تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,027 |
تعداد مقالات | 12,538 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,720,187 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,673,995 |
چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس | ||
مجله پژوهش های فلسفی (دانشگاه تبریز) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.48649.3025 | ||
نویسندگان | ||
سیّده فاطمه نورانی خطیبانی ![]() | ||
1کارشناسی ارشد کلام تطبیقی، دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهیدبهشتی. | ||
2استادیار گروه حکمت و کلام، دانشگاه شهیدبهشتی | ||
چکیده | ||
مسئلۀ اصلی این پژوهش پیبردن به چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس است. بدین منظور چهار مسئله به روش تحلیلی-توصیفی در رسائل کلامی مورد واکاوی قرار می-گیرند: 1. چرا بوئثیوس بحث وجودشناسی را در رسائل کلامی مطرح کرد و هدف او از بیان تمایز بین «وجود» و «آنچه هست» در این رسائل با ماهیّتی کاملا مسیحی و الهیّاتی چه بود. 2. تأثیر بحث مزبور در تبیین تعالی خداوند به واسطۀ سه صفت «ثبوت»، «کمال» و «خیربودن» وجود؛ 3. تأثیر این بحث در «خالق بودن» خداوند؛ 4. تأثیر آن در «واحدبودن» خداوند. بررسی این موارد مؤدی به این نتیجه شد که بوئثیوس با تمایز قائلشدن بین «وجود» و «آنچه هست»، خداوند را موجود بسیطی میداند که وجود و «آنچه هست» در او یکی است، بنابراین وجود برای او ضروری است.کمال خدا نیز به سبب بساطت ذات او است؛ چون او ذات و جوهر خویش است، بنابراین هر کمیّت و کیفیّتی که بر خداوند اطلاق شود حمل جوهری خواهد بود. بوئثیوس بساطت خداوند را از نظر اصالت وجود و فعل توضیح میدهد و وجود خدا را مساوی با خودِ خیر میگیرد، امّا مخلوقات که بسیط نیستند، به غیر از خیربودن چیز دیگری هم هستند. خالق و مخلوق تفاوت جوهری دارند و حضور جامع او ورای دو مقولۀ مکان و زمان به جوهر خداوند برمی-گردد. بوئثیوس با تفکیک عدد انتزاعی از عدد عینی معتقد است تثلیث موجب کثرت نمیشود، چون در خدا هیچ تفاوت ماهوی وجود ندارد و او چیزی جز ذات خودش نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود، «؛ آنچه هست»؛ ، بسیط، جوهر، ذات | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |