تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,585 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,934 |
اثربخشی آموزش پروتکل جامع یوگا بر توجه انتخابی، بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان دارای نشانگان نقص توجه بیش فعالی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 25، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 239-248 اصل مقاله (461.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.13469 | ||
نویسندگان | ||
اشرف کرمی1؛ زینب خانجانی* 2؛ مرضیه علیوندی وفا3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش پروتکل جامع یوگا بر توجه انتخابی، بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان دارای نشانگان نقص توجه ـ بیش فعالی(ADHD) بود. این پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان پسر دبستانی شهرستان میانه در سالتحصیلی 98-97 بودند. نمونه پژوهش40 آزمودنی بود که باروش تصادفی خوشهای چند مرحلهای (با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 فرم والدین) انتخاب و تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پیشآزمون و پسآزمون، با آزمون استروپ انجام شد. گروه آزمایش 6 ماه آموزش یوگا در قالب یک پکیج (برنامه-های تنفسی، حرکات، تنآرامی، تصویرسازی و مراقبه) تمرین داشت. دادهها با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش یوگا در مرحله پسآزمون در هر دو موقعیت همخوان و ناهمخوان موجب کاهش معنادار" نمره تداخل، زمان آزمایش، تعداد خطا، زمان واکنش" و افزایش معنادار "پاسخ صحیح" در گروه آزمایش شد(05/0p <). آموزش یوگا اثربخش بوده و موجب بهبود توجه انتخابی، بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان دارای نشانگان ADHDشده است. بنابراین میتوان از یوگا درجهت طراحی روشهای درمانی غیردارویی مانند یوگادرمانی برای بهبودی کودکان دارای نشانگان و یا اختلال ADHD بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه انتخابی؛ بازداری پاسخ؛ کنترل تداخل؛ آموزش یوگا؛ نقص توجه ـ بیش فعالی (ADHD) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |