تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,669 |
هژمونی سکوت: خوانشی هگلی ـ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 37، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 594-609 اصل مقاله (619.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.48663.3028 | ||
نویسندگان | ||
علی حسنزاده* 1؛ محمود صوفیانی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
در مقالۀ حاضر میکوشیم در برخی از ابیات و اشعار مولوی رد چیزی را پیدا کنیم که آن را «هژمونی سکوت» مینامیم. طرفداران «هژمونی سکوت» زبان را خوار میشمارند و سکوت را بیاندازه ارج مینهند و آن را دربردارندۀ نوعی شهود ویژه میدانند که دسترسی به امر فراسوی زبان را میسر میسازد. این نگرش به سکوت و زبان تاریخ دور و درازی دارد و تازه در قرنهای اخیر به پرسش گرفته شده است. سعی خواهیم کرد رویکرد «هژمونی سکوت» را بهمیانجی رویکردی هگلی ـ لاکانی خوانش کنیم، رویکردی مدرن که سکوت و زبان را به یک اندازه ارزشمند میداند و در نهایت سکوت را پدیدهای صرفاً زبانی میداند. خاطرنشان خواهیم ساخت که این دو نگرش در دو منطق متفاوت بنیاد دارند؛ اولی در قاعدۀ امکان اشرف سهروردی و دومی در منطق پسگسترانۀ ایدئالیسم آلمانی. پس از بررسی تبعات معرفتشناختی و هستیشناختی این دو رویکرد، در نهایت نتیجه خواهیم گرفت که موضع «هژمونی سکوت» موضعی متناقض و ناممکن است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولوی؛ هژمونی سکوت؛ زبان؛ سهروردی؛ ایدئالیسم آلمانی | ||
مراجع | ||
آگامبن، جورجیو. (1391). زبان و مرگ: مکان منفی، ترجمه پویا ایمانی، تهران: نشر مرکز. بکت، ساموئل. (1395). نامناپذیر، ترجمه سهیل سومی، تهران: ثالث. حافظ. (1388). دیوان حافظ، شرح و ویرایش بهاءالدین خرمشاهی؛ هاشم جاوید، تهران: فرزان روز. سپهری، سهراب. (1371). هشت کتاب، تهران: انتشارات کتابخانه طهوری. سعدی. (1384). گلستان، مقدّمه و توضیحات هوشنگ گلشیری از روی تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: انتشارات ققنوس. سهروردی، شهابالدین یحیی. (1390). حکمه الاشراق، سید جعفر سجادی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. شلینگ، فردریش ویلهلم یوزف. (1397). پژوهشهای فلسفی در باب ذات آزادی انسان و موضوعات مرتبط با آن (رساله آزادی)، ترجمه مجتبی درایتی؛ ابوالحسن ارجمند تاجالدینی، تهران: انتشارات شبخیز. فیشته، یوهان گوتلیب. (1395). بنیاد آموزه فراگیر دانش، ترجمه سید مسعود حسینی، تهران: حکمت. کانت، ایمانوئل. (1394). نقد عقل محض، ترجمه بهروز نظری، تهران: انتشارات ققنوس. کیرکگارد، سورن. (1387). ترس و لرز، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. مولوی. (1367). گزیده فیه مافیه، انتخاب و شرح حسین الهی قمشهای، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. مولوی. (1392). گزیده غزلیات شمس، انتخاب و تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: انتشارات امیرکبیر. مولوی. (1396). مثنوی معنوی، ویرایش رینولد نیکلسون، تهران: انتشارات ققنوس. ویتگنشتاین، لودویگ. (1390). رساله منطقی – فلسفی، ترجمه شمسالدین ادیب سلطانی، تهران: انتشارات امیرکبیر. هایدگر، مارتین. (1387). نامهای درباره اومانیسم، متنهایی برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویرایش لارنس کهون، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. هایدگر، مارتین. (1393). متافیزیک چیست؟ ترجمه سیاوش جمادی، تهران: انتشارات ققنوس. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش. (1390). پدیدارشناسی جان، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات کندوکاو. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش. (1390). عناصر فلسفه حق، ترجمه مهبد ایرانیطلب، تهران: نشر قطره. Agamben, Giorgio. (2012). Language and Death: The Place of Negativity, trans. Pouya Imani, Tehran: Markaz. (in Persian) Beckett, Samuel. (1989). Nohow On, London: John Calder. Beckett, Samuel. (2016). The Unnamable, trans. Soheil Sommi, Tehran: Sales. (in Persian) Dolar, Mladen. (2006). A Voice and Nothing More, Cambridge/London: The MIT Press. Fichte, Johann Gottlieb. (2016). The Science of Knowledge, trans. Seyyed Masoud Hosseini, Tehran: Hekmat. (in Persian) Franke, William. (2007). On What Cannot Be Said: Apophatic Discourses in Philosophy, Religion, Literature, and the Arts, Vol. 1, Notre Dame, IN: Notre Dame Press. Hāfez. (2009). Divān-e Hāfez, annotate & edit. Bahaeddin Khorramshāhi; Hashem Jāvid, Tehran: Farzan Ruz. (in Persian). Hegel, G. W. F. (2011). Phenomenology of Spirit, trans. Bagher Parham, Tehran: Kandokav. (in Persian). Hegel, G. W. F. (2014). Elements of the Philosophy of Right, trans. Mahbod Iranitalab, Tehran: Ghatreh. (in Persian) Heidegger, Martin. (2008). Lettre on Humanism, in L. E. Cahoone (ed.), From Modernism to Postmodernism: An Anthology, trans. Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney. (in Persian) Heidegger, Martin. (2014). Was ist Metaphysik?, trans. Siavosh Jamadi, Tehran: Qoqnoos. (in Persian) Kant, Imanuel. (2015). Critique of Pure Reason, trans. Behruz Nazari, Tehran: Qoqnoos. (in Persian) Kierkegaard, Søren. (2008). Fear and Trembling, trans. Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney. (in Persian) Kleist, Heinrich von. (1951). On the Gradual Construction of Thoughts during Speech, trans. Michael Hamburger. https://www.ias-research.net. Kojève, Alexandre. (1969). Introduction to the Reading of Hegel, Lectures on the Phenomenology of Spirit, Ithaca: Cornell University Press. Lacan, Jacques. (1991). Seminar I: Freud’s Papers on Technique, Cambridge: Cambridge University Press. Lacan, Jacques. (2006). Écrits, The First Complete Edition in English, trans. Bruce Fink, New York/London: W. W. Norton & Company, Inc. Miller, Jacques-Alain. (2002). Elements of Epistemology, in J. Glynos & Y. Stavrakakis, Lacan and Science, London/ New York: Karnac. Molavi. (1987). Gozide-ye Fih-e MaFih, selected & edit. Hossein Elahi-ye Qomshei, Tehran: Elmi va Farhangi. (in Persian) Molavi. (2013). Gozide-ye Ghazaliyat-e Shams, selected & edit. Mohammadreza Shafi'i-ye Kadkani, Tehran: Amir Kabir. (in Persian) Molavi. (2017). Masnavi-ye Ma'navi, ed. Reynold Nicholson, Tehran: Qoqnoos. (in Persian) Pluth, Ed.; Zeiher, Cindy. (2019). On Silence, Holding the Voice Hostage, London: Palgrave Macmillan. Saadi. (2016). Golestan, edit. Mohammadali Foroughi, annotate. Houshang Golshiri, Tehran: Qoqnoos. (in Persian) Schelling, F. W. J. (2018). Philosophical Investigations on the essence of Human Freedom, trans. Mojtaba Derayati and Abolhassan Arjmand Taj-oldini, Tehran: Shabkhiz. (in Persian) Sepehri, Sohrab. (1993). Hasht Ketab, Tehran: Ketabkhane-ye Tohuri. (in Persian) Sohravardi, Shahab-od-Din Yahya. (2011). Hekmat-ol Eshragh, translated by Seyyed Jaafar Sajjadi, Tehran: Tehran University Press. (in Persian) Wittgenstein, Ludwig. (2011). Tractatus Logico-Philosophicus, translated by Shmsoddin Adib-Soltani, Tehran: Amir Kabir. (in Persian) Žižek, Slavoj. (1993). Tarrying with the Negative, Kant, Hegel, and the Critique of Idealogy, Durham: Duke University Press. Žižek, Slavoj. (1996). I Hear You with my Eyes, in S. Žižek & R. Salecl (Eds.), Gaze and Voice as Love Objects. Durham: Duke University Press. Žižek, Slavoj. (2000). The Ticklish Subject, The Absent Centre of Political Ontology, London: Verso. Žižek, Slavoj. (2007). The Indivisible Remainder, On Schelling and Related Matters, London: Verso. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 265 |