تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,243 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,438 |
ارزیابی شبکه دانش آموزی شاد با رویکرد SWOTبه منظور ارائه راهبردهایی جهت بهبود برنامه درسی دوره اول متوسطه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، آذر 1401 اصل مقاله (637.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.49942.1023 | ||
نویسندگان | ||
محسن دیبایی صابر* 1؛ اکرم باشتنی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شبکه اجتماعی دانش آموزی(شاد) با رویکردswot به منظور ارائه راهبردهایی جهت بهبود برنامه درسی انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دو گروه معلمان و دانشآموزان دوره اول متوسطه، منطقه 14 شهرتهران، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده ازجدول مورگان، ازتعداد 515 معلم، 220نفر، واز تعداد 16780 دانشآموز، 376 نفر به عنوان نمونه برآورد و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته میباشد و در طراحی آن، گویه ها در چهار بخش (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها) تنظیم شده است. جهت برآورد روایی پرسشنامه، از روایی صوری و محتوایی و برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده امار توصیفی (جدول و نمودار فراوانی، درصد، انحراف معیار و میانگین) و آمار استنباطی( t تک متغیره) استفاده شد. پس از شناسایی چهار بعد نقاط قوت، ضعف، فرصتها وتهدیدها از نظر دبیران و دانشاموزان با توجه به نتایج به دست آمده، و با استفاده ازجدول ماتریس swot راهبردهای تهاجمی (so) که بر اساس استفاده از نقاط قوت برای بهرهبرداری از فرصتها، راهبردهای اقتضایی (wo) که بر اساس از بین بردن نقاط ضعف برای بهره-برداری از فرصت ها مناسباند، راهبردهای انطباقی(st) که بر اساس استفاده از نقاط قوت برای مبارزه با تهدیدها مناسباند و راهبردهای تدافعی(wt) که بر اساس از بین بردن نقاط ضعف برای مبارزه با تهدیدها مناسب اند ارایه شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ شبکه آموزش دانشآموزی(شاد)؛ برنامه درسی؛ رویکردswot | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |