تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,492 |
بینالمللیسازی یکباره یا تدریجی؟ موردکاوی فرآیند بینالمللیسازی سه کسبوکار دانشبنیان | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1401، صفحه 93-108 اصل مقاله (794.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.48675.1787 | ||
نویسندگان | ||
سید احمدرضا علائی طباطبائی1؛ مهدی الیاسی* 2؛ حسام زندحسامی3؛ تقی ترابی4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت تکنولوژی گرایش مدیریت انتقال تکنولوژی و مالکیت معنوی دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه | ||
2دانشیار گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مراجعه به مدلهای بینالمللیسازی رایج دنیا و نیز مشاهده فرآیند کلی آن، حاکی از تفاوتهای عمده در این مدلها و مسیر پیشروی شرکتها برای طی این فرآیند است، به نحوی که میتوان بینالمللیسازی به صورت سنتی و تدریجی را در یک سوی طیف و تولد شرکت بینالمللی از ابتدا، موسوم به بینالمللیسازی یکباره را سوی دیگر طیف بینالمللیسازی دانست. در این مقاله برآنیم تا ضمن بررسی تجربه فرآیند بینالمللیسازی سه شرکت دانشبنیان ایرانی، مشابهت و افتراق آن را با مدلهای یادشده بررسی نماییم. برای تحلیل مذکور، پس از بررسی مبانی نظری، از اطلاعات مستخرج از مطالعه موردی فرآیند بینالمللیسازی سه شرکت دانشبنیان فعال در حوزه سلامت در طول ده سال استفاده گردید. در ادامه، چارچوب مفهومی تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا در قالب بیست گام بینالمللیسازی شرکتها در چهار دسته کلی استخراج شد. پس از تایید چارچوب توسط گروه کانونی، پرسشنامهای با استفاده از گامهای شناساییشده طراحی و در اختیار 46 خبره فعال در حوزه بینالمللیسازی قرار گرفت. خروجی تحلیل عاملی انجام شده در ادامه، مبین تأیید ابعاد چارچوب پیشنهادی توسط خبرگان است. نتایج پژوهش نشان میدهد که فرآیند بینالمللیسازی در محدوده مورد مطالعه، به مدلهای سنتی و گامبهگام نزدیکتر بوده و قابل تفکیک به چهار مرحله کلی میباشد که میتوان آن را در مراحل توانمندسازی، صادرات آزمایشی، صادرات منظم و فعال در حوزه بینالملل توصیف کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بینالمللیسازی؛ مراحل بینالمللیسازی؛ شرکت دانشبنیان؛ شرکت کوچک و متوسط | ||
مراجع | ||
اسماعیلپور، رضا؛ سلیمانی، رضا؛ اکبری، محسن؛ ابراهیمپور، مصطفی. (1399) طراحی الگوی راهبردی بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان ایرانی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی . 108-83، (1) 3؛ doi: 10.22034/jiba.2020.10382
تاجالدین، مهدی؛ طالبی، کامبیز؛ رستگار، عباسعلی؛ سمیعزاده، مهدی (1391) ارتباط بین نوع استراتژیهای کسبوکاری مورد استفاده در شرکتهای کوچک و متوسط و بینالمللیشدن آنها؛ مدیریت بازرگانی 4(1), 19-38. doi: 10.22059/jibm.2012.28611
حسینی، میرزاحسن؛ موسوی، سیدمحمدجواد؛ اشرفی سلطان احمدی، مجتبی؛ خاوری، سحر (1398). عملکرد صادراتی کسبوکارهای دانش بنیان، الگویی جهت تبیین نقش هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری راهبردی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی , 2(1), 221-242. doi: 10.22034/jiba.2019.9142
دهدشتی شاهرخ، زهره. (1386). مدلهای ورود به بازارهای بینالمللی؛ فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول؛ 118-95؛ (55) 18
رضوانی، مهران؛ امین شکروی، نگار؛ رضائی، مرضیه. (1400). شناسایی تأثیر قابلیتهای پویا بر اتخاذ و موفقیت استراتژیهای بین المللیسازی (مورد مطالعه: شرکت کاشی مرجان؛ نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی؛ 65-43 (1) 4؛ doi: 10.22034/jiba.2021.42036.1529
زارعی، بهروز؛ مرجوی، علی (1397). بینالمللیسازی راهبردی در بنگاههای دانشبنیان جدید در ایران: موردکاوی فرآیندی با هدف خلق دانش کاربردی. سیاست علم و فناوری ,11(2), 29-46. doi: 10.22034/jstp.2018.10.2.539482
علائیطباطبائی، سیداحمدرضا؛ الیاسی، مهدی؛ زندحسامی، حسام؛ ترابی، تقی (1400). یک تحلیل کارکردی-ساختاری از سیاستهای بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان. فصلنامه سیاست علم و فناوری؛ سال چهاردهم، شماره 3؛ doi: 10.22034/jstp.2021.14.3.1382
فرج شوشتریپور، حمیدرضا (1395)، درآمدی بر روش تحقیق مطالعه موردی، چهارمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزش آفرینی، Shiraz،https://civilica.com/doc/582713
گزارش باشگاه صادراتی شرکتهای دانشبنیان، مرکز تعاملات بینالمللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پائیز 1400.
Ahokangas, P. (1998), “Internationalization and resources: an analysis of processes in Nordic SMSs”, doctoral dissertation, Universitas Wasaensis, Vaasa.
Barney, J., Wright, M. and Ketchen, D.J. Jr (2001), “The resource-based view of the firm: ten years after 1991”, Journal of Management, Vol. 27 No. 6, pp. 625-41.
Bell, J., McNaughton, R., Young, S., & Crick, D. (2003). Towards an integrative model of small firm internationalisation. Journal of International Entrepreneurship, 1(4), 339–362.
Briony J. Oates (2006), Researching Information System and Computing, Thousand OAKS, CA, Sage
Buckley, P. J. (2011). Globalization and the global factory. Edward Elgar Publishing.
Cavusgil, S. T., & Knight, G. (2015). The born global firm: An entrepreneurial and capabilities perspective on early and rapid internationalization. Journal of International Business Studies, 46(1), 3-16.
Chetty & Campbell-Hunt (2004), Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization.
European Commission. (2014). Supporting the Internationalisation of SMEs
Herreros, S., Inoue, K., Mulder, N., & CEPAL, N. (2018). Innovation and SME internationalization in Korea and Latin America and the Caribbean: Policy experiences and areas for cooperation.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1990). The mechanism of internationalization. International Marketing Review, 7(4), 11–24.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1977). The internationalization process of the firm – a model of knowledge development and increasing foreign market commitment. Journal of International Business Studies, 8(1), 23–32.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2009). The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership. Journal of International Business Studies, 40, 1411–1431.
Jones, M.V./Coviello, N.E. (2005): Internationalisation: Conceptualizing an Entrepreneurial Process of Behaviour in Time. Journal of International Business Studies, 36, 3, 284- 303.
Kalinic, I., & Forza, C. (2012). Rapid internationalization of traditional SMEs: Between gradualist models and born globals. International Business Review, 21,
Kanda, W, Mejia-Dugand, S and Hjelm, O., (2015) Governmental Export Promotion Initiatives: Awareness, Participation, and Perceived Effectiveness among Swedish Environmental Technology Firms. Journal of Cleaner Production, 98, 222-228
Knight, G. A., & Liesch, P. W. (2016). Internationalization: From incremental to born global. Journal of World Business, 51(1), 93-102.
McDougall & Oviatt (2000), A Model of Internationalization Speed - SAGE Journals
Nieto, M.J./Fernández, Z. (2006): The role of information technology in corporate strategy of small and medium enterprises. Journal of International Entrepreneurship, 3, 4, 251- 262.
Nowiński, W., & Rialp, A. (2013). Drivers and strategies of international new ventures from a Central European transition economy. Journal for East European Management Studies, 191-231.
Oaths Briony J. (2006), Researching Information Systems and Computing, Thousand OAKS, CA, Sage
OECD (2018). Fostering SMEs’ participation in global markets: Final report. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, Centre for Entrepreneurship, SMEs and Local Development.
Oviatt, B. M., & McDougall, P. P. (2005). Defining international entrepreneurship and modelling the speed of internationalization. Entrepreneurship Theory & Practice, 29(5), 537–553.
Revindo, M. D. (2017). Internationalisation of Indonesian SMEs: A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy at Lincoln University (Doctoral dissertation, Lincoln University).
Ruzzier, M., Hisrich, R. D., & Antoncic, B. (2006). SME internationalization research: past, present, and future. Journal of small business and enterprise development.
Sasu, E. (2019). Government Export Promotion Organisations and SME Internationalisation: A Case Study of Ghana's Non-traditional Export Sector (Doctoral dissertation, Edinburgh Napier University).
Uwe Flick (2006), Introduction to Qualitative Research, 3rd Edition,
Vahlne, J.E., I Ivarsson, and J. Johanson. )2011(. “The tortuous road to globalization for Volvo's heavy truck business: Extending the scope of the Uppsala model.” International Business Review 20(1):1–14.
Yin, R. K. (2003), Case Study Research. Design and Methods, 3rd Edition, Thousand OAKS, CA, Sage
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 360 |