تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,302 |
تعداد مقالات | 15,913 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,187,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,964,182 |
مفهوم شر از دیدگاه ابن میمون و غزالی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 18، دوره 14، شماره 33، بهمن 1399، صفحه 319-336 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2020.41146.2643 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم قدرتی1؛ محمدرضا عدلی* 2؛ عبدالحسین طریقی3؛ بخشعلی قنبری4 | ||
1دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این مقاله، بررسی مسأله شر از دیدگاه ابنمیمون در دین یهود و امام محمد غزالی در دین اسلام است. ابنمیمون شر را صادره از خدا نمیداند؛ چون معتقد است که ضد وجود، فعلیت ندارد و همه شرور عدم هستند که هیچ فعلی به آنها تعلق نمیگیرد. ابن میمون خداوند را از شر مبرا و همیشه خداوند را خیر محض میداند. او جهان خیر و شری را که انسان در آن قرار میگیرد را ناشی از وجود انسان میداند. غزالی نیز تأکید دارد که خیر و شر از جانب خداست و کسی که شر را از جانب خدا نداند، جاهل است؛ به این معنا که خداوند شر را برای شر نمیآفریند، و غرض خداوند از ایجاد شر، در واقع نیل به یک خیر بزرگتر است. به نظر غزالی ابهام در باب سازگاری رحمت خدا و وجود شرور ناشی از درک نادرست معنای حقیقی رحمت است. نتیجه اینکه ابن میمون شر را صادره از خدا نمیداند؛ او شر را عدمی میداند؛ و اصل وجود آن را ناشی از عواملی چون جهل و قدرت محدود انسان میداند و شر را به واسطه انسان بودن افراد میداند؛ در حالی که غزّالی شرّ و خیر را با هم آفریدۀ خدا دانسته و اصل وجود شر را عاملی برای رسیدن به خیر بزرگتر و نامعلوم میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
شرّ؛ آفرینش؛ ابنمیمون؛ غزّالی؛ اسلام؛ خیر؛ یهود | ||
مراجع | ||
- Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad al-Ġaz(z)ālīy (1408 LH) al-Arba'in fi Usul al-Din, Beirut: Daroljeyl. - Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad al-Ġaz(z)ālīy (1410 LH) The Revival of the Religious Sciences, School of Abdul Wakil Al-Drubi, Damascus. - Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad al-Ġaz(z)ālīy (2001) The Incoherence of the Philosophers, Beirut. - Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad al-Ġaz(z)ālīy (2006) Median in Belief, Cairo: Bina. - Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad al-Ġaz(z)ālīy (2007) Almaqsad Al-asna Felsharhe Ma,any Asmah-al-Husna, Beirut: Dar El Mashreq. - Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad al-Ġaz(z)ālīy (2008) Motahari, Morteza, Introduction to Islamic Sciences 1 (logic, philosophy); Sadra Publications. - Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad al-Ġaz(z)ālīy (2018) Aims of Philosophers, Cairo: Bina. - Aghayi Poursedehi, Nafiseh (2017) A Comparative Study of Good and Evil from the Perspective of Augustine and Imam Muhammad Al Ghazali, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran. (in Persian) - Brody, Alexander (2007) Moses ben Maimon, History of Islamic Philosophy, vol. 3, under the supervision of Hussein Nasr. - Cordoba Moses ben Maimon (1994) The Guide for the Perplexed, by Hussein Ata, Ankara. - Cordoba Moses ben Maimon (2013) a book "explaining the names of medicinal plants", trans. Ehsan Moqaddas, Niloberg Publications, Tehran, first edition. (in Persian) - Ghadrdan Gharamaleki, Mohammad Hassan (2009) The issue of evil from the perspective of theologians, Mofid Quarterly, No. 11. (in Persian) - Goldin, Hyman E (1991) Code of Jewish Law, Forward to the New Edition. (New York: Hebrew Publishing Company. - Hana Al-Fakhouri, Khalil Al-Jarr (1998) History of Philosophy in the Islamic World, trans. Abdul Mohammad Ayati, Scientific and Cultural Publication. (in Persian) - Leaman, Oliver (1998) Averroes and Philosophy, Surrey: Curzon Press. - Maki, Abu Talib (2019) Ghov’a-Tolghloob, Cairo: Bina. . - Mousavi Bojnourdi, Seyyed Mohammad (2007) Good and Evil, Matin Research Journal, pp. 23 and 24. (in Persian) - Ormsby, Eric (2014) Theodicy in Islamic thought, The Dispute over Al-Ghazali's Best of All Possible Worlds, Princeton Legacy Library. P. 36. - Pourjavadi, Nasrallah (2013) Al Ghazali, Works of His Philosophy, Encyclopedia of Iranica, Khat Publication. (in Persian) - Sadeghi, Hadi (1994) The problem of evil from the perspective of Judaism, Khomeini Educational and Research Institute, Ma’arefat Journal, Vol. 11, Winter. (in Persian) - Scholem, Gershom (1995) Major Trands in Jewish Mysticism, with a new foreword by Robert Alter, New York: Schocken books. - Shams, Hossein (2011) The attitude of religions towards the issue of evil, available at: http://shams47.blogfa.com/post/872. (in Persian) - Sherbak, Dan Cohen, Harambam (2009) Moses ben Maimon, Library of the Tehran Jewish Association. - Skolnik, Fred (2008) Encyclopaedia Judaica, Keter Publishing House, vol 8. P. 647. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 434 |