تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,600 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,092 |
بررسی رابطه هوش اخلاقی ، هوش هیجانی و هوش معنوی با رضایت شغلی معلمان | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، آذر 1401 اصل مقاله (436.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50922.1036 | ||
نویسندگان | ||
سمانه صاحبی1؛ مرتضی جباریان2؛ محسن اصغری نکاح* 3 | ||
1گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان | ||
3دانشیار. گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
رضایت شغلی معلمان با عوامل مختلفی پیوند خورده است و پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش های اخلاقی، معنوی، و هیجانی با رضایت شغلی معلمان انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی و همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان و معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان کلات (700 نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 248 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش تصادفی ساده صورت گرفت. جمعآوری دادهها براساس چهار پرسشنامه هوش اخلاقی لینکوکیل(2005) ، هوش معنوی کینگ(SISRI.2008) ، هوش هیجانی سیبریا شرینگ (2001) و رضایت شغلی براتی (1385) صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 86/0، 88/0، 85/0 و 82/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیه و تحلیل داده-ها به کمک نرمافزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد: بین هوشهای معنوی ، اخلاقی و هیجانی با رضایت شغلی همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این بود که هوش اخلاقی میتواند رضایت شغلی را پیشبینی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش اخلاقی؛ هوش معنوی؛ هوش هیجانی؛ رضایت شغلی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 461 |