تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,165 |
تعداد مقالات | 14,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,662,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,993,583 |
تجارب زیسته معلمان بومی از چالشهای آموزش در مناطق دارای خرده فرهنگ در دوران بحران کووید19 | ||
چشم انداز برنامه درسی و آموزش | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 3، آذر 1400 اصل مقاله (518.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50885.1031 | ||
نویسندگان | ||
شیوا جلایری لایین ![]() | ||
1استادیار | ||
2دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشیار دانشگاه بیرجند | ||
4کارشناس | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته معلمان بومی از چالشهای آموزش در مناطق دارای خرده فرهنگ در دوران بحران کووید19 انجام گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. قلمرو مطالعاتی کلیه معلمان بومی دوره ابتدایی شهرستان لایین بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، معلمان بومی دارای حداقل 8 سال سابقه خدمت انتخاب و مصاحبهها، تا رسیدن اشباع نظری ادامهیافت. اطمینانپذیری آن از طریق سه معیار قابلقبول بودن، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری به دست آمد. یافتهها با استفاده از روش کلایزی تحلیل شدند و در 5 مقوله اصلی از جمله چالش های مرتبط با دانش آموزان، والدین، سیستم و رسانه ها، معلمان و چالش های مرتبط با جوامع بومی و 15 زیر مقوله طبقه بندی شدند. یافته ها نشان داد در محیط های بومی تجارب یادگیری مبتنی بر محیط، یادگیری های گروهی و وجود ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموزان از منابع یادگیری و آموزش محسوب میشوند، که با توجه به بحران کووید 19این فرصت از معلمان گرفته شده است. مساله دیگر ورود آنی و بی برنامه رسانه ها به نظام آموزشی در محیط بومی است، که نگرانی هایی را برای والدین و جامعه بومی به همراه داشته است. به طور کلی یافته ها نشان داد که مهمترین چالش آموزش مجازی در بحران کووید 19 تخریب فرهنگ بومی است. علاوه بر این عدم تحقق عدالت آموزشی نیز از چالش های مورد توجه در این مناطق است. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدار شناسی؛ معلم؛ مناطق بومی؛ کووید19 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |