تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 15,978 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,405,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,165,447 |
تحلیل نقش تعدیلگری گشودگی به تغییرات در اثرگذاری انگیزه مدیریت دانش و یادگیری مستمر بر تمایل کارکنان به مدیریت دانش (موردمطالعه کارکنان دورکاری شرکتهای صادراتی پوشاک استان تهران) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1400، صفحه 111-127 اصل مقاله (814.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.41048.1491 | ||
نویسندگان | ||
رضا سپهوند1؛ معصومه مومنی مفرد* 2 | ||
1استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2دانشجوی دکترا، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
بحران ناشی از ویروس کرونا و پیامدهای بیشمار آن منجر به افزایش فعالیتهای دورکاری کارکنان شده است. در چنین فضایی مدیریت دانش به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بهبود کیفیت فعالیتهای دورکاری مطرح میباشد. بر این اساس بررسی پیشایندهای اثرگذار بر افزایش رغبت کارکنان به مدیریت دانش میتواند در این زمینه کارساز باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر انگیزه برای مدیریت دانش و یادگیری مستمر بر رغبت کارکنان مجازی به مدیریت دانش در بحران کرونا با تاکید بر نقش تعدیلگر گشودگی به تغییرات بوده است. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر نحوه جمعآوری دادهها در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکتهای صادراتی پوشاک استان تهران که در 6 ماه گذشته تجربه دورکاری را داشتهاند، تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به کمک فرمول نمونهگیری کوکران، 235 نفر به عنوان نمونهی این مطالعه تعیین گردیدند. دادههای موردنیاز در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه بر اساس طیف 7 گزینهای لیکرت جمعآوری گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار smart- pls انجام گرفت. نتایج حاصله نشان داد که انگیزه مدیریت برای مدیریت دانش و یادگیری پیوسته بر رغبت کارکنان به مدیریت دانش اثرگذار است اما نقش تعدیلگر گشودگی به تغییرات در تاثیر یادگیری پیوسته و انگیزه برای مدیریت دانش بر رغبت کارکنان به مدیریت دانش تایید نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه برای مدیریت دانش؛ یادگیری پیوسته؛ رغبت کارکنان به مدیریت دانش؛ گشودگی به تغییرات | ||
مراجع | ||
بهبودی, اصغر و شهلا سهرابی، ۱۳۹۹، همراستایی استراتژی های کسب وکار با استراتژی های مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت کسب و کار، 12 (45). بهلولی, علی؛ منصور اسماعیل پور و علیرضا اسلامبولچی، (1399)، بررسی عوامل استقرار مدیریت دانش در آموزش وپرورش با استفاده از تکنیک های داده کاوی (موردمطالعه: اداره آموزش وپرورش شهرستان دورود)، فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 6 (22). جوادزاده طباطبایی, رضا و سمانه سادات موسوی نیک، (1399)، ارزیابی تاثیر دولت الکترونیک بر بهبود فرآیندهای مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکت صنایع روشنایی شب فروز)، چهارمین کنفرانس ملی اقتصاد،مدیریت و حسابداری، شیروان، موسسه پژوهشی رهجویان پایا شهر اترک و مجله علمی تخصصی پایاشهر. راغب, مهدی، (1399)، مدیریت دانش و نظام ارزیابی در عملکرد کارکنان و تاثیر آن در بهره وری سازمان شهرداری ها (مورد مطالعه: شهرداری شهرستان خوی)، سومین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها، تهران، شرکت همایش آروین البرز. سرمدی, محمدرضا و فاطمه عفتی، (1399)، ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از مدل سازمان بهره وری آسیایی (مطالعه موردی: شهرداری تهران)، فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 6(22).
Ajmal, M., Helo, P., & Kekäle, T. (2010). Critical factors for knowledge management in project business. Journal of knowledge management, 14(1), 156-168.
Al Ahbabi, S. A., Singh, S. K., Balasubramanian, S., & Gaur, S. S. (2019). Employee perception of impact of knowledge management processes on public sector performance. Journal of Knowledge Management.
Anantatmula, V., & Kanungo, S. (2006). Structuring the underlying relations among the knowledge management outcomes. Journal of knowledge management, 10(4), 25-42.
Atapattu, A. W. M. M., & Jayakody, J. A. S. K. (2014). The interaction effect of organizational practices and employee values on knowledge management (KM) success. Journal of Knowledge Management, 18(2), 307-328.
Aulawi, H., Sudirman, I., Suryadi, K., & Govindaraju, R. (2009). Knowledge sharing behavior, antecedent and their impact on the individual innovation capability. Journal of Applied Sciences Research, 5(12), 2238-2246.
Begley, T. M., & Boyd, D. P. (2003). The need for a corporate global mind-set. MIT Sloan management review, 44(2), 25.
Binney, D. (2001). The knowledge management spectrum-understanding the KM landscape. Journal of knowledge management, 5(1), 33-42.
Brelade, S. (2000). Using human resources to put knowledge to work. Knowledge Management Review, 26-29.
Brelade, S. and Harman, C. (2000), ‘‘Using human resources to put knowledge to work’’, Knowledge Management Review, Vol. 3 No. 1, pp. 26-29.
Choi, Y. S. (2000). An empirical study of factors affecting successful implementation of knowledge management.
Cohen, S. G., & Bailey, D. E. (1997). What makes teams work: Group effectiveness research from the shop floor to the executive suite. Journal of management, 23(3), 239-290.
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Normal personality assessment in clinical practice: The NEO Personality Inventory. Psychological assessment, 4(1), 5.
Donate, M. J., & Guadamillas, F. (2010). The effect of organizational culture on knowledge management practices and innovation. Knowledge and Process Management, 17(2), 82-94.
Ferraris, A., Mazzoleni, A., Devalle, A., & Couturier, J. (2019). Big data analytics capabilities and knowledge management: impact on firm performance. Management Decision.
Fong, P. S., & Choi, S. K. (2009). The processes of knowledge management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice. Journal of Knowledge management, 13(2), 110-126.
Gunjal, B. (2019). Knowledge management: Why do we need it for corporates. Malaysian Journal of Library & Information Science (ISSN: 1394-6234).
Hasanali, F. (2002). Critical success factors of knowledge management.
Hessami, H.Z., Mavi, R.K. and Bayat, A. (2012), ‘‘Identification and prioritization of key success factors of knowledge management in learning organizations’’, Journal of Basic and Applied Scientific Research, Vol. 2 No. 9, pp. 9626-9634.
Huber, G. P. (1991). Organizational learning: The contributing processes and the literatures. Organization science, 2(1), 88-115.
Janz, B.D. and Prasarnphanich, P. (2003), ‘‘Understanding the antecedents of effective knowledge management: the importance of a knowledge-based culture’’, Decision Science, Vol. 34 No. 2, pp. 351-384.
Jennex, M. E. (2005). Knowledge management. Wiley Encyclopedia of Management.
Jennex, M. E., & Olfman, L. (2008). A model of knowledge management success. Strategies for knowledge management success. Exploring organizational efficacy, 14-31.
Jennex, M. E., Smolnik, S., & Croasdell, D. T. (2009). Towards a consensus knowledge management success definition. Vine, 39(2), 174-188.
King, W.R. (2008), ‘‘Questioning the conventional wisdom: culture-knowledge management’’, Journal of Knowledge Management, Vol. 12 No. 3, pp. 35-47.
Kulkarni, R.U., Ravindran, S. and Freeze, R. (2007), ‘‘A knowledge management success model: theoretical development and empirical validation’’, Journal of Management Information Systems, Vol. 23 No. 3, pp. 309-347.
LePine, J. A. (2003). Team adaptation and postchange performance: effects of team composition in terms of members' cognitive ability and personality. Journal of Applied Psychology, 88(1), 27.
Li Q, Guan X, Wu P, et al. Early transmission dynamics in Wuhan, China, of novel coronavirus-infected pneumonia [published online January 29, 2020]. N Engl J Med. 2020
Mohammed, S., Mathieu, J. E., & Bart’Bartlett, A. L. (2002). Technical‐administrative task performance, leadership task performance, and contextual performance: considering the influence of team‐and task‐related composition variables. Journal of Organizational Behavior, 23(7), 795-814.
Molleman, E., Nauta, A., & Jehn, K. A. (2004). Person-Job Fit Applied to Teamwork A Multilevel Approach. Small Group Research, 35(5), 515-539.
Nahapiet, J. and Ghoshal, S. (1998), ‘‘Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage’’, Academy of Management Review, Vol. 23 No. 2, pp. 242-266.
Nelson, R. R., & Winter, S. G. (2009). An evolutionary theory of economic change. Harvard University Press.
Neuman, G. A., & Wright, J. (1999). Team effectiveness: beyond skills and cognitive ability. Journal of Applied psychology, 84(3), 376.
Rasula, J., Vuksic, V. B., & Stemberger, M. I. (2012). The impact of knowledge management on organisational performance. Economic and Business Review for Central and South-Eastern Europe, 14(2), 147.
Rigby, D., & Bilodeau, B. (2007). Bain's global 2007 management tools and trends survey. Strategy & Leadership, 35(5), 9-16.
Rothe C, Schunk M, Sothmann P, et al. Transmission of 2019-nCoV infection from an asymptomatic contact in Germany N Engl J Med. 2020.
Roesch, S. C., Wee, C., & Vaughn, A. A. (2006). Relations between the Big Five personality traits and dispositional coping in Korean Americans: Acculturation as a moderating factor. International Journal of Psychology,41(02), 85-96.
Roesch, S.C. and Wee, C. (2006), ‘‘Relations between the Big Five personality traits and dispositional coping in Korean Americans: acculturation as a moderating factor’’, International Journal of Psychology, Vol. 41 No. 2, pp. 85-96.
Salleh, Y. and Goh, W.K. (2002), ‘‘Managing human resources toward achieving knowledge management’’, Journal of Knowledge Management, Vol. 6 No. 5, pp. 457-468.
Shujahat, M., Sousa, M. J., Hussain, S., Nawaz, F., Wang, M., & Umer, M. (2019). Translating the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The neglected and mediating role of knowledge-worker productivity. Journal of Business Research, 94, 442-450.
Skyrme, D. (2001). Making the business case for knowledge management: As simple as ABC. I3 Update/Enovation International News, 51.
Sousa, C. M., & Coelho, F. (2011). From personal values to creativity: evidence from frontline service employees. European Journal of Marketing, 45(7/8), 1029-1050.
Sussman, S. W., & Siegal, W. S. (2003). Informational influence in organizations: An integrated approach to knowledge adoption. Information systems research, 14(1), 47-65.
Taggar, S. (2002). Individual creativity and group ability to utilize individual creative resources: A multilevel model. Academy of Management Journal, 45(2), 315-330.
The National Health Commission of China. Updates on the novel coronavirus outbreak up to March 2, 2020. Accessed March 3, 2020.
Vandenberghe, C., St-Onge, S., & Robineau, É. (2008). An analysis of the relation between personality and the attractiveness of total rewards components. Relations Industrielles/Industrial Relations, 425-453.
World Health Organization. Statement on the second meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (2019-nCoV).
Yahya, S., & Goh, W. K. (2002). Managing human resources toward achieving knowledge management. Journal of knowledge management, 6(5), 457-468.
ZandHessami, H., Kiani Mavi, R., & Bayat, A. R. (2012). Identification and Prioritization of Key Success Factors of Knowledge Management in Learning Organizations. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(9), 9626-9634.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |