تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,006 |
نقش تعدیلگر کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط دارویی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 3، پیاپی ده - شماره پیاپی 10، شهریور 1399، صفحه 155-172 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.11275 | ||
نویسنده | ||
فرزانه بیک زاده عباسی* | ||
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
همه گیری کووید19، همانطور که زندگی و جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، به روشهای مختلف بر رشته بازاریابی تأثیرخواهد گذاشت. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش تعدیلگری کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و عملکرد بازاریابی شرکتهای دارویی می باشد. برای انتخاب جامعه آماری با استفاده از محدودیت تعداد محصولات تولیدی در شرکتهای دارویی غیر بورسی، تعداد 660 شرکت انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی 242 شرکت بعنوان نمونه انتخاب شده است. داده های تحقیق توسط پرسشنامه موفقیت کسب و کار با ابعاد مشخصه های شرکت، مدیریت و دانش، محصولات و خدمات، مشتری و بازار، نحوه انجام کار و همکاری، منابع و امور مالی، استراتژی و محیط خارجی و پرسشنامه عملکرد بازاریابی با ابعاد نتایج ذهنی مصرف کننده، نتایج رفتار مصرف کننده، نتایج بازار و نتایج مالی و سوالات مربوط به وضعیت کووید 19 در کشور، جمع آوری شده است. پرسشنامه ها بین مدیران در نمونه آماری توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که رابطه دو متغیر عوامل موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در هر دو گروه (شرایط بحرانی و غیر بحرانی کووید 19)، با استفاده از روش پارامتریک، معنادار بوده است. زمانی که شرایط بحرانی نباشد، رابطه بین عوامل موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی قوی تر از زمانی است که شرایط بحرانی باشد. همچنین کووید 19 رابطه استراتژی با عملکرد بازاریابی را تعدیل میکند | ||
کلیدواژهها | ||
کووید 19؛ موفقیت کسب و کار؛ عملکرد بازاریابی؛ کسب و کارهای کوچک و متوسط | ||
مراجع | ||
سالارزهی، حبیبالله. شهبازی منشادی، مهرداد (1395). شناسایی و اولویتبندی عوامل راهبردی مؤثر بر کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی. توسعه کارآفرینی. (1)، 137-119 مقسم، یاسر. سعیدی، پرویز. دیده خانی، حسین. مهرابیان، احمد (1398). توسعه کسبوکارهای تولیدی کوچک بر پایه تأثیرپذیری از عملکرد و نوآوری در فناوری. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. (1). نیکخواه تکمهداش، یونس. حسینی، سیدصمد. کرمی، اژدر (1398). تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط صادرکننده ایرانی. فصلنامه مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز. (1). 21-1 یدالهی، جهانگیری. آقاجانی، حسنعلی. آقای جانی، علیاکبر (1388). شناسایی عوامل داخلی مؤثر بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط و ارائه مدلی اثربخش. (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت. (14)
Anwar Y. and El-Bassiouny N. (2020) Marketing and the Sustainable Development Goals (SDGs): A Review and Research Agenda. In: Idowu S., Schmidpeter R., Zu L. (eds) The Future of the UN Sustainable Development Goals. CSR, Sustainability, Ethics & Governance. Springer, Cham.
Chittithaworn, C., Islam, M. A., Keawchana, T., & Muhd Yusuf, D. H. (2011). Factors Affecting Business Success of Small & Medium Enterprises (SMEs) in Thailand. Asian Social Science, 7(5). doi:10.5539/ass.v7n5p180
Farhoudian, A., Baldacchino, A., Clark, N., Gerra, G., Ekhtiari, H., Dom, G., Mohammad Razaghi, E. (2020). COVID-19 and Substance Use Disorders as Brain Diseases: Recommendations to a Comprehensive Healthcare Response. An International Society of Addiction Medicine (ISAM) Practice and Policy Interest Group.
Grønholdt, L., & Martensen, A. (2006). Key Marketing Performance Measures. The Marketing Review, 6(3), 243–252. doi:10.1362/146934706778605287
He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of Business Research, 116, 176–182. doi:10.1016/j.jbusres.2020.05.030
Jribi, S., Ben Ismail, H., Doggui, D., & Debbabi, H. (2020). COVID-19 virus outbreak lockdown: What impacts on household food wastage? Environment, Development and Sustainability, 22(5), 3939–3955. Doi: 10.1007/s10668-020-00740-y
Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L. C., & He, H. (2019). Principles of Marketing (European Edition). London: Prentice Hall.
Lai, C. C., Shih, T. P., Ko, W. C., Tang, H. J., & Hsueh, P. R. (2020). Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS CoV-2) and corona virus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, 55(3), 105924.
Md. Aminul Islam, Ejaz Mian, and Muhammad Hasmat Ali. (2008). Determinants of Business Success of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Bangladesh. Business Review, Vol. 4, No. 2, p.45-57.
Nurul Indarti & Marja Langenberg. (2005). A Study of Factors Affecting Business Success among SMEs: Empirical Evidences from Indonesia. Potts, John (2018). Futurism, Futurology, Future Shock, Climate Change: Visions of the Future from 1909 to the Present. PORTAL Journal of Multidisciplinary International Studies. 15. https://doi.org/10.5130/portal.v15i1-2.5810.
UN.ORG (2020), ‘UN launches COVID-19 plan that could ‘defeat the virus and build a better world’, available at: https://news.un.org/en/story/2020/03/1060702, accessed 18 April, 2020
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 709 |