تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,975 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,346,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,116,705 |
تاثیر کاربرد دانش، سرمایه اجتماعی و کنشگری تجارت الکترونیک بر چابکی سازمانی در پاسخ به بحران کرونا (مورد مطالعه:شرکت های صادراتی استان گلستان) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1401، صفحه 167-192 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.48850.1797 | ||
نویسندگان | ||
محسن مطیعی* 1؛ ثریا بیرامی2؛ امیر محمد خانی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2کارشناسیارشد، مدیریت صنعتی، گرایش کیفیت و بهرهوری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، گرایش کیفیت و بهره وری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
شیوع بیماری کرونا سناریوی اقتصاد جهانی را از نظم خارج کرده است. مکانیسم قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی وضعیت سختی را برای تجارت جهانی فراهم کرده است. در واکنش به همهگیری بیماری کرونا کشورهای سراسر جهان، از جمله ایران محدودیتهای موقتی را بر صادرات برخی کالاهای پزشکی و برخی از مواد غذایی اعمال کردند تا کمبود احتمالی منابع کلیدی را کاهش دهند. در این راستا مطالعه حاضر به بررسی پیوند بین سرمایه اجتماعی، خلق مشترک دانش، کنشگری تجارت الکترونیک، حافظه سازمانی و کاربرد دانش در دستیابی به چابکی سازمانی در دوران بحرانی کووید-19 میپردازد. بنابراین از نظر هدف پژوهشی کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری متشکل از مدیران شرکتهای صادراتی استان گلستان بوده که میزان حجم نمونه با توجه به محاسبهگر حجم نمونه برای معادلات ساختاری از نرمافزار SAMPLE POWER، 156 نفر تعیین گردید. در نهایت پرسشنامه میان 180 نفر از مدیران شرکتهای صادراتی استان گلستان بصورت تصادفی ساده توزیع شد و تعداد 160 پرسشنامه تکمیل شده برگشتی تحت پوشش تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعاتجزیی (PLS) قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آنست که سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری در خلق مشترک دانش و کنشگری تجارت الکترونیک دارد. در مورد چابکی سازمانی نتایج نشان میدهد کنشگری تجارت الکترونیک و کاربرد دانش نقش مهمی در بوجود آمدن آن دارند در صورتیکه خلق مشترک دانش نتوانسته است تأثیر مثبتی در دستیابی چابکی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجنماعی؛ خلق مشترک و کاربرد دانش؛ کنشگری تجارت الکترونیک؛ حافظه سازمانی؛ چابکی سازمانی | ||
مراجع | ||
جبارزاده، یونس، حسینی، سید صمد، نیکخواه، یونس، فرج الهی، آرزو (1398)، تسهیم دانص در صنعت بانکی: نقش ظزفیت جذب دانش فردی و چابکی کارکنان، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 9(4)، 123-144.
راستگو، پروانه (1397)، تاثیر حافظه سازمانی بر تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بوشهر). چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینیو توسعه اقتصادی، تاکستان.
شعبانپور، مرجان (1390)، نقش سرمایه اجتماعی درتمایل مشتریان به تجارت الکترونیک، پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
صدوقی، فرحناز، عبادی فردآذر، فربد، احمدی، مریم، پیری زکیه (1390) مدل حافظه سازمانی فرایند– محور، پیش نیاز اجرای مدیریت دانش در بخش های مدارک پزشکی، مدیریت اطلاعات سلامت، 8(6)، 743-753.
قدمپور، عزتاله، زندکریمی، مریم (1398)، رابطۀ بین رهبری تحولی و چابکی سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 7(2)، 212-231.
محسنین، شهریار، اسفندیانی، محمدرحیم (1393)، معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS: آموزشی و کاربردی، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
مطیعی، محسن، خانی، امیرمحمد (1399)، بررسی رابطه قابلیتهای فناوری اطلاعات (IT) و چابکی سازمان با در نظر گرفتن نقش تعدیلکننده ظرفیت نوآوری (مورد مطالعه: شرکتها و موسسات دانشبنیان). هفدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران.
