تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,243,793 |
احتمال وجود عالم پس از مرگ و آموزه ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی در فلسفه دیوید هیوم | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 16، شماره 40، آبان 1401، صفحه 360-377 اصل مقاله (914.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.48947.3049 | ||
نویسندگان | ||
فریده لازمی* 1؛ مسعود امید2؛ مجید صدرمجلس2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
در حوزة فلسفة دین، مسئلة وجود عالم پس از مرگ و آموزة ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی یکی از مسائل مهم و غامضی است که متألهان و فیلسوفان دین را به ارائة دیدگاه های نابرابر و متناقض درباب آن واداشته است. در این میان، به رغم آوازة پُرمایة دیوید هیوم بهعنوان یکی از خطیرترین منتقدان فلسفی دین، متأسفانه در دهه های اخیر اهمیت غیردینی دیدگاه های این فیلسوف، به ویژه درباب مسئلة استقراء و استدلال احتمالی، توجه و کارمایة هیومپژوهان را به خود جلب نکرده است. مقالة حاضر، بهعنوان نخستین اثر فلسفی، در پی آن است تا با ارائة تفسیری غیردینی از دیدگاه های دیوید هیوم درخصوص احتمال و استقراء، از طریق نمایان ساختن ارتباط بین مسئلة استقراء و استدلال احتمالی با مسئلة باور به وضعیت آتی و آموزة ثواب و عقاب آتی اَعمال در فلسفة دین این فیلسوف، نشان دهد که هدف اصلی تحلیل های انتقادی دیوید هیوم از اعتبار و اهمیت عملی استدلال های استقرائی دینی، با تهیة تبیینی از بنیان های استدلال احتمالی، رد اهداف اصلی مدافعان اثرگذار ارتدوکسی است. هدف مدافعان ارتدوکسی این بود که بر اساس تجربیات ما از این دنیا نشان دهند که آدمی در وضعیت آتی؛ یعنی در آخرت، ثواب و عقاب اَعمال خود را خواهد دید و احتیاط ایجاب می کند که ما سلوک خود را در این زندگی باتوجه به انتظاراتمان از سعادت و شقاوت در زندگی بعدی هدایت کنیم. ما نشان خواهیم داد که دیوید هیوم تبیین طبیعتگرایانهای را از سازوکارها و مکانیسم های روانشناختی برای بنیان استدلال احتمالی ارائه می دهد که باورهای ما درخصوص آتی را ایجاد می کنند و بر اساس همین تبیین نشان می دهیم که در فلسفة این فیلسوف استدلال های دینی درخصوص آموزة وضعیت آتی برای ترغیب ما یا تأثیر بر سلوک ما شکست می خورند، و لذا، آموزة ثواب و عقاب آتی اَعمال برای آدمی حاصلی ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استدلال احتمالی؛ استقراء معمولی؛ استقراء دینی؛ اصل یکنواختی؛ وضعیت آتی؛ دیوید هیوم | ||
مراجع | ||
Beattie, James. (1983). An Essay on the Nature and Immutability of Truth. Edinburgh, 1770. Reprint, New York: Garland. Broad, C. D. (1930). Five Types of Ethical Theory. London: Routledge. Butler, Joseph. (1849). The Works. Edited by S. Halifax. 2 vols. Oxford: Oxford University Press. Hume, David. (1967). A Letter from a Gentleman to His Friend in Edinburgh, edited by E. C. Mossner and J. V. Price. Edinburgh: Edinburgh University Press. Hume, David. (1967). A Treatise of Human Nature, edited by L. A. Selby-Bigge, 2nd rev. ed. P. H. Nidditch. Oxford: Clarendon Press. Hume, David. (1967). An Abstract of a Treatise of Human Nature, reprinted in T. Hume, David. )2000(. An Enquiry Concerning Human Understanding, edited by T. L. Beauchamp. Oxford: Clarendon. Hume, David. (1932). The Letters of David Hume, 2 Vols, edited by J. Y. T. Greig. Oxford: Clarendon Press: LET, 1: 24–25, No. 6. Huxley, T. H. (1894). Hume: with Helps to the Study of Berkeley. London: Macmillan. Kemp Smith, Norman. (1947). Introduction to Hume’s Dialogues Concerning Natural Religion. Edinburgh: Thomas Nelson. Leland, John. (1978). A View of the Principal Deistical Writers. 3 Vols. London, 1757. Reprint, New York: Garland. Lucretius. (1951). On the Nature of the Universe. Translated by R. E. Latham. Harmondsworth, England: Penguin. (References are to page numbers.) Mossner, Ernest C. (1978). The Religion of David Hume. Journal of the History of Ideas, 39: 653–663. Mossner, Ernest C. (1980). The Life of David Hume. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press. Noonan, Harold. (1999). Hume on Knowledge. London: Routledge. Penelhum, Terence. (1985). Butler. London: Routledge. Penelhum, Terence. (1975). Hume. London: MacMillan. Stephen, Leslie. (1962). History of English Thought in the Eighteenth Century. 2 Vols. 3rd ed. (1902) London: Harcourt, Brace and World. Tindal, Matthew. (1978). Christianity as old as Creation: or, the Gospel, a Republication of the Religion of Nature. London, 1730. Reprint, New York: Garland. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |