تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,408 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,601 |
بررسی نقش سبک زندگی اعضای هیئتعلمی تربیتبدنی در الگوپذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت | ||
جامعه شناسی سبک زندگی | ||
دوره 7، شماره 18، اسفند 1400، صفحه 211-224 اصل مقاله (358.39 K) | ||
نویسندگان | ||
مهرداد محرم زاده* 1؛ محمد سیوان نوری2 | ||
1استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مریوان،مریوان،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش سبک زندگی اعضاء هیئتعلمی تربیتبدنی در الگوپذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت بود روش تحقیق توصیفی تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود، جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مریوان و دانشجویان پیام نور شهر مریوان بودند برای انتخاب نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان تعداد 175 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه متناسب با ماهیت تحقیق در 27 گویه و 5 عامل تهیه شد که تفکر حرفهای مسئولیتپذیری، مصرف مادی، فراغت و تفریح و سرگرمی از ابعاد پرسشنامه بودند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها درزمینۀ آمار استنباطی از تحلیل عاملی استفادهشده است که نتایج نشان داد شاخصهای مسئولیتپذیری، مصرف مادی، تفکر حرفهای و فراغت و تفریح در الگوپذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت دانشجویان تأثیرگذار میباشند. چکیده بلند: مقدمه در دهه های اخیر، جامعه شناسان اوقات فراغت و صاحب نظران «مطالعات فرهنگی» با پیوند مؤلفههای تشکیلدهندۀ اوقات فراغت با هویت اجتماعی افقی نوین در این عرصه پژوهشی گشوده اند. تحلیل نقش اوقات فراغت در فضای مدرن و رابطۀ آن با هویت نشانگر افزایش فراغت در جامعه معاصر است. از این منظر، مطالعه اوقات فراغت، افزون بر فراهم ساختن بستر مناسب برای برنامه ریزهای فرهنگی و اجتماعی که این مهم به ویژه در جامعۀ ایرانی از اهمیتی مضاعف برخوردار است این امکان را فراهم می سازد تا در پرتو نظریه های مختلف و سنجش ارتباط آن با دیگر متغیرهای اجتماعی الگوی نظری مناسبی برای تحقیق در این عرصه ارائه گردد (ابراهیمی و همکاران، 1390). روششناسی تحقیق پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شده و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار میگیرد، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مریوان و دانشجویان پیام نور شهر مریوان در سال 1399 اعم از دختر و پسر بودند (N=320). برای نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان. 175 نفر از دانشجویان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. در اینجا بهمنظور اطمینان بیشتر 200 پرسشنامه توزیع شد که از این میان 170 پرسشنامه مورد قبول واقع شد و در فرآیند تحلیل آماری قرار گرفت. در پژوهش حاضر جهت شناسایی عوامل مؤثر بر سبک زندگی ورزشی هیئتعلمی تربیتبدنی از پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی ورزشی با 5 عامل و 27 گویه استفاده شد؛ که این 5 عامل یا مؤلفه به ترتیب شامل چشمانداز زندگی (10 گویه)، مصرف مادی (5 گویه)، تفکر حرفهای (8 گویه)، مسئولیتپذیری (4 گویه)، فراغت و تفریح (5 گویه)، است و بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت اندازهگیری میشود. روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 15 تن از اساتید و متخصصین رسید و پایایی درونی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و با 30 آزمودنی مقدماتی انجام شد برای روایی سازه آن نیز از تحلیل عاملی (تأکیدی اکتشافی) استفاده گردید. در این تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS به بررسی نقش سبک زندگی اعضاء هیئتعلمی تربیتبدنی در الگوپذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت پرداخته شده است. تجزیهوتحلیل یافتهها نتایج برازش مدل نشان میدهد با توجه به مقدار معناداری (-Valuep ) تأثیر سبک زندگی اعضاء هیئتعلمی تربیتبدنی بر الگوپذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت در سطح خطای 05/0 معنادار است؛ بنابراین فرضیه پژوهش مورد تأیید است. مقدار آماره کای اسکوئر نیز 128/346 با درجه آزادی 313 و معناداری 001/0 ارائه شده است همچنین شاخص RMSE مدل برابر 09/0 ارائه شده است که نشان میدهد مدل از برازش مطلوبی برخوردار است (در برازش مطلوب این معیار کمتر از 1/0 است)؛ بنابراین در سطح اطمینان 95 درصد ادعا میکنیم سبک زندگی اعضاء هیئتعلمی تربیتبدنی بر الگوپذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت تأثیر دارد. نتایج نشان داد شاخصهای مسئولیتپذیری، مصرف مادی، تفکر حرفهای و فراغت و تفریح در الگوپذیری دانشجویان برای گذران صحیح اوقات فراغت دانشجویان تأثیرگذار میباشند. بحث و نتیجهگیری مفهوم سبک زندگی ازآنجا ناشی میشود که سنخ شناسیهای دیگر نمیتوانند تنوع زندگی روزمره امروز را به مفهوم برسانند و نوع زیستن دهههای قبل بهتدریج سودمندی و کارایی خود را از دست داده است. با توجه به این چرخش در جامعهشناسی امروزی که برای تعریف مبنای هویت اجتماعی افراد توجه خود را از فعالیتهای تولیدی به فعالیتهای مصرفی معطوف داشته است، به نظر میرسد که مفهوم سبک زندگی بدیل یا جایگزینی برای مفهوم طبقه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ اعضاء هیئتعلمی تربیتبدنی؛ الگوپذیری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 450 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |