies and Planning Center. (in Persian) Khajeh Nouri, Sh. (1368). Tarkovsky and Music's Film, Journal of Farabi, 2: 55-61. (in Persian) Kovac, G. (2017). From the Guilty City to the Ideas of Alternative Urbanization and Alternative Modernity: Anti-Urbanism as a Border-Zone of City-Philosophy and Cultural Criticism in the Interwar Hungarian Political Thought. Coactivity: Philosophy, Communication, 25: 99–109. https://doi.org/10.3846/cpc.2017.282 Krukauskiene, E.; Vytiene, V. (2015). Consumption of the Culture: Insights into the Research of the Perception of the Art. Coactivity: Philosophy, Communication, 2)23): 98-108. Lofano, Mark. (1989). About the film of The-Sacrifice, translated by Mehrangiz Amirgol. Journal of Farabi, 4: 77-91. (in Persian) Mohammadi Faridan, M. (2015). The religious concept of the tree in the films of Sacrifice (1986, Tarkovsky) and The Tree of Life (2011, Terence Malik) with a deep psychological approach. Master Thesis in Cinema, Tehran, University of Tarbiat Modares. (in Persian) Mousavinejad, S, M.; Jahromi, M. (2018). Comparative Study between Heidegger's Thought and Tarkovsky’s Cinema. Philosophical Investigations, 12(23): 157 - 174. (in Persian) Nezakati, F.; Dorakhshah, J. (2011). Decoding the Myth in Symbolic Systems. Journal of Culture - Communication Studies, 12 (13): 185- 202. (in Persian) Norberg-Schulz, Ch. (1985). The concept of dwelling. On the way to figurative architecture, New York: Rizzoli. Obrien, D.; Farrell, C.; Welsh, B. (2019). Broken (windows) theory: A meta-analysis of the evidence for the pathways from neighborhood disorder to resident health outcomes and behaviors. Social Science & Medicine, 228: 272-292. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.11.015 Ravanshadnia, S.; Mokhtabad Amiri, M.; Diba, D.; Panahi, S. (2020). Sociological Analysis of Tehran City in the Cinematic Works of the 1960s and 1970s with an Emphasis on Brick and Mirror and the Cycle Films. Journal of Architect, Urban Design & Urban Planning, 13(30): 57-67. (in Persian) https://dx.doi.org/10.22034/aaud.2020.90591.1225 Sadeghpour, M.; Fahimifar, A.; Bayat, Z. (2015). Authentic Dwelling: From Heidegger Reading to Safavid Isfahan: A Study of Isfahan Garden-City in Safavid Era. Naqshejahan- Basic Studies and New Technologies of Architecture and Planning, 4(3): 51-61. (in Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.23224991.1393.4.3.1.9 Safian, M, J.; Ansari, M. (2015). A Survey on the Possibility of Existence of the Truth of Place and Dwelling. Ontological Researches, 3(6): 57-76. (in Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.23453761.1393.3.6.4.5 Safian, M, J.; Ansari, M.; Ghafari, A.; Masood, M. (2012). Hermeneutical phenomenology survey of relation between place and architecture. Philosophical Investigations, 5(8): 93- 129. (in Persian) Seamon, D. (2002). A Way of Seeing People and Place: Phenomenology in Environment-Behavior Research. Theoretical Perspectives in Environment-Behavior Research. Boston, MA, Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4615-4701-3_13 Taheri, J. (2013). Anthropological study of desirable spatial diversity from the perspective of residents of urban houses in Tehran, Alborz and Qazvin. Iranian Journal of Anthropology Research, 2(2): 22- 59. (in Persian) Taheri, J. (2013). Re-Thinking of the Concept of Dwell in Architecture. Journal of Iranian Architecture Studies, 2(4): 2- 22. (in Persian) Tarkovsky, A. (1986). The Sacrifice. Anna-Lena Wibom. Wilson, J. Q.; George L. K. (1982). The Police and Neighborhood Safety: Broken Windows. The Atlantic Monthly, 29–38. Young, R. F. (2016). Modernity, postmodernity, and ecological wisdom: Toward a new framework for landscape and urban planning. Landscape and Urban Planning, 155: 91-99. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2016.04.012 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 790 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |