تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,698 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,122 |
رابطه میزان اعتیاد اینترنتی با اهمال کاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان متوسطه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 79-92 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.49789.1022 | ||
نویسندگان | ||
سعید شریفی رهنمو* ؛ آیت اله فتحی؛ مجید شریفی رهنمو | ||
دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه بوعلیسینا | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه میزان اعتیاد اینترنتی با اهمال کاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان متوسطه انجام پذیرفت. روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه هدف را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر همدان به تعداد 14543 نفر در سال تحصیلی 98-99 تشکیل میدهند که از بین آنها و براساس جدول کرجسی مورگان 384 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در ادامه جهت جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه تعللورزی تحصیلی سواری استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه در محیط نرم افزار spss23 استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد، مؤلفههای اعتیاد به اینترنت(مشکلات اجتماعی، تأثیر بر عملکرد، فقدان کنترل، استفاده مرضی از چتروم و بیتوجهی به وظایف شغلی و تحصیلی) قادر است، تعللورزی تحصیلی نوجوانان دختر را به صورت مثبت و بهزیستی روانی را به صورت منفی و معناداری پیشبینی نماید. نتیجه گیری: بنابراین وقتی دانشآموزان به استفاده از اینترنت گرایش شدیدی پیدا میکنند و ساعات زیادی به پرسهزدن در فضای مجازی اختصاص میدهند، از میزان حساسیتشان به عملکرد تحصیلی و همچنین ارتباطات و تعاملات اجتماعی شان کاسته شده و به تبع آن بهزیستی روانشناختی آنان تحت تأثیرات منفی این پدیده واقع گشته و همچنین پدیده ای تحت عنوان اهمال کاری تحصیلی در آنان به وجود میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد اینترنتی؛ اهمالکاری تحصیلی؛ بهزیستی روانشناختی؛ دانشآموزان متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 706 |