مهدیه، امید، محمدی، پروین (1399)، تأثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی، مدیریت بر آموزش سازمانها، 9(1)، 259-278.
هومن، حیدر علی (1390)، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل (چاپ چهارم)، تهران: انتشارات سمت.
Ahammad, M. F., Basu, S., Munjal, S., Clegg, J., & Shoham, O. B. (2021). Strategic agility, environmental uncertainties and international performance: The perspective of Indian firms. Journal of World Business, 56(4), 101218.
Al-Omoush, K. S., Orero-Blat, M., & Ribeiro-Soriano, D. (2021). The role of sense of community in harnessing the wisdom of crowds and creating collaborative knowledge during the COVID-19 pandemic. Journal of Business Research, 132, 765-774.
Al-Omoush, K. S., Simón-Moya, V., & Sendra-García, J. (2020). The impact of social capital and collaborative knowledge creation on e-business proactiveness and organizational agility in responding to the COVID-19 crisis. Journal of Innovation & Knowledge, 5(4), 279-288.
Alshanty, A. M., & Emeagwali, O. L. (2019). Market-sensing capability, knowledge creation and innovation: The moderating role of entrepreneurial-orientation. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 171-178.
Altschuller, S., Gelb, D. S., & Henry, T. F. (2010). IT as a resource for competitive agility: an analysis of firm performance during industry turbulence. Journal of International Technology and Information Management, 19(1), 39-60.
Aminu, M., & Mahmood, R. (2016). On the relationship between procedural and declarative organizational memory and their effects on SME performance. International Business Management, 10(3), 241-247.
Cai, Z., Liu, H., Huang, Q., & Liang, L. (2019). Developing organizational agility in product innovation: the roles of IT capability, KM capability, and innovative climate. R&D Management, 49(4), 421-438.
Carnevale, J. B., & Hatak, I. (2020). Employee adjustment and well-being in the era of COVID-19: Implications for human resource management. Journal of Business Research, 116, 183-187.
Caseiro, N., & Coelho, A. (2019). The influence of Business Intelligence capacity, network learning and innovativeness on startups performance. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 139-145.
Cegarra-Navarro, J. G., & Martelo-Landroguez, S. (2020). The effect of organizational memory on organizational agility: Testing the role of counter-knowledge and knowledge application. Journal of Intellectual Capital, 21(3), 459-479.
Cegarra-Navarro, J. G., Soto-Acosta, P., & Wensley, A. K. (2016). Structured knowledge processes and firm performance: The role of organizational agility. Journal of Business Research, 69(5), 1544-1549.
Chen, W., Jiao, H., Zeng, Q., & Wu, J. (2016). Ios-enabled collaborative knowledge creation and supply chain flexibility: The moderate role of market uncertainty.
Chesbrough, H. (2020). To recover faster from Covid-19, open up: Managerial implications from an open innovation perspective. Industrial Marketing Management, 88, 410-413.
Cram, W. A., & Marabelli, M. (2018). Have your cake and eat it too? Simultaneously pursuing the knowledge-sharing benefits of agile and traditional development approaches. Information & Management, 55(3), 322-339.
Deng, C. P., Wang, T., Teo, T. S., & Song, Q. (2021). Organizational agility through outsourcing: Roles of IT alignment, cloud computing and knowledge transfer. International Journal of Information Management, 60, 102385.
Doerfel, M. L., Lai, C. H., & Chewning, L. V. (2010). The evolutionary role of interorganizational communication: Modeling social capital in disaster contexts. Human Communication Research, 36(2), 125-162.
Faccin, K., & Balestrin, A. (2018). The dynamics of collaborative practices for knowledge creation in joint R&D projects. Journal of Engineering and Technology Management, 48, 28-43.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39.
Giritli Nygren, K., & Olofsson, A. (2020). Managing the Covid-19 pandemic through individual responsibility: the consequences of a world risk society and enhanced ethopolitics. Journal of Risk Research, 23(7-8), 1031-1035.
Gölgeci, I., & Kuivalainen, O. (2020). Does social capital matter for supply chain resilience? The role of absorptive capacity and marketing-supply chain management alignment. Industrial Marketing Management, 84, 63-74.
Grimsdottir, E., & Edvardsson, I. R. (2018). Knowledge management, knowledge creation, and open innovation in Icelandic SMEs. Sage Open, 8(4), 2158244018807320.
Grimsdottir, E., & Edvardsson, I. R. (2018). Knowledge management, knowledge creation, and open innovation in Icelandic SMEs. Sage Open, 8(4), 1-13.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115-135.
Ivanov, D. (2020). Predicting the impacts of epidemic outbreaks on global supply chains: A simulation-based analysis on the coronavirus outbreak (COVID-19/SARS-CoV-2) case. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 136, 101922.
Ivanov, D., & Dolgui, A. (2020). Viability of intertwined supply networks: extending the supply chain resilience angles towards survivability. A position paper motivated by COVID-19 outbreak. International Journal of Production Research, 58(10), 2904-2915.
Jafaridehkordi, H., Rahim, R. A., & Aminiandehkordi, P. (2015). Intellectual capital and investment opportunity set in advanced technology companies in Malaysia. International Journal of Innovation and Applied Studies, 10(3), 1022-1027.
Jia, X., Chowdhury, M., Prayag, G., & Chowdhury, M. M. H. (2020). The role of social capital on proactive and reactive resilience of organizations post-disaster. International Journal of Disaster Risk Reduction, 48, 101614.
Kaschig, A., Maier, R., & Sandow, A. (2016). The effects of collecting and connecting activities on knowledge creation in organizations. The Journal of Strategic Information Systems, 25(4), 243-258.
Khamis, N., Sulaiman, A., & Mohezar, S. (2014). Achieving e-Business Excellence through Knowledge Management and Organizational Learning Capabilities: A Malaysian Perspective. International Journal of Economics & Management, 8(2), 343-364.
Kretschmer, R., Pfouga, A., Rulhoff, S., & Stjepandić, J. (2017). Knowledge-based design for assembly in agile manufacturing by using Data Mining methods. Advanced Engineering Informatics, 33, 285-299.
Kuckertz, A., Brändle, L., Gaudig, A., Hinderer, S., Reyes, C. A. M., Prochotta, A. ... & Berger, E. S. (2020). Startups in times of crisis–A rapid response to the COVID-19 pandemic. Journal of Business Venturing Insights, 13, e00169.
Léger, P. M. (2010). Interorganizational IT investments and the value upstream relational capital. Journal of Intellectual Capital, 1(3), 406-428.
Liu, H., Ke, W., Wei, K. K., & Lu, Y. (2016). The effects of social capital on firm substantive and symbolic performance: In the context of E-Business. Journal of Global Information Management (JGIM), 24(1), 61-85.
Madhok, A., & Marques, R. (2014). Towards an action-based perspective on firm competitiveness. BRQ Business Research Quarterly, 17(2), 77-81.
Maditinos, D., Chatzoudes, D., & Sarigiannidis, L. (2014). Factors affecting e-business successful implementation. International Journal of Commerce and Management, 24(4), 300–320.
Mehdibeigi, N., Dehghani, M., & Mohammad Yaghoubi, N. (2016). Customer knowledge management and organization's effectiveness: Explaining the mediator role of organizational agility. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 230, 94-103.
Mehraeen, M., Dadkhah, M., & Mehraeen, A. (2020). Investigating the capabilities of information technologies to support policymaking in COVID‐19 crisis management; a systematic review and expert opinions. European Journal of Clinical Investigation, 50(11), e13391.
