تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,307,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,068,117 |
بحران ویروس کرونا و سوء مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکت: تحلیل واکنش کاربران شبکههای اجتماعی به اخبار منفی حول مسائل CSR | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 3، پیاپی ده - شماره پیاپی 10، شهریور 1399، صفحه 33-52 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.11198 | ||
نویسندگان | ||
قاسم زارعی* 1؛ حسین رحیمی کلور2؛ ابوالفضل حق وردی زاده3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی, دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی, اردبیل, ایران. | ||
چکیده | ||
بحران ویروس کرونا و اثرات زیستی، اجتماعی و اقتصادی آن تأثیر شگرفی بر اکثر کسبوکارها گذاشته است. در این میان، سو مدیریت کسبوکارها در قبال مسئولیتهای اجتماعی خود نسبت به بحران پیشآمده و انتشار اخبار منفی در شبکههای اجتماعی میتواند تبعات سنگینی بر آنها وارد سازد. شبکههای اجتماعی به کاربران امکان میدهند تا تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی منفی راجع به شرکتها ایجاد کنند. برای شناسایی عوامل این رفتار، یک خبر ساختگی راجع به ویروس کرونا و شرکت هواپیمایی ماهان در میان کاربران اینستاگرام توزیع شد تا قصد مشارکت آنها توضیح داده شود. بر این اساس مجموعهای از متغیرهای توضیحی بررسی شد که شامل آگاهی اجتماعی، آگاهی محیطی، ارزش سودمندی و نگرش نسبت به کامنت و اشتراکگذاری در مورد اخبار منفی CSR میشوند. این پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کاربر اینستاگرام دانشگاههای تبریز و تهران میشد. پرسشنامهها بهصورت الکترونیکی و به روش در دسترس توزیع و درمجموع 460 پرسشنامه گردآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و PLS نشان داد آگاهی اجتماعی بر آگاهی محیطی اثر مثبت میگذارد. همچنین باوجود آنکه تاثیر مثبت آگاهی اجتماعی و محیطی بر ارزش سودمندی تائید شد، اما نتوانست تاثیر معناداری با نگرش به کامنت و اشتراکگذاری نشان دهند. درنهایت نگرش بر قصد رفتاری کاربران تأثیر قابلتوجهی داشت، اما اثر ارزش سودمندی بر قصد رفتاری تائید نشد. یافتههای این مطالعه میتواند به سازمانهای مختلفی که نسبت به مسائل محیطی و اجتماعی احساس مسئولیت میکنند، بهواسطه تجزیهوتحلیل رفتار مشتریانشان و پیشنهادهای کاربردی که ارائه میدهد، کمک شایانی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بحران کرونا؛ مسئولیت اجتماعی شرکت؛ تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی؛ شبکههای اجتماعی؛ اشتراک و کامنت گذاری | ||
مراجع | ||
ایزدی، حمید؛ بحرینی زاد، منیژه و اسماعیلپور، مجید. (1398). بخشبندی مصرفکنندگان در شبکههای اجتماعی بر اساس انگیزههای اجتماعی مشارکت در ارتباطات دهانبهدهان الکترونیک. مدیریت بازرگانی، 11(1)، 201-218. بساقزاده، نرجس؛ مرادی، محمود و تمیمی، محمد. (1399). تبیین مزیت رقابتی شرکتهای صادراتی ایران با رویکرد نظریه قابلیت پویا و دوسوتوانی سازمانی. مدیریت کسبوکارهای بین المللی، 3(1)، 21-44. بیاتی صداقت، مهدیه؛ سرداری، احمد و یزدانی، ناصر. (1396). بررسی رابطه بین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتری (مورد مطالعه: شرکت حمل و نقل مسافری رجاء). راهبردهای بازرگانی، ۱۴ (۹)، ۷۷-۹۰. خسروی، محمدرضا؛ دل افروز، نرگس؛ شاهرودی، کامبیز و رضایی یوسفی، بهنام. (1394). توسعه مدلی برای سنجش تأثیر مسئولیت اجتماعی و هویت سازمانی بر ارزش ویژه برند شرکت (مورد مطالعه: شرکت صنعتی پارسخزر). مدیریت بازرگانی، 7(3)، 621-642. داوری، علی و رضازاده، آرش. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزارPLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. چاپ اول. دهقانی سلطانی، مهدی؛ شول، عباس و رمضانی، سارا. (1398). تأثیر ارزش زیستمحیطی و تصویر سبز بر تمایل به تبلیغ دهانبهدهان با تبیین نقش اعتماد سبز و تمایل به پرداخت در چارچوب مدل SOR. مدیریت بازرگانی، 11(4)، 804-824. صالحی عمران، ابراهیم؛ ثابتی، عبدالحمید و حسن زاده، سودابه. (1392). بررسی اهمیت شاخصهای مسئولیت اجتماعی شرکتها در مراکز صنعتی و دانشگاهها، آموزش عالی ایران، ۴ (۲). صنوبر، ناصر و مهدی زاده اصل، نسرین. (1388). رابطه توجه به مسؤولیت اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکتهای صادرکننده نمونه صنایع غذایی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 16(59)، 71-86. صنوبر، ناصر؛ خلیلی، مجید و ثقفیان، حامد. (1390). بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکتها. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 2(4)، 28-52. عباسی، عباس؛ منصورآبادی، زهرا؛ محمودشاهی، شهرزاد. (1395). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد مشتریان و قصد خرید با تأکید بر نقش میانجی رضایت مشتریان. مدیریت بازرگانی، 8(4)، 855-902. غفوریان شاگردی، محمد سجاد؛ غفوریان شاگردی، امیر و مرادی، محسن. (1398). بررسی اثر حساسیت زیستمحیطی بر رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و مزیت رقابتی. حسابداری سلامت، 8(2)، 58-76. غلامی، زهرا؛ یزدانی، ناصر و قاضی زاده، مصطفی (۱۳۹۵). بررسی تأثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر ترجیح نام تجاری (مورد مطالعه: مشتریان هتلهای آزادی و استقلال تهران). مدیریت کسب و کار، ۸ (۳۱)، ۱۴۵-۱۶۴ . فاریابی، محمد؛ صنوبر، ناصر؛ قدرتی، اکبر و میداندار، فهیمه. (1392). بررسی تأثیر اقدامات مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها (CSR) برمصرف مسئولانه. جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، 2(2)، 97-119. یوسفی، محمد و قاضی زاده، مصطفی. (1398). تأثیر شبکههای تجاری واجتماعی بر بینالمللیسازی شرکتها. مدیریت کسبوکارهای بین المللی، 2(1)، 149-176.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179–211.
Albitbol, A., & Young Lee, S. (2017). Messages on CSR-dedicated Facebook pages: What works and what doesn’t. Public Relations Review, 43, 796–808.
Allen, J., & Ferrand, J. (1999). Environmental locus of control, sympathy, and proenvironmental behavior. Environment and Behavior, 31(3), 338–353.
Ayittey, F. K. Ayittey, M. K. Chiwero, N. B. Kamasah, J. S. Dzuvor, Ch. (2020). Economic impacts of Wuhan 2019‐nCoV on China and the world. Journal of Medical virology, 92(5), 473-475. Special Issue on New coronavirus (2019‐nCoV or SARS‐CoV‐2) and the outbreak of the respiratory illness (COVID‐19)
Balaji, M., Khong, K., & Chong, A. (2016). Determinants of negative word-of-mouth communication using social networking. Information & Management, 53(4), 528–540.
Baldwin R., & di Mauro, B. W. (eds). (2020). Economics in the Time of COVID19. CEPR Press. 6 March.
Bhattacherjee, A., & Sanford, C. (2006). Influence processes for Information Technology Acceptance: An Elaboration Likelihood Model. MIS Quarterly, 30(4), 805–825.
Chang, Y. T., His, H. Y., & Lu, P. (2015). Persuasive messages, popularity cohesion, and message diffusion in social media marketing. Journal of Business Research, 68(4), 777–782.
Cheung, C., & Thadani, D. (2012). The impact of electronic wordof- mouth communication: A literature analysis and integrative model. Decision Support Systems, 54, 461–470.
Chiang, H. (2013). Continuous usage of social networking sites. Online Information Review, 37(6), 851–871.
Collins, E., & Kearins, K. (2019). Delivering on sustainability’s global and local orientation. Academy of Management Learning and Education, 9(3), 499–506.
Cortado, F., & Chalmeta, R. (2016). Use of social networks as a CSR communication tool. Cogent Business & Management, (3), 1–18.
Curras-Perez, R., Ruiz-Mafe, C., & Sanz-Blas, S. (2014). Determinants of user behaviour and recommendation in social networks. Industrial Management & Data Systems, 114(9), 1477–1498.
Du, S., Bhattacharya, C., & Sen, S. (2010). Maximizing business returns to Corporate Social Responsibility (CSR): The role of CSR communication. International Journal of Management Reviews, 12(1), 8–19.
Einwiller, S., & Steilen, S. (2015). Handling complaints on social network sites: An analysis of complaints and complaint responses on Facebook and Twitter pages of large US companies. Public Relations Review, 41(2), 195–204.
Eisend, M., & Küster-Rohde, F. (2012). A meta-analysis of the effectiveness of publicity versus advertising. Advances in Consumer Research, 38, 581.
Erkan, I., & Evans, C. (2016). The influence of eWOM in social media on consumers’ purchase intentions: An extended approach to information adoption. Computers in Human Behavior, 61, 47–55.
Herrero, A., San Martیn, H., & Collado, J. (2018). Market orientation and SNS adoption for marketing purposes in hospitality microenterprises. Journal of Hospitality and Tourism Management, 34, 30–40.
Kaiser, F. G., & Byrka, K. (2011). Environmentalism as a trait: Gauging people’s prosocial personality in terms of environmental engagement. International Journal of Psychology, 46(1), 71–79.
Kesavan, R., Bernacchi, M., & McNichols, W. (2013). Word of mMouse: CSR communication and the social media. International Management Review, 9(1), 59–67.
Ladhari, R., & Tchetgna, N. (2017). Values, socially conscious behaviour and consumption emotions as predictors of Canadians’ intent to buy fair trade products. International Journal of Consumer Studies, 41(6), 696–705.
Lee, C., & Ma, L. (2012). News sharing in social media: The effect of gratifications and prior experience. Computers in Human Behavior, 28(2), 331–339.
Lee, K., Oh, W. Y., & Kim, N. (2013). Social media for socially responsible firms: Analysis of Fortune 500’s Twitter profiles and their CSR/CSIR ratings. Journal of Business Ethics, 118(4), 791–806
Lin-Hi, N., & Müller, K. (2013). The CSR bottom line: Preventing corporate social irresponsibility. Journal of Business Research, 66(10), 1928–1936.
Ma, L., Zhang, X., & Ding X. Y., (2018). Social media users’ share intention and subjective wellbeing: An empirical study based on WeChat. Online Information Review, https://doi.org/10.1108/ OIR-02-2017-0058
Marriott furloughs tens of thousands of employees due to coronavirus [Internet]. usatoday. [cited 2020 Mar 20]. Available from: https://www.usatoday.com/story/money/2020/03/17/marriott-furloughs-layoffs-coronaviruscovid-19/5068070002/
Martinez, P., Herrero, A., & Gomez, R. (2018). Customer responses to environmentally certified hotels: The moderating effect of environmental consciousness on the formation of behavioral intentions. Journal of Sustainable Tourism, 26(7), 1160–1177.
Mitchelstein, E., & Boczkowski, P. (2010). Online news consumption research: An assessment of past work and an agenda for the future. New Media and Society, 12(7), 1085–1102.
Nguyen, P.-A., Kecskés, A., & Mansi, S. (2017). Does corporate social responsibility create shareholder value? The importance of long-term investors. Journal of Banking & Finance. doi:10.1016/j.jbankfin.2017.09.013
Petty, R., & Cacioppo, J. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion. Advances in Experimental Social Psychology, 19, 123–205.
Salmones. M., Herrero. A., & Martinez. P. (2020). Determinants of Electronic Word‑of‑Mouth on Social Networking Sites About Negative News on CSR. Journal of Business Ethics, https://doi.org/10.1007/s10551-020-04466-9
Salmones. M., Herrero. A., & Martinez. P. (2020). Determinants of Electronic Word‑of‑Mouth on Social Networking Sites About Negative News on CSR. Journal of Business Ethics, https://doi.org/10.1007/s10551-020-04466-9
Stern, P., & Dietz, T. (1994). The value basis of environmental concern. Journal of Social ssues, 50(3), 65–84.
Tao. Ch., Hui. D., & Chen, L. (2020). Institutional shareholders and corporate social responsibility. Journal of Financial Economics, 135(2), 483-504.
Watkins, L., Aitken, R., & Mather, D. (2015). Conscientious consumers: A relationship between moral foundations, political orientation and sustainable consumption. Journal of Cleaner Production, 134(15), 137–146.
Zayyad, H. M. A., Obeidat, Z. M., Alshurideh, M. T., Abuhashesh, M., Maqableh, M., & Masa’deh, R. (2020). Corporate social responsibility and patronage intentions: The mediating effect of brand credibility. Journal of Marketing Communications, DOI: 10.1080/13527266.2020.1728565. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,650 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,073 |