تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,391 |
نظام اخلاقی سقراط-افلاطون و نقد اخلاق سوفیستی در یونان دورۀ کلاسیک | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 112-131 اصل مقاله (730.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.47877.2962 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شفیعیون* 1؛ حسین کلباسی اشتری2 | ||
1دانشآموخته کارشناسیارشد فلسفه، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران | ||
چکیده | ||
یونانیان بهدنبال کسب تمامی فضایل فردی و جمعی و در نهایت نیل به نیکبختی بودند. در تعالیم سنتی ایشان تنها فضیلتهای اسطورهای ارزشمند شمرده میشد. اما ایشان بهتدریج دریافتند که خدایان بدون دلایل موجه، معیار اخلاق و فضایل بودهاند. در نتیجه باورهای سنتی ایشان بهتدریج شروع به تغییر کرد. در اثنای چنین تغییراتی، سوفیستها خود را مربیان نسل جدید یونان معرفی کردند. سوفیستها پایبندی به قوانین اسطورهای را امری بیهوده میدانستند و معتقد بودند که نیکبختی و فضیلت آدمی با تکیه بر طبیعت انسانی و نیازهای طبیعی او در جهت تقویت قدرت سیاسی شکل میگیرد. اما نظام اخلاقی سقراط-افلاطون نه با نظام اخلاقی سوفیست و نسل جدید یونانیان و نه با تعاریف سنتی اخلاق، سازگاری داشت. سقراط و شاگرد او بهخوبی نشان دادند که اگر نظام اخلاقی بر پایۀ حقیقت بنا نشود، تمامی اصول نظری و عملی در جامعه نادرست بوده و نهتنها منجر به نیکبختی انسان نمیشود بلکه نتایج زیانباری را در ابعاد فردی و اجتماعی رقم میزند. در نظام اخلاقی ایشان، فضیلت محدود به امور جزئی نیست و نوعی کمال انسانی است که علاوه بر امور سیاسی، در تمامی امور زندگی انسان، شأن رشدیافتۀ اوست. در نظر آن دو تمامی فضایل بهجهت بهرهمندی از ایدۀ خیر سودمند بوده و پایۀ تمامی فضایل دانایی به ایدۀ خیر است که به انسان توانایی تشخیص نیک و بد را داده و او را به نیکبختی میرساند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدۀ خیر فضیلت؛ نظام اخلاقی سقراط؛ نظام اخلاقی سوفیست؛ نیکبختی | ||
مراجع | ||
Abdolrahimzadeh, N. (2015). GOD and human in world of Homer and Hesiodos, Occidental Studies, 6(1), 83-104. (in Persian) Benson, H. H. (2013). Socrates and the beginnings of moral philosophy in: C. C. W. Taylor, Routledge History of Philosophy, Translated by H. Fathi, Hekmat Publication. (in Persian) Guthrie, W. K. Ch. (1997). A History of Greek Philosophy, Vol. 10, Translated by H. Fathi, Fekr e Rooz Publication. (in Persian) Guthrie, W. K. Ch. (1997). A History of Greek Philosophy, Vol. 11, Translated by H. Fathi, Fekr e Rooz Publication. (in Persian) Jaeger, W. (2014). Paideia, Translated by M. H. Lotfi, Vol. 2, Kharazmi Publication. (in Persian) Kitto, H. D. (2014). The Greeks, Translated by S. Agheli, Mahi Publication. Laertius, D. (2016). Lives of Eminent Philosophers: Socrates-Plato, Translated by H. Kalbasi Ashtari, Moasseseh e Farhangi e Danesh va Andishe e Moaser Publication. (in Persian) MacIntyre, A. (2014). After Virtue, Translated by H. Shahriari; M. A. Shomali, Samt Publication. (in Persian) Plato. (2019). Dialouges, Translated by M. H. Lotfi & R. Kaviani, Kharazmi Publication. (in Persian) Price, A. W. (2013). Plato: ethics and politics in: C. C. W. Taylor, Routledge History of Philosophy, Translated by H. Fathi, Hekmat Publication. (in Persian) Saebi, Gh. & Eslami, S. (2019). Critical evalution of Plato’s theory of justice, Journal of Philosophical Investigation, 13(29), 282-298. (in Persian) Shafibeik, I. (2017). Socrates: moral reformer, Journal of Philosophical Investigation, 10(19), 231-252. (in Persian) Tajik Neshatiyeh, N. (2011). Moral and Politics in Historical Socrates’ Mind, Negah e Moaser Publication. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |