تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,605 |
ریشههای یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 30، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 480-494 اصل مقاله (468.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.46755.2883 | ||
نویسنده | ||
سید محسن موسوی | ||
دانشجوی دکتری حکمت هنرهای دینی، دانشکده دین و هنر، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم. ایران | ||
چکیده | ||
متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانیمآبی دیونوسیوس در باب زیبایی میپردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیباییشناسی دیونوسیوس از فلسفة افلاطون، ارسطو، فلوطین و پروکلوس است و سعی میشود؛ این هدف به دور از افراط در تطبیق دادن هر امری با امور بهظاهر مشابه دیگر صورت گیرد. در محقَق ساختن این هدف از شیوة توصیفی- تحلیلی-تطبیقی و روش گردآوری به صورت اطلاعات کتابخانهای بهره گرفته شده است. نتیجهای که از این بررسی به دست آمد، نشان دهندة غلبة کامل زیباییشناسی یونانی-یونانیمآبی بر تفکر این اندیشمند قرون وسطایی است. به ویژه آن بخش از تفکر فلاسفة باستان در باب زیبایی که به نحوی با علت نخستین و یا عالم مُثُل در ارتباط است، در اندیشة دیونوسیوس قابل ردیابی است. هر چند در ساختاری جدید از آنها بهره برده است. از جملة تأثیرات فلسفة یونانی و یونانیمآبی بر زیباییشناسی دیونوسیوس میتوان به تعالی زیبایی، تفاوت زیبایی و زیبا بودن، نزدیکی زیبایی و خیر، منشأ و علت غایی دانستن زیبایی برای همة امور زیبا، نحوه و انواع حرکت در قوس صعود و نزول، نحوة رابطة واحد با خیر و زیبایی، اتحاد زیبایی و زیبا بودن در مرتبة ذات الهی، درهمتنیدگی نور و زیبایی، نقش عشق به عنوان عامل پیوند و حرکت به سمت زیبایی راستین اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی؛ دیونوسیوس مجعول؛ افلاطون؛ ارسطو؛ فلوطین | ||
مراجع | ||
عهد عتیق. ارسطو. (۱۳۹۷الف). سماع طبیعی (فیزیک)، مترجم محمدحسن لطفی، تهران: طرح نو. ارسطو. (۱۳۹۷ب). مابعدالطبیعه (متافیزیک)، مترجم محمدحسن لطفی، تهران: طرح نو. افلاطون. (۱۳۸۸). جمهور، مترجم فواد روحانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. افلاطون. (۱۳۸۰). دوره آثار افلاطون (۴جلدی)، مترجم محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران: خوارزمی. افلاطون. (۱۳۸۵). رساله ضیافت، مترجم محمدعلی فروغی، تهران: جامی. تاتارکیویچ، ولادیسلاف. (۱۳۹۶). تاریخ زیباییشناسی، جلد دوم، مترجم هادی ربیعی، تهران: مینوی خرد. ژیلسون، اتین. (۱۳۹۵). تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطا، مترجم رضا گندمی نصرآبادی، قم و تهران: دانشگاه ادیان و مذاهب، سمت. فلوطین. (۱۳۸۹). دوره آثار فلوطین (۲جلدی)، مترجم محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی. کاپلستون، فردریک چارلز. (۱۳۹۳). تاریخ فلسفه جلد یکم، مترجم سید جلالالدین مجتبوی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. کاپلستون، فردریک چارلز. (۱۳۸۸). تاریخ فلسفه جلد دوم، مترجم ابراهیم دادجو، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. گاردنر، هلن. (۱۳۸۶). هنر در گذر زمان، ویراستار هورست دلاکروا و ریچارد ج. تنسی، مترجم محمدتقی فرامرزی، تهران: آگه. گمبریچ، ارنست. (۱۳۸۷). تاریخ هنر، مترجم علی رامین. تهران: نشر نی. مجتهدی، کریم. (۱۳۹۰). فلسفه در قرون وسطی (مجموعه مقالات)، تهران: امیرکبیر. Aristotle. (2018a). The Physics, trans. Mohammad Hasan Lotfi, Tehran: Tarh-e-no. (in Persian) Aristotle. (2018b). Metaphysics, trans. Mohammad Hasan Lotfi, Tehran: Tarh-e-no. (in Persian) Coomaraswamy, Ananda K. (1938). “Mediaeval Aesthetic: II. St. Thomas Aquinas on Dionysius, and a Note on the Relation of Beauty to Truth.” The Art Bulletin. 20(1): 66-77. https://doi.org/10.2307/3046562 Copleston, Frederick. (2009). A History of Philosophy, vol. 1, trans. Seyyed Jalaloddin Mojtabavi, Tehran: Elmi-Farhangi (in Persian) Copleston, Frederick. (2009). A History of Philosophy, vol. 2, trans. Ebrahim Dadjoo, Tehran: Elmi-Farhangi. (in Persian) Etienne, Gilson. (2016). History of Christian Philosophy in the Middle age, trans. Reza Gandomi Nasrabadi, Iran, Qom: The university of religions and denomination and Tehran: Samt. (in Persian) Gardner, Helen. (2005). Art through the age, revised by Horst de la Croix and Richard G. Tansey, trans. Mohammad Taghi Faramarzi, Tehran: Agah. (in Persian) Gombrich, E. H. (2008). The story of art, trans. Ali Ramin, Tehran: Ney. (in Persian) Hyland, Drew A. (2008). Plato and the question of Beauty, Indiana University Press. Ivanovic, Filip. (2014). “The eternally and uniquely beautiful: Dionysius the Areopagite’s.” International Journal of Philosophy and Theology. 75(3): 188–204. https://doi.org/10.1080/21692327.2014.971046 Mojtahedi, Karim. (2011). Philosophy in the Middle age (a coll. of essays), Tehran: Amir Kabir. (in Persian) Plato. (2001). Plato's Complete Works, 4 vol., trans. Mohammad Hasan Lotfi and Reza Kaviani, Tehran: Khārazmi. (in Persian) Plato. (2006). The Symposium, trans. Mohammad Ali Foroughi, Tehran: Jāmi. (in Persian) Plato. (2009). Republic. Trans. Fouad Rouhani, Tehran: Elmi-Farhangi. (in Persian) Plotinus. (2010). Plotinus's Complete Works. 2 vol., translated by Mohammad Hassan Lotfi and Reza Kaviani, Tehran: Khārazmi. (in Persian) Plotinus. (2018). The Enneads. edit. Lloyd P. Gerson. George Boys-Stone and others, Cambridge University press. Proclus. (1816). Six Books of Proclus on the Theology of Plato: with The Elements of Theology, trans. Thomas Taylor, London. Pseudo-Dionysius. (1987). Pseudo-Dionysius: the complete works, trans. Colm Luibheid, New York, Mahwah: Paulist Press. Sammon, Brendan Thomas. (2014). The God Who is Beauty; Beauty as a Divine Name in Thomas Aquinas and Dionysius the Areopagite, James Clarke & Co. Tatarkiewicz, Wladyslaw. (2017). History of Aesthetics, vol. 2, edit. Breet, C. T, trans. Hadi Rabiei, Tehran: Minoo-ye Kherad. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |