تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,751 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,865,460 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,689,755 |
شناسایی قابلیتهای پویای موثر بر عملکرد صادراتی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1401، صفحه 1-21 اصل مقاله (927.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.49086.1810 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد سرکشیکی1؛ امیر خانلری* 2؛ منوچهر انصاری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ، پردیس البرز ،دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروهMBA، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
صنعت شیرینی و شکلات ایران جزو صنایع پیشرو و موفق در امر صادرات میباشد که سهم قابلتوجهی از آمار سالیانه صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. در عرصه تجارت بینالمللی، بنگاههای فعال در این صنعت همواره با موضوع مهم و اساسی پویایی محیط مواجه هستند. توانمندی سازگاری با پویایی محیط رقابتی اهمیت بهسزایی برای بنگاههای صادرکننده صنعت شیرینی و شکلات دارد. آنها باید از قابلیتهایی بهرهمند باشند که امکان انطباق با پویایی محیط را برایشان فراهم آورد. ازجمله این قابلیتها، قابلیتهای پویا است که توانایی ایجاد، ادغام و شکلدهی مجدد منابع، تواناییها و ظرفیتهای درونی و بیرونی برای سازگاری با تغییرات محیطی را دارد. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد قابلیتهای پویا میباشد که بر عملکرد صادراتی بنگاههای صنعت شیرینی و شکلات تاثیر میگذارند. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش تحلیل تم استفاده شد. در این راستا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران بنگاههای صادرکننده صنعت شیرینی و شکلات استان تهران قابلیتهای اصلی شناسایی شدند. قابلیتهای پویای شناسایی شده عبارتاند از هوشمندی رقابتی، توسعه نوآورانه، رویکرد چابک، توسعه سریع محصول، هوشمندی فناوری، انعطافپذیری استراتژیک، مدیریت دانش و بسط حوزه بازارها. بنگاههای صادرکننده برخوردار از قابلیتهای پویای مذکور قادر به حس و درک پویایی محیط رقابتی، کسب و استفاده از فرصتهای شناسایی شده و پاسخگویی بهموقع به تهدیدهای محیطی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
قابلیتهای پویا؛ عملکرد صادراتی؛ درک پویایی محیط؛ شکلدهی مجدد منابع | ||
مراجع | ||
اعرابی، سید محمد و دانش پور، میترا. (1386). الگوهای انعطافپذیری در مدیریت منابع انسانی. نشریه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). 18(55): 1-21.
بساق زاده، نرجس؛ مرادی، محمود و تمیمی، محمد. (1399). تبیین مزیت رقابتی شرکتهای صادراتی ایران با رویکرد نظریه قابلیت پویا و دوسوتوانی سازمانی. مدیریت کسب و کارهای بینالمللی. 3(1):21-44.
حقیقی، محمد (1399). بازرگانی بینالملل: نظریهها و کاربردها. انتشارات دانشگاه تهران.
درگاهی، حسین؛ اسدی، صدیقه؛ احمدی، بتول و محمودی، محمود. (1397). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری سازمانی. فصلنامه بیمارستان. 1(64):97-108.
ده یادگاری، سعید (1383). بررسی رابطه بین ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صـادراتی شرکتهای ایرانی صادرکننده سنگهای تزیینی. پژوهشنامه بازرگانی. 10(37):133-152.
رادفر، رضا؛ خمسه، عباس؛ سرافراز، علی و سرافراز، داوود. (1388). ضرورت پرداختن به توسعه محصولات جدید و نقش نوآوری،R&D و فناوری در آن، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد. 18(3): 1-10.
رنجبر، مصطفی؛ الیاسی، مهدی و توکلی، غلامرضا. (1396). مروری بر مفهوم هوشمندی فناوری (تعاریف، ساختارها، فرایند، روشها و ابزارها)، دو فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی. 30(3):47-58.
روستا، احمد؛ ونوس، داور و ابراهیمی، عبدالحمید. (1399). مدیریت بازاریابی، تهران: انتشارات سمت.
ناصحی فر، وحید؛ دهدشتی شاهرخ، زهره؛ تقوی فر، محمد تقی و فرزانه حسن زاده، ژاله. (1397). عوامل موثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیتهای پویا. مدیریت کسب و کارهای بینالمللی. 1(3):23-42.
نظریپوری، امیرهوشنگ؛ سپهوند، رضا و مسعودیراد، منا. (1395). بررسی نحوه شکلگیری هوشمندی رقابتی بر اساس رویکرد قابلیتهای پویای مبتنی بر دانش. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 22(3):147-160.
نوروزی، حسین؛ عبدالله پور، سجاد؛ گنجعلی وند،سمیه و معصومی، سیده غزل. (1397). تأثیر بازار گرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار. مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 1(3): 103-123.
هاجری، مهدی؛ حاجی حسینی، حجت الله و حمیدی، مهدی. (1394). ارائه مدل فرآیند هوشمندی فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط. نشریه صنعت و دانشگاه. 8(27):1-12.
Albaum, G. Duerr, E., & Josiassen, A. (2016). International Marketing and Export Management, Harlow: Pearson Education Ltd.
Barreto, Ilidio. (2010). Dynamic Capabilities: A Review of Past Research and an Agenda for the Future. Journal of Management, 36(1): 256-280.
Beleska-Spasova, Elena; Glaister, Keith W.; Stride, Chris (2014). Resource determinants of strategy and performance: The case of British exporters, Journal of World Business 47: 635–647.
Bogodistov, Y. (2013). Multilevel model of dynamic capabilities. Presented at the Annual Conference of the European Academy of Management EURAM, Istanbul, Turkey.
Braun, Virginia and Clarke, Victoria (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in Psychology, 33: 77-101.
Chelariu, C.; Johnston, W. J. and Young, L. (2002). Learning to improvise, improvising to learn: a process of responding to complex environments. Journal of Business Research, 55: 141–147.
Cillo, Paola – Verona, Gianmario – Vicari Salvio. (2007). The interlink between resources and capabilities: towards a theoretical frame for the development of dynamic capabilities. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 4(1): 111–131.
Deng, P., Liu, Y., Gallagher, V. C., & Wu, X. (2018). International strategies of emerging market multinationals: A dynamic capabilities perspective. Journal of Management and Organization, (January), 1-18.
Descotes, R.M, & Walliser, B. (2018). International marketing related competences and SMEs export performance during the recession. Cairn. Info Matieres A Reflexion, 3(21): 61-82.
Eisenhardt, K. M., & Martin, J. A. (2000). Dynamic capabilities: What are they? Strategic Management Journal, 22: 1105-1121.
Han, C. N., & Cha, Y. B. (2018). The Effect of Entrepreneurship of SMEs on Corporate Capabilities, Dynamic Capability and Technical Performances in South Korea. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 5(4): 135-147.
Harreld, J.B., O’Reilly, C.A. III and Tushman, M.L. (2007).Dynamic capabilities at IBM: driving strategy into action. California Management Review, 49: 21–43.
Hassan, Majidah & Awang, Zainudin. (2019). Exploring the Capabilities for Export Enhancement of Malaysian Small and Medium Enterprises (SMEs) in Food and Beverages Industry: A Preliminary Findings, Journal of Management and Operation Research, 1(21).
Hazem ALI, Yunhong HAO, Chen AIJUAN. (2020). Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(9): 527-536.
Helfat, C. E., Finkelstein, S., Mitchell, W., Peteraf, M. A., Singh, H., Teece, D. J., & Winter, S. G. (2007). Dynamic capabilities: Understanding strategic change in organizations. London: Blackwell.
Hwang,Kyung., Sung,Eul., Cho, Dae, (2018) .The Influence of Dynamic Capabilities on the Competitive Capabilities and Performance of Export Venture Firms in Korea. Korean Society of Management Information Systems Management and Information Research, 37(1).
Ilinykh, Dmitry, (2017). Dynamic capabilities of international companies from Russia and CEE region. Master‘s Thesis, St. Petersburg University.
Katsikeas, C.S, Leonidou, L.C. and Morgan, N.A. (2000) Firm-level export performance assessment: Review, evaluation and development. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(4): 493-511.
Laaksonen, Ola & Peltoniemi, Mirva. (2018). The Essence of Dynamic Capabilities and their Measurement. International Journal of Management Reviews, 20:184–205.
Leonidou, L.C., Katsikeas, C. S., & Samiee, S. (2002). Marketing Strategy Determinants of Export Performance: A Meta-Analysis, Journal of Business Research, 55(1): 51-67.
Norwan, Ahmad, Ng, Siew Imm, Norazlyn, Kamal Basha & Yuhanis, Abdul Aziz. (2021). How do the dynamic capabilities of Malaysian service small and medium-sized enterprises (SMEs) translate into international performance? Uncovering the mechanism and conditional factors, Int. Journal of Business Science and Applied Management, 16(1): 1-27.
Peng, Yao, Lin, Ku (2017). The effect of global dynamic capabilities on internationalizing SMEs performance. Baltic Journal of Management, 12(2).
Rouach, D., &Santi, P. (2009). Competitive intelligence adds value, European management journal, 19(5): 200-224.
Sedidgh, M.S., Alashban, A. A. (2009). An analysis of product-market strategy and export performance: evidence from SMEs in Saudi Arabia, International Journal of Entrepreneurship, 13:49-65.
Tartaglione, Andrea Moretta., Sanguigni, Vincenzo. Cavacece, Ylenia., Fedele, Maria .(2019). Analyzing the Role of Dynamic Capabilities in the Internationalization of Gradual Global SMEs. International Business Research, 12(12): 61.
Teece, D. J. (2018). Dynamic capabilities as (workable) management systems theory. Journal of Management and Organization, 24(3):359–368.
Yulia, Aspinall. (2011). Competitive intelligence in the biopharmaceutical industry: The key elements, Business Information Review, 28:101-104.
Zavidna, Liudmyla, Petro M. Makarenko, Ganna Chepurda, Olena Lyzunova, Nadiia Shmygol. (2019). Strategy of Innovative Development as an Element to Activate Innovative Activities of Companies, Academy of Strategic Management Journal. 18(4).
Zehir, C., Köle, M., & Yıldız, H. (2015). The mediating role of innovation capability on market orientation and export performance: An implementation on SMEs in Turkey. Social and Behavioral Sciences, 207:700-708.
Zhou, T., Lin, G.-j., & Li, Y. (2010). Determinants of interest in the acquisition of export skills. Journal of Technology Management for Chinese exporters, 196-212.
Zollo, M., & Winter, S. G. (2002). Deliberate learning and the evolution of dynamic capabilities. Organization Science, 13:339-351.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 597 |