تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,938 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,481 |
شناسایی و رتبهبندی چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 14-32 اصل مقاله (2.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.47895.1011 | ||
نویسندگان | ||
کیومرث تقی پور* 1؛ مهری محمدی2؛ حسین دهقانزاده3 | ||
1هیات علمی | ||
2علوم تربیتی/دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه تبریز/تبریز/ایران/ | ||
3هیئت علمی | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی میباشد. روش ها: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعهی آماری پژوهش کلیهی دانشجویان دانشگاه تبریز در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ بودند که 388 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه مورد تائید اساتید و متخصصان حوزهی علوم تربیتی قرار گرفت. روایی سازهی آن نیز از طریق تحلیل عاملی تاییدی تعیین شد. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ (928/0) بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها: از دیدگاه دانشجویان، ابعاد پشتیبانی، نگرش و دسترسی به عنوان چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز شناسایی شدهاند. به لحاظ رتبهبندی، به ترتیب ابعاد؛ پشتیبانی، دسترسی، نگرش، تعامل، ارزشیابی و بازخورد، زیرساخت، شیوهی ارائهی محتوا، برنامهریزی و مدیریت کلاس، محتوا و ویژگیهای فردی مهمترین چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی میباشند. نتیجه گیری: یافتهها بیانگر وجود چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز میباشد که ضرورت دارد دانشگاه تبریز با تدابیری مانند تشکیل گروههای پشتیبان فنی، آموزشی و انسانی جهت ارائهی کمکهای لازم به دانشجویان در مواقع ضروری، تدارک برنامههایی برای تغییر نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی و تسهیل امکانات دسترسی دانشجویان به سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی در صدد اصلاح این موانع و چالشها برآید. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشهای آموزش؛ سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی؛ آموزش الکترونیکی؛ کرونا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 658 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |