تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,302 |
تعداد مقالات | 16,019 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,212,962 |
پدیدارشناسی تجربیات معلمان زبان فارسی از برگزاری دوره آموزش چندزبانه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، آذر 1401 اصل مقاله (476.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50025.1024 | ||
نویسنده | ||
جواد جهاندیده* | ||
دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
اهداف: ایران، کشوری چند فرهنگی است و تنوع قومی و زبانی یکی از ویژگیهای شاخص آن است. الگوی ملّت در ایران ترکیبی و نامتوازن است. با توجه به اهمیت مساله و انجام بررسیهای کمی صورت گرفته، پژوهش حاضر درصدد مطالعه تجربیات معلمان زبان فارسی از برگزاری دوره آموزش چندزبانگی می باشد. روشها: رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر از نوع کیفی و طرح پدیدارشناسی بود و دادههای آن به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوریشدهاند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای مضمونی انجام گرفت. شرکتکنندگان در این پژوهش، معلمان تکزبانه زبان فارسی شهرستان سیب و سوران بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها: تحلیل عمیق مصاحبههای معلمان، موجب شناسایی و دستهبندی پنج مضمون سازمان دهنده شامل: آگاهی زبانی با سه مضمون پایه پیشداوریهای، خودآگاهی و احترام به تنوع؛ دانش زبانی با سه مضمون پایه آگاهی از زبانهای دیگر، کسب دانش در مورد زبان مادری خود و درک نقش زبان در فرایند تدریس؛ چالشها با دو مضمون پایه چالشها در محیط اجتماعی و چالشها در محیط کار؛ احساسات با مضمون پایه احساسات درباره محیط جدید شخص و مقابله با دو مضمون پایه صلاحیتهای چند زبانی و حمایت اجتماعی گردید. نتیجهگیری: دورههای آموزش چند زبانی باعث افزایش دانش و آگاهیهای زبانی معلمان میشود و آنها را در مواجهه با چالشهای زبانی آماده میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ معلم؛ چندزبانگی؛ تک زبانگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |