تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,971 |
بررسی تأثیر ابعاد استراتژیک مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر رضایت مشتریان در شرایط بحرانی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 3، پیاپی ده - شماره پیاپی 10، شهریور 1399، صفحه 137-154 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.11203 | ||
نویسندگان | ||
قاسم اسلامی* 1؛ فرشاد قادری2 | ||
1استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
امروزه با شرایط بحرانی به وجود آمدن بیماری کرونا و با در خانه ماندن مردم نقش فروش آنلاین بیشازپیش پررنگ شده است. این در حالی است که باوجود در خانه ماندن، مشتریان در این شرایط بحرانی میتوانند با انجام چندین کلیک موارد موردنیاز خود را انتخاب و درب منزل تحویل بگیرند. بنابراین نقش فروش آنلاین در جلوگیری از انتقال بیماری و بحران بزرگتر مهم جلوه میکند. از طرفی تأثیر گذاشتن کسبوکارهای آنلاین بر رضایت مشتریان برای ادامه این خریدها بسیار مهم میباشد. با توجه به موارد بیانشده هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ابعاد استراتژیک مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر رضایت مشتریان بهواسطه کیفیت خدمات درک شده در شرایط بحرانی میباشد. این تحقیق از حیث هدف کاربردی، و از حیث روش پیمایشی و با استفاده از الگوی مدل یابی معادله ساختاری است. موردمطالعه این تحقیق تعداد 390 نفر از مشتریانی است که در زمان بیماری کرونا برای در خانه ماندن از وبسایت دی جی کالا خرید کردهاند. بر اساس یافتههای بهدستآمده مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک بر کیفیت خدمات و رضایت مشتریان تأثیر مثبت دارد. این در حالی است که نقش میانجی کیفیت خدمات درک شده در رابطه بین ابعاد استراتژیک مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی و رضایت مورد تائید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد استراتژیک مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک؛ کیفیت خدمات درک شده؛ رضایت مشتری؛ بحران کرونا | ||
مراجع | ||
الوانی، م؛ سعیدپناه، مسعود. (1393) .بررسی رابطة کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت با وفاداری مشتریان بااستفاده از مدلیابی معادلات ساختاری، مجلة مدیریت توسعه و تحول، 8 (8)، 1-12. غفاری، ف؛ جعفری، پ؛ و امیر مدحی، الف. (1391) مطالعه رابطهی ابعاد کیفیت خدمات و رضایت مشتری در صنعت بانکداری مدل مقایسهای خدمات سنتی و الکترونیکی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 6 (24)، 41-61. حمیدیزاده،ح؛ جزنی،ن؛حاجی کریمی، عباسعلی؛ ابراهیمی، الف. (1391) طراحی یک مدل چندوجهی برای سنجش رضایت مشتریان در صنعت بانکداری ایران، چشم انداز قرهچه، م؛ اخوان خرزیان، م؛ احمدی، م. (1393). تبیین و ارزیابی الگوی وفاداری و رضایت از کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی، مطالعات مدیریت راهبردی، 15 (3)، 133-153. کمالیان، الف. ر؛ امینی لاری، م. و معزی، ح. (1393) بررسی همبستگی بین عوامل تعیینکننده سیستم مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری بر رضایت مشتریان مطالعه موردی شرکت چینی بهداشتی گلسار فارس. مدیریت فردا. 8 (288)، 25-33. عینیان، م (1399). جهش دیجیکالا از گردنه کرونا. روزنامه دنیای اقتصاد، شماره، 4767، https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3645928
Abdulfattah, F. (2012). The effect of electronic customer relationship on customer satisfaction a study in web banking in Saudi Arabia (Doctoral dissertation, University of Huddersfield).
Ahani, A., Rahim, N. Z. A., & Nilashi, M. (2017). Forecasting social CRM adoption in SMEs: A combined SEM-neural network method. Computers in Human Behavior, 75, 560-578.
Borishade, T., Kehinde, O., Iyiola, O., Olokundun, M., Ibidunni, A., Dirisu, J., & Omotoyinbo, C. (2018). Dataset on customer experience and satisfaction in healthcare sector of Nigeria. Data in brief, 20, 1850-1853.
Chen, K. K., Chiu, R. H., & Chang, C. T. (2017). Using beta regression to explore the relationship between service attributes and likelihood of customer retention for the container shipping industry. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 104, 1-16.
Díaz, G. R. (2017). The influence of satisfaction on customer retention in mobile phone market. Journal of Retailing and Consumer Services, 36, 75-85.
Feinberg, R., & Kadam, R. (2003). E-CRM web service attributes as determinants of customer satisfaction with retail web sites. International Journal of Service Industry Management, 13, 432-451.
Finn, A. (2011). Investigating the non-linear effects of e-service quality dimensions on customer satisfaction. Journal of Retailing and Consumer services, 18(1), 27-37.
Firend, A. R., & Abadi, M. F. (2014). Impact of service quality, trust and perceived value on customer loyalty in Malaysia services industries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 164, 298-304.
Frempong, J., Chai, J., Ampaw, E. M., Amofah, D. O., & Ansong, K. W. (2020). The relationship among customer operant resources, online value co-creation and electronic-word-of-mouth in solid waste management marketing. Journal of Cleaner Production, 248, 119228.
Gloor, P., Colladon, A. F., Giacomelli, G., Saran, T., & Grippa, F. (2017). The impact of virtual mirroring on customer satisfaction. Journal of Business Research, 75, 67-76.
Koklic, M. K., Kukar-Kinney, M., & Vegelj, S. (2017). An investigation of customer satisfaction with low-cost and full-service airline companies. Journal of Business Research, 80, 188-196.
Liu, X., He, M., Gao, F., & Xie, P. (2008). An empirical study of online shopping customer satisfaction in China: a holistic perspective. International Journal of Retail & Distribution Management. 12, 50-59.
McNealy, R. M. (1994). Making customer satisfaction happen. Springer Science & Business Media.
Mohammed, A. (2012). Eservice quality strategy: achieving Customer satisfaction in online banking. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 38(1), 6-17.
Ogura, T., & Tsuda, K. (2018). Method of extracting appliance pricing factors in e commerce. Procedia Computer Science, 126, 1476-1483.
Rita, P., Oliveira, T., & Farisa, A. (2019). The impact of e-service quality and customer satisfaction on customer behavior in online shopping. Heliyon, 5(10), 26-32.
Shen, K. N., & Khalifa, M. (2009). Design for social presence in online communities: A multidimensional approach. AIS Transactions on Human-Computer Interaction, 1(2), 1-15.
Alhaiou, T. A. (2011). A study on the relationship between E-CRM features and e-loyalty: The case in UK (Doctoral dissertation, Brunel University Brunel Business School PhD Theses).
Waldron, T & Wetherbe, J (2020). Ensure That Your Customer Relationships Outlast Coronavirus. https://hbr.org/2020/04/ensure that your customer relationships-outlast coronavirus.
Witell, L., Kowalkowski, C., Perks, H., Raddats, C., Schwabe, M., Benedettini, O., & Burton, J. (2019). Characterizing customer experience management in business markets. Journal of Business Research. 92, 15-28.
Wu, L., & Hung, C. Y. (2009). A strategy-based process for effectively determining system requirements in eCRM development. Information and software technology, 51(9), 1308-1318.
Yeo, G. T., Thai, V. V., & Roh, S. Y. (2015). An analysis of port service quality and customer satisfaction: The case of Korean container ports. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 31(4), 437-447.
Zhao, Y. B., Wu, G. Z., Gong, Y. X., Yang, M. Z., & Ni, H. G. (2019). Environmental benefits of electronic commerce over the conventional retail trade? A case study in Shenzhen, China. Science of the Total Environment, 679, 378-386. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,765 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,351 |