تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,742 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,850,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,681,179 |
لوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 31، دوره 16، شماره 39، شهریور 1401، صفحه 495-513 اصل مقاله (710.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.45658.2806 | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد صافیان* 1؛ سیدجمال سامع2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشجوی دکترای فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
بیتردید هراکلیتوس و پارمنیدس از منابع فکری دایمی اندیشه هایدگر هستند. آنچه به این دو جایگاهی ویژه در اندیشه هایدگر بخشیده است، تلقی خاص هایدگر از حکمت سپیدهدمانی این دو و نقش تفکر ایشان در گشودن راهی دیگر در تفکر است. به زعم هایدگر تلاش برای جستوجوی سرآغازهای دیگر برای تفکر، سرآغازهایی که برخلاف سرآغاز متداول تاریخ متافیزیک به صورتبندی سوژه-ابژه نمیانجامد، عاجلترین وظیفه پیشاروی تفکر اصیل است. از وجهه نظر او، ماهیت دسترس ناپذیر تفکر این حکما، برخلاف رای مختار ارسطو ناشی از لکنت زبان (اشاره به متافیزیک، 993a15-17 که ارسطو پیشاسقراطیان را به کودکانی ناتوان از سخن گفتن صحیح تشبیه میکند و در متافیزیک 988a22-23 آنها را متهم به ابهام در سخن میکند ) μέν ἀμυδρως() و ناآزمودگی ایشان (اشاره به متافیزیک، 985a13-14 که ارسطو پیشاسقراطیان را به مردان ناآزموده جنگی تشبیه میکند) نیست. بلکه بدان جهت است که سرآغاز در اصالت خاستگاهیش بیش از هر جای دیگر در اندیشه این حکما به آشکارگی رسیده است. در این میان لوگوس هراکلیتوس، از نظر هایدگر جایگاهی ممتاز دارد؛ بهطوریکه تفسیر صحیح لوگوس نزد هراکلیتوس وجوهی از سرآغاز اصیل اندیشه را برای ما آشکار میکند. در این مقاله با تفسیر هایدگر از این مفهوم بنیادین تفکر هراکلیتوس همراه میشویم تا به این پرسش بنیادین تحقیق نزدیکتر شویم: جایگاه لوگوس در اندیشه هراکلیتوس چیست و آن چگونه میتواند مطلع سرآغازی دیگر شود؟ | ||
کلیدواژهها | ||
لوگوس؛ هراکلیتوس؛ هایدگر؛ سرآغاز | ||
مراجع | ||
بوفره، ژان. (1395). دیالوگ با هایدگر؛ فلسفه یونانی، ترجمه شروین اولیایی، تهران: انتشارات ققنوس. هایدگر، مارتین. (1385). پایان فلسفه و وظیفه تفکر، ترجمه محمدرضا اسدی، تهران: اندیشه امروز. Beaufret, Jean. (2016). Dialogue with Heidegger, Trans by Shervin Oliaee, Tehran: Goghnoos. (in Persian) Burik, Steven. (2009). The End of Comparative Philosophy and The Task of Comparative Thinking. State University of New York. Hegel, George Wilhelm Friedrich. (1999). Lectures on the History of Philosophy, Trans by E.S. Haldane and F.H. Simon, Thoemmes Press. Heidegger, Martin. (1985). Ga.12, Unterwegs zur sprache, Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. Heidegger, Martin. (1982). Ga. 52, Hölderlin's Hymne “Andenken”, Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. Heidegger, Martin. (1976). Ga. 9, Wegmarken, Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. Heidegger, Martin. (2000). Ga. 7, Vorträge und Aufsätze, Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. Heidegger, Martin. (1997). Ga. 10, Der Satz vom Grund, Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. Heidegger, Martin. (2002). Ga. 8, Was Heisst Denken, Frankfurt am main, Vittorio Klostermann. Heidegger, Martin. (1959). An Introduction to Metaphysic, Trans by Ralph Manheim. University Press. Heidegger, Martin. (1962). Being and Time, Trans by J. Macquarrie; T. Robinson. Oxford: Blackwell. Heidegger, Martin. (1984). Early Greek Thinking, Trans by David Farrel Krell; Frank A. Cappuzzi. Newyork: Harper and Row. Heidegger, Martin. (2005) The End of Philosophy and The Task of Thinking, Trans by Mohammadreza Assadi. Tehran: Andishe Emrooz. (in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |