تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,901 |
اثر کشور مبدأ قطعات، طراحی و زبان نام تجاری بر نگرش و قیمت درک شده با رویکرد آزمایش پیمایشی در صنعت لوازمخانگی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1400، صفحه 21-42 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.42937.1572 | ||
نویسندگان | ||
شهریار عزیزی* 1؛ فاطمه غلامعلی پور2؛ سلمان عیوضی نژاد3 | ||
1دانشیار ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی تهران ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی سیاست گذاری بازرگانی - دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی تهران ایران | ||
چکیده | ||
یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر رفتار مصرفکننده اثر کشور مبدأ محصول است. این مؤلفه درواقع از چند بعد مختلف ازجمله کشور مبدأ قطعات و کشور مبدأ طراحی تشکیلشده است. از طرفی زبان معرفی کننده، کشوری است که آن زبان از آن نشات گرفته است. پژوهشگران در مطالعه حاضر باهدف شناسایی اثرات ابعاد کشور مبدأ و زبان نام تجاری بر نگرش و قیمت درک شده به توزیع 289 پرسشنامه مبتنی بر آزمایش پیمایشی در بین خریداران خانم مراجعهکننده به فروشگاههای لوازمخانگی بازار امین و جمهوری تهران پرداختند. با استفاده از مدلسازی عمومی خطی (GLM)، نتایج نشان داد نگرش پاسخگویان نسبت به محصول جاروبرقی با کشور مبدأ قطعات و کشور مبدأ طراحی رابطه مستقیمی دارد. زمانی که کشور مبدأ طراحی و کشور مبدأ قطعات اصلی کره جنوبی باشد، نگرش مثبتتر از زمانی است که کشور مبدأ طراحی و کشور مبدأ قطعات جاروبرقی، ایران باشد. همچنین کشور مبدأ طراحی بر روی قیمت درک شده محصول جاروبرقی اثر مستقیم دارد. تحلیلها نشان داد که دو متغیر کشور مبدأ طراحی و کشور مبدأ قطعات بهطور همزمان بر روی قیمت درک شده اثر مستقیم میگذارند؛ درصورتیکه کشور طراحی جاروبرقی ایران باشد، آنگاه اگر کشور محل تولید قطعات نیز ایران باشد آن جاروبرقی گرانتر از جاروبرقی تولیدشده در کره جنوبی درک میشود و بالعکس. نهایتاً ارتباط معناداری بین زبان نام تجاری (فارسی و انگلیسی) با نگرش و قیمت درک شده محصول یافت نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کشور مبدأ قطعات؛ کشور مبدأ طراحی؛ زبان نام تجاری؛ نگرش؛ قیمت درک شده | ||
مراجع | ||
احسان، عبدالرحمان؛ نظری، محسن؛ حسنقلی پور، طهمورث؛ صمدی؛ منصور (1395). تدوین مدل ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل (مطالعه موردی: لوازمخانگی).دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 548-529 . امیرشاهی، میر احمد، عباسیان، فرزانه (1386). بررسی تأثیر برداشتهای مصرفکنندگان از نام تجاری بر واکنش آنها (موردپژوهشی: مصرفکنندگان تلفن همراه در شهر تهران.پژوهشنامهی علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، 52-29. کامرانی، شراره. کمالی، افسانه (1397). گرایش به مصرف لوازمخانگی ایرانی/خارجی با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار بر آن.مطالعات نوین کاربردی در مدیریت و اقتصاد، 100-76.
Arora A. S. McIntyre. J. R. Wu, J., & Arora, A. (2015). Consumer response to diffusion brands and luxun brands: The role of country of origin and country of manufacture. Journal of International Consumer Marketing, 27(1), 3-26. Arslandere,M & Yusuf , ER.(2020). The Impact of Country of Origin Effect and Consumer Ethnocentrism on Purchase Intention of Foreign Brand Recreational Materials Used in Sports Activities: An Empirical Research, Journal of Sport and Exercise /Türk Spor ve Egzersiz Dergisi , Volume: 22 - Issue: 2 - Pages: 171-182 . Augusta, E. D. Mardhiyah, D. & Widiastuti, T. (2019). Effect of country of origin image, product knowledge, brand familiarity to purchase intention Korean cosmetics with information seeking as a mediator variable: Indonesian women’s perspective. Dermatology Reports. Batra, R. V. Ramaswamy, D. L. Alden, J. B. E. Steenkamp and S. Ramachander. (2000). Effects of Brand Local and Nonlocal Origin on Consumer Attitudes in Developing Countries. Journal of Consumer Psychology, 9 (2), 83-95. Brijs, K. D. (2006). Using Fuzzy Set Theory to Assess Country-of-Origin Effects on the Formation of Product Attitude. international conference on modeling decisions for artificial intelligence, 138-149. Chao, K. R. (1993). Consumer Profiles and Perceptions: Country-of-origin Effects. International Marketing Review, 22-39. H.Brookshire J. & Yoon. S.H (2012). Country of origin factors influencing US consumers’ perceived price for multinational products. Journal of Consumer Marketing, 445-454. Carnevale, M, Luna,D & Lerman. D. (2017). Brand linguistics: A theory-driven framework for the study of language in branding. International Journal of Research in Marketing, 572-591. Fanoberova. A,& Kuczkowska. H. (2016). Effects of source credibility and information quality on attitudes and purchase intentions of apparel products(A quantitative study of online shopping among consumers in Sweden). Master thesis,Umeå School of Business and Economics. Fishbein, M. & Ajzen. I. (2011). Predicting and changing Behavior(The Reasoned Action Approach). New York,Hove: Taylor & Francis e-Library. Hoyer W. D. MacInnis, D. J & Pieters. R. (2012). Consumer Behavior, Sixth Edition. Texas, California, Netherlands: Cengage Learning. Koscchate-Fischer,N, Diamantopoulos,A & Oldenkotte,K (2012).are consumer really willing to pay more for a favorable country image? A study of country of origin effects on willingness to pay, journal of international marketing, 20(1),19-41. Krupka, Z. Ozretic-Dosen, D. & Previsic, J. (2014). Impact of perceived brand name origin on fashion brand’s perceived luxury. Acta Polytechnica Hungarica, 11(3), 153-166. Holtbrügge,D & Zeier,A.(2017). Country-of-origin Effects in a Global Market: The Case of China, The Palgrave Handbook of Managing Continuous Business Transformation, PP 289-311. Hsu,Ch, Chang, Ch & Yansritakul, Ch. (2017). Exploring purchase intention of green skincare products using the theory of planned behavior: Testing the moderating effects of country of origin and price sensitivity. Journal of Retailing and Consumer Services, 145-152. Karakaya,E.(2016). A Comparison of Consumer Attitudes toward Foreign and National Historical Language Used Brand Names: An Investigation in City Of Kirikkale, International Journal of Business and Management,pp 2319 – 8028. Koscchate-Fischer,N, Diamantopoulos, A & Oldenkotte,K (2012).are consumer really willing to pay more for a favorable country image? A study of country of origin effects on willingness to pay, journal of international marketing, 20(1),19-41. Lopez, C. & Balabanis, G. (2016). A Model Linking Corporate Brand, Industry Image and Country of Origin Image. In Looking Forward, Looking Back: Drawing on the Past to Shape the Future of Marketing (pp. 480-480). Springer, Cham. Jadzevičiūtė,J & Yen Yang,C.(2020). Country-of-origin effect: Expanding brands from Taiwan to Lithuania, Master’s Programme in International Marketing and Brand Management. Jung Jung, H. Lee, Y. Kim, H. & Yang, H. (2014). Impacts of country images on luxury fashion brand: facilitating with the brand resonance model. Journal of Fashion Marketing and Management, 18(2), 187-205. Liu. J. (2017). Linguistic Strategies for Western Cosmetic Brand Translation in China. International Journal of Business and Management, 164-173. Mohammad A.N. Rushami Z.Y.abiul, I.R & Abdullah A.N. (2014). Effects of consumers’ trust and attitude toward online shopping. American Journal of Economics and Business Administration, 58-71. Moon, H. Park, J., & Kim. S. (2015). The Importance of an innovative product design on customer behavior: development and validation of a scale. Journal of Product Innovation Management, 32(2), 224-232. Perdue, B. C., and John,. O. (1086). Checking the success of manipulations in marketing experiments." Journal of marketing research 23, no. 4 (1986): 317-326. Phau, L. & Pendergast. G. (2000). Conceptualizing the country of origin of brand. JOURNAL OF MARKETING COMMUNICATIONS, 159-170. Porto,A. & Silva Soyer.T. (2018). Is naming brands in English worth doing? Effects of foreignness and country of origin on brand equity. BBR. Brazilian Business Review, 606-623 Rivers, D. (2010). National identification and intercultural relations in foreign language learning. Language and Inrercultural Communication, 318-336. Salciuviene, L. Ghauri, L. Streder, R.S & Mattos. C.De (2010). Do brand names in a foreign language lead to different brand perceptions? Journal of Marketing Management. 1037-1056. Seo, E. J. & Park, J. W. (2018). A study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry. Journal of Air Transport Management, 66, 36-41. Šapić, S. Kocić, M. & Radaković, K. (2019). The Effect of a Product's Country of Origin on the Customer Loyalty Creation Process. TEME, 1297-1317. Tran, T.P. & Fabrize R.O. (2013). The Effect of the Foreign Brand on Consumer Perception. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 23-36. Thakor, M. V. & A. M. Lavack. (2003). Effect of Perceived Brand Origin Associations on Consumer Perceptions of Quality. Journal of Product and Brand Management, 12 (6), 394-407. Völckner, F. & Hofmann. J. (2007). The price-perceived quality relationship: A meta-analytic review and assessment of its determinants. Market Lett, 181-196. Wason, K. D, Polonsky, M. J. & Hyman M. R. (2002). Designing Vignette Studies in Marketing. Designing Vignette Studies in Marketing, 41-58. Wall, M.Liefeld, J. & Heslop. L.A. (1991). Impact of Country-of-Origin Cues on Consumer Judgments in Multi-Cue Situations: a Covariance Analysis. Journal of the Academy of Marketing Science, 105-113. Wong, C.,Polonsky, C. & Garma. R. (2008). The impact of consumer ethnocentrism and country of origin sub-components for high involvement products on young Chinese consumers’product assessments. Asia Pacific Journal of Marketing, 455-478. Yasin, N.M, Noor, N.M & Mohamad. O. (2007). Does image of country-of-origin matter to brand equity? Journal of Product & Brand Management, 38-48.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 573 |