تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,754 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,817 |
چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 27، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 437-452 اصل مقاله (583.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.48649.3025 | ||
نویسندگان | ||
سیّده فاطمه نورانی خطیبانی* 1؛ مریم سالم2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد کلام تطبیقی، داتشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه حکمت و کلام، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مسئلۀ اصلی این پژوهش پیبردن به چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس است. بدین منظور چهار مسئله به روش تحلیلی-توصیفی در رسائل کلامی مورد واکاوی قرار میگیرند: 1. چرا بوئثیوس بحث وجودشناسی را در رسائل کلامی مطرح کرد و هدف او از بیان تمایز بین «وجود» و «آنچه هست» در این رسائل با ماهیّتی کاملا مسیحی و الهیّاتی چه بود. 2. تأثیر بحث مزبور در تبیین تعالی خداوند به واسطۀ سه صفت «ثبوت»، «کمال» و «خیربودن» وجود؛ 3. تأثیر این بحث در «خالق بودن» خداوند؛ 4. تأثیر آن در «واحدبودن» خداوند. بررسی این موارد مؤدی به این نتیجه شد که بوئثیوس با تمایز قائلشدن بین «وجود» و «آنچه هست»، خداوند را موجود بسیطی می داند که «وجود» و «آنچه هست» در او یکی است، بنابراین وجود برای او ضروری است. کمال خدا نیز به سبب بساطت ذات او است؛ چون او ذات و جوهر خویش است، بنابراین هر کمیّت و کیفیّتی که بر خداوند اطلاق شود حمل جوهری خواهد بود. بوئثیوس بساطت خداوند را از نظر اصالت وجود و فعل توضیح میدهد و وجود خدا را مساوی با خودِ خیر میگیرد، امّا مخلوقات که بسیط نیستند، به غیر از خیربودن چیز دیگری هم هستند. خالق و مخلوق تفاوت جوهری دارند و حضور جامع او ورای دو مقولۀ مکان و زمان به جوهر خداوند برمیگردد. بوئثیوس با تفکیک عدد انتزاعی از عدد عینی معتقد است تثلیث موجب کثرت نمیشود، چون در خدا هیچ تفاوت ماهوی وجود ندارد و او چیزی جز ذات خودش نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
«آنچههست»؛ بسیط؛ جوهر؛ ذات؛ وجود | ||
مراجع | ||
کتاب مقدّس: عهد عتیق. (1393). ترجمه پیروز سیّار، ، تهران: هرمس. آشتیانی، جلال الدین. (1386). تحقیقی در دین یهود، چاپ 4، تهران: نگارش. ایلخانی، محمد. (1376). «خدا و خیر از نظر بوئتیوس»، نامه فلسفه، 1: 67-104. ایلخانی، محمد. (1380). متافیزیک بوئتیوس، تهران: الهام. ژیلسون، اتین. (1366). روح فلسفه در قرون وسطی، ترجمه علی مراد داوودی، تهران: مرکز انتشارات علمی فرهنگی. کاپلستون، فردریک. (1388). تاریخ فلسفه، ترجمه ابراهیم دادجو، ج 2، چاپ 2، تهران: مرکز انتشارات علمی فرهنگی. نورانی خطیبانی، سیده فاطمه؛ سالم، مریم. (1399). رابطه فلسفه و دین در آفرینش از نظر بوئثیوس با تکیه بر رسائل کلامی و تسلای فلسفه، فلسفه، 48(2): 261-280. DOI: 10.22059/jop.2021.310760.1006551 نورانی خطیبانی، سیده فاطمه؛ سالم، مریم؛ پورسینا، میترا. (1399). رابطه فلسفه و دین در انسان شناسی بوئثیوس با تکیه بر رسائل کلامی و تسلای فلسفه، فلسفه دین، 18(2): 119-140. DOI: 10.30497/prr.2021.238770.1595 نورانی خطیبانی، سیده فاطمه؛ سالم، مریم؛ پورسینا، میترا. (1400). رابطه فلسفه و دین در مسیح شناسی بوئثیوس با تکیه بر رسائل کلامی و تسلای فلسفه، تأملات فلسفی، 11(27): 53-75.DOI: 10.30470/phm.2021.137711.1887 هاروی، ون آستن. (1390). فرهنگ الهیّات مسیحی، ترجمه جواد طاهری، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. Arlig, A. W. (2011). Boethius, in Encyclopedia of Medieval Philosophy. https://link-springer-com.ezp3.semantak.com/content/pdf/10.1007%2F978-1-4020-9729-4_88.pdf. Ashtiani, J. (1386). A Study in the Jewish Religion, 4th edition. Tehran: Negaresh. (in Persian) Bible; Le Pentateuque À partir de la Bible de Jérusalem. (1393), Translated by Pirouz Sayar, Tehran: Hermes. (in Persian) Boethius, A. (1968). Boethius, Tractates, De Consolatione. Loeb Classical Librar, Translated by H. F. Stewart; E. K. Rand, Cambridge Massachusetts Harward University Press. Bradshaw, D. (1999). Neoplatonic Origins of the Act of Being, The Review of Metaphysics, 53(2): 383-401. http://www.jstor.org/stable/20131358 Chadwick, H. (1981). Boethius the Consolation of Music, Logic, Theology and Philosophy. New York: Oxford University press. Copleston, F. C. (1388). Mediaeval Philosophy Augustinus to Scotus. Translated by Ebrahim Dadjoo, 2nd edition, Vol.2, Tehran: Scientific and Cultural Company. (in Persian) De Rijk, L. M. (1988). On Boethius’s Notion of Being a Chapter of Boethian Semantics. in Meaning and Inference in Medieval Philosophy, Edited by Norman Kretzmann Cornell University, Ithaca, USA. https://link-spiring-com.ezp3.semantak.com/content/pdf/10.1007%2F978-94-009-2843-5-1.pdf Erismann, Ch. (2009). The medieval fortunes of the Opuscula sacra, in the Cambridge Companion to Boethius, By John Marenbon, New York: Cambridge University Press. Gibson, M. (1981). Boethius His Life, Thought and Influence, Basil Blackwell. Oxford: England. Gibson, M. T. (1982). Boethius in the Carolingian Schools. Transactions of the Royal Historical Society, 32, 43-56. https://doi.org/10.2307/3679015 Gilson, E. (1985). L'Esprit de la philosophie medieval. Translated by Ali Morad Davoodi, Tehran: Elmi Farhangi. (in Persian) Harvey, V. A. (2011). A Handbook Theological Terms. Translated by Javad Taheri, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian) Ilkhani, M. (1376). God and Good in the thought of Boethius. Philosophy Letter, 1: 67-104. (in Persian) Ilkhani, M. (2001). The Metaphysics of Boethius, Tehran: Elham. (in Persian) Keating, J. W. (1965). The Christian God of Philosophy. The Harvard Theological Review, 58(4): 417-426. https://www. jstor.org/stable/1508549. Mcinerny, R. (1974). Boethius and Saint Thomas Aquinas. Rivista di Filosofia Neo-Scolastica, 66(2/4): 219-245. https://www.jstor.org/stable/43069869 Mondin, S. X. B. (1975). The Metaphysics of Being, in St. Thomas Aquinas’ Philosophy". https://link-spiring-com.ezp3.semantak.com/content/pdf/ 10.1007%2F978-94-010-1679-7-4.pdf. Norman, K. (1977). Ex Nihilo: The Development of the Doctrines of God and Creation in Early Christianity. Brigham Young University Studies, 17(3): 291-318. http://scholarsarchive.byu.edu/byusq/vol17/iss3/4/ Nourani, Kh. S. F.; Salem, M. (2020). The Relationship between Philosophy and Religion in Creation in Boethius's Thought Relying on the Theological Treatises and the Consolation of Philosophy, Philosophy, 48(2): 261-280. (in Persian) DOI: 10.22059/jop.2021.310760.1006551 Nourani, Kh. S. F.; Salem, M.; Poursina, Mitra. (1399). The Relation between Philosophy and Religion in Boethius’ Anthropology based on Theological Treatises and the Consolation of Philosophy”. Philosophy of Religion, 18(2): 119-140. (in Persian) DOI: 10.30497/prr.2021.238770.1595 Nourani, Kh. S. F.; Salem, M.; Poursina, Mitra. (2021). The Relationship between Philosophy and Religion in Christology in Boethius’s Thought Relying on Theological Treatises and the Consolation of Philosophy. Philosophical Meditations, 11(27): 49-75. (in Persian) Doi: 10.30497/prr.2021.238770.1595 Tollefsen, T. (2010). Christianity and Philosophy. in Philosophy of Religion. https://link-springer-com.ezp3.semantak.com/content/ pdf/10. 1007%2F978-90-481-3527-1_6.pdf. Valente, L. (2007). Names That Can Be Said of Everything: Porphyrian Tradition and 'Transcendental' Terms in Twelfth-Century Logic. in The Many Roots of Medieval Logic: The Aristotelian and the Non-Aristotelian Traditions Special Offprint of Vivarium, 45(2-3): 298-310. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |