تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,450 |
مقایسه اثربخشی آموزش به روش استقرایی، کاوشگری، همیاری، بدیعه پردازی و سنتی بر میزان خلاقیت دانش آموزان | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 68-78 اصل مقاله (1.77 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.49470.1021 | ||
نویسندگان | ||
جواد جهاندیده* 1؛ حبیب کرد2؛ خدیجه احلال زهی3 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانشگاه آزاد | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: روش تدریس مناسب از مهمترین پایههای کیفیتبخشی آموزش محسوب میشود. بسیاری از روان شناسان تربیتی و مربیان آموزشی اعتقاددارند، موقعیت یادگیری باید چنان سازماندهی شود که هر شاگرد بر اساس توانایی خود به فعالیت بپردازد. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش به روش استقرایی، کاوشگری، همیاری، بدیعه پردازی و سنتی بر میزان خلاقیت دانش آموزان می باشد. روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه آزمایشی با به کارگیری طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه های آزمایشی و کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سراوان در سال 01-1400 بود. از جامعهی یاد شده 100 نفر از دانش آموزان، در 5 کلاس درس، به عنوان گروه های آزمایشی و گروه کنترل با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. گروههای آزمایشی به مدت 12 جلسه آموزش دیدند. از همۀ گروهها آزمون خلاقیت تورنس فرم (ب) در مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد در مرحلۀ پسآزمون روشهای استقرایی، کاوشگری، همیاری و بدیعه پردازی در مقایسه با روش سنتی باعث پرورش خلاقیت دانش آموزان میشود ولی در مقایسه جفتی تفاوتی بین روش ها مشاهده نگردید. نتیجه گیری: اجرای موثر برنامه های درسی و آموزشی نیازمند فراهم کردن بسترها و به کارگیری ابزارهای مناسب می باشد. هر روش تدریس به مثابه چاقوی دو لبه ای است که برای رسیدن به بعضی اهداف مناسب و برای بعضی از اهداف نامناسب است. | ||
کلیدواژهها | ||
استقرایی؛ کاوشگری؛ همیاری؛ بدیعه پردازی؛ خلاقیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |