تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,451 |
بررسی مؤلفههای فرهنگ عمومی در کتب فارسی دوره ابتدایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، آذر 1401 اصل مقاله (480.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50415.1027 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ناصری* 1؛ محمد آرمند2 | ||
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران | ||
2دانشیار،سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی دانشگاه ها(سمت)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای فارسی دورة ابتدایی انجام گرفت. ایـن پـژوهش از نـوع توصیفی و در گروه پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد.ابزار مورد استفاده در ایـن تحقیق، تحلیل محتوا میباشد. با اسـتفاده از ایـن روش بـه تحلیـل کتـابهـای درسـی فارسی دورة ابتدایی تحصیلی، هـمچنـین اهـداف کلـی جمهـوری اسـلامی ایـران، اهـداف دورة ابتـدایی تحـصیلی و اهـداف درس فارسـی پرداخته شد. جامعة آماری شامل شش کتاب فارسی (بخوانیم) در دورة ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 بوده اســت که به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها حاکی از این است که گویـههای فرهنگ عمومی در ارتقـای سـطح فرهنگ عمومی تأثیر بالایی دارد و دانشآموزان باید از طریق کتب درسی با مؤلفههـای فرهنگ عمومی که در آن زندگی میکنند، آشنا بشوند؛ به همین دلیل دانش آموزان در سالهای انتهای دورة ابتدایی، در پایة چهـارم، پـنجم و ششم، درک بهتـری نـسبت بـه مـسائل فرهنگی جامعة خود بدست میآورنـد و در نتیجـه در پایـۀ ششم توجّـه زیـادی بـه مؤلفههای فرهنگی شده است.نتایج تحلیل محتوا نشان داد که اولویتبندی مؤلفههای فرهنگ عمومی (ارزشهای عمومی دینی و اخلاقی، هنجارهای قانونی، نمادهای ملّی، نمادهای مذهبی) در کتب فارسی در 6 پایة ابتدایی نزدیک به هم مـیباشـد؛ در حالی که در محتوای کتـب فارسـی دورة ابتـدایی تحصیلی از میان مؤلفههای فرهنگ عمومی کتب فارسی دبستان، بیشترین فراوانی در مؤلفة «ارزشهای عمومی دینی و اخلاقی» و کمترین فراوانی در مؤلفة «نمادهای مذهبی» است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ فرهنگ عمومی؛ مولفههای فرهنگ عمومی؛ برنامه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 636 |