Melian-Alzola, L., Fernandez-Monroy, M., & Hidalgo-Peñate, M. (2020). Information technology capability and organisational agility: A study in the Canary Islands hotel industry. Tourism Management Perspectives, 33, 100606.
Miković, R., Petrović, D., Mihić, M., Obradović, V., & Todorović, M. (2020). The integration of social capital and knowledge management–The key challenge for international development and cooperation projects of nonprofit organizations. International Journal of Project Management, 38(8), 515-533.
Muukkonen, H., Lakkala, M., Lahti-Nuuttila, P., Ilomäki, L., Karlgren, K., & Toom, A. (2020). Assessing the development of collaborative knowledge work competence: Scales for higher education course contexts. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(7), 1071-1089.
Nissen, V., & von Rennenkampff, A. (2017). Measuring the agility of the IT application systems landscape.
Oh, L. B., & Teo, H. H. (2006, June). The impacts of information technology and managerial proactiveness in building net-enabled organizational resilience. In IFIP International Working Conference on the Transfer and Diffusion of Information Technology for Organizational Resilience (pp. 33-50). Springer, Boston, MA.
Pantano, E., Pizzi, G., Scarpi, D., & Dennis, C. (2020). Competing during a pandemic? Retailers’ ups and downs during the COVID-19 outbreak. Journal of Business Research, 116, 209-213.
Paulin, D., & Suneson, K. (2015). Knowledge transfer, knowledge sharing and knowledge barriers–three blurry terms in KM. Leading Issues in Knowledge Management, 2(2), 73.
Pereira, V., Mellahi, K., Temouri, Y., Patnaik, S., & Roohanifar, M. (2019). Investigating dynamic capabilities, agility and knowledge management within EMNEs-longitudinal evidence from Europe. Journal of Knowledge Management, 23(9), 1708-1728.
Piñeiro-Chousa, J., López-Cabarcos, M. Á., Romero-Castro, N. M., & Pérez-Pico, A. M. (2020). Innovation, entrepreneurship and knowledge in the business scientific field: Mapping the research front. Journal of Business Research, 115, 475-485.
Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55.
Riemer, K., & Klein, S. (2003). Challenges of ICT-enabled Virtual organisations–a Social Capital Perspective.
Roberts, N., & Grover, V. (2012). Leveraging information technology infrastructure to facilitate a firm's customer agility and competitive activity: An empirical investigation. Journal of Management Information Systems, 28(4), 231-270.
Song, Y. (2015). From offline social networks to online social networks: Changes in entrepreneurship. Informatica Economica, 19(2), 120-133.
Tallon, P. P., Queiroz, M., Coltman, T., & Sharma, R. (2019). Information technology and the search for organizational agility: A systematic review with future research possibilities. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 218-237.
Trzcielinski, S. (2015). The influence of knowledge based economy on agility of enterprise. Procedia Manufacturing, 3, 6615-6623.
Tu, J. (2020). The role of dyadic social capital in enhancing collaborative knowledge creation. Journal of Informetrics, 14(2), 101034.
Vannoy, S. A., & Medlin, B. D. (2012, January). Investigating social computing in competitive dynamics. In 2012 45th Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 5112-5121). IEEE.
Walsh, J., & Ungson, G. (1991). Organizational memory. The Academy of Management Review, 16, 57-91.
Wang, J. (2016). Knowledge creation in collaboration networks: Effects of tie configuration. Research Policy, 45(1), 68-80.
Woodside, A. G. (2020). Interventions as experiments: Connecting the dots in forecasting and overcoming pandemics, global warming, corruption, civil rights violations, misogyny, income inequality, and guns. Journal of Business Research, 117, 212-218.
Zhao, L., Zhang, H., & Wu, W. (2019). Cooperative knowledge creation in an uncertain network environment based on a dynamic knowledge supernetwork. Scientometrics, 119(2), 657-685.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 432 |