تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,636 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,185 |
مطالعه تطبیقی چارچوب ادراک قیمتی مصرفکنندگان ایرانی با سایر کشورها | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، تیر 1399، صفحه 121-151 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.11069 | ||
نویسندگان | ||
هیرو عیسوی1؛ محسن نظری* 2 | ||
1مدیریت بازرگانی، مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مشتریان بر اساسی ادراک خود از قیمت، ویژگیهای محصول و سایر عناصر آمیختة بازاریابی تصمیم میگیرند. بنابراین نکتة مهم برای تصمیمگیران بازاریابی ادراک مصرفکنندگان از قیمت است و نه قیمت واقعی آنها. ادراک قیمتی مصرفکنندگان تحتتاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از جمله عواملی که در شکلگیری ادراک قیمتی موثر است، عوامل فرهنگی میباشد. در این پژوهش در صدد تبیین فرایند ادراک قیمتی و بررسی متغیرهای اثرگذار بر ادراک قیمت در مشتریان ایرانی هستیم و سپس به مقایسة ادراک قیمتی مصرفکنندگان ایرانی با سایر کشورها پرداخته خواهد شد. پژوهش حاضر از نظر هدف در گروه تحقیقات توسعهای قرار میگیرد. از نظر ماهیت دادهها و سبک تحلیل در گروه تحقیقات کیفی و با مرور سیستماتیک و مصاحبههای عمیق با مشارکتکنندگان دادهها جمعآوری میشود. از منظر روش انجام پژوهش، تحلیلی - توصیفی است و دادههای پژوهش با روش تحلیل محتوی، تحلیل میشوند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار مکسکیودا استفاده میگردد. در این پژوهش درمرحلة اول با مطالعة سیستماتیک به بررسی عوامل ادراک قیمتی در پیشینة نظری و تجربی در سایر کشورها میپردازیم و در مرحلة دوم مصاحبههای انجام شده در ایران از طریق روش تحلیل محتوی تحلیل میشوند و سپس نتایج مقایسه میشوند در این پژوهش بعد از روش فراترکیب و انجام مصاحبه از مشارکتکنندگان ایرانی و تحلیل محتوی مصاحبهها به چارچوبی دست یافتیم که از 6 عامل اقتصادی، اجتماعی، موقعیتی، خدمات؛ عوامل بازاریابی و ویژگی خریدار تشکیل شده است. در نهایت از مجموع 14 تم یا مضمون شناسایی شده، 12 مضمون مربوط به مفاهیم موجود در پیشینهپژوهش بوده و 2 مضمون نیز به عنوان مفاهیم جدید شناسایی شدند. این مضمونها شامل خدمات و توزیعکننده میباشد. تعداد 8 کد در پیشینهپژوهی یافت شد که در مصاحبههای انجام شده تکرار نگشت. این کدها عبارتند از تعصب به کالای داخلی، ارزش ادراک شده، دوام، کارایی، کوپن، چانهزنی حین خرید، سبد محصولات، روش پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعة تطبیقی؛ ایران؛ ادراک؛ قیمت؛ مصرفکننده | ||
مراجع | ||
حسنی، ابوالحسن (1396). ماهیت ادراک حسی و اعتبار آن از منظر حکمت عقلانی وحیانی. نشریه ذهن، شماره 70. روستا، احمد، بطحایی، عطیه (1395). رفتار مصرفکننده. زینب حقوردی (ویراستار).تهران: ناشر سرگل. میرا، سید ابوالقاسم، کریمی، ساناز (1390). بررسی تأثیر تبلیغات رسانهای و غیررسانهای بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری. مجله مدیریت بازرگانی، (14). 107-126. نظری، محسن، پاوندی، شهریار (1398). راهبردها و روشهای قیمتگذاری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. نظری، محسن. دستار، حسین (1397). عوامل تعیین کننده تصویر قیمتی فروشگاهی، رهیافت فراترکیب، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال هشتم، (1)، 1-20.
Adaval, R. & Wyer, R. S. (2011). Conscious and Nonconscious Comparisons with Price Anchors: Effects on Willingness to Pay for Related and Unrelated Products, Journal of Marketing Research, Vol. 48, p. 355-365.
Aghaei, M., Motallebi, A., Vahedi, A. & Asadollahi, A. (2014). Design of Productive Services Marketing Mix to Improve Brand Personality in Tehran's Chain Stores.
Asil, H. & Özen, H. (2014). Factors influencing buying behavior on daily deal sites in Turkey. International Conference on Economic and Social Studies (ICESoS’13). 10-11.
Brown, K. & Ryan, R. (2003). The Benefits of Being Present. Journal of Personality and Social Psychology, vol 84, 822 – 848.
Buyukdag, N., Nursoyal, A. & kitapci, O. (2020). The Effect of Specific Discount Pattern in terms of Price Promotions on Perceived Price Attractiveness and Purchase Intentions. Journal of Retailing and Consumer Services.
Clark, R. & Golsmith, R. (2005). Interpersonal influence and consumer innovativeness. International IJC, vol 30, pp 34-43
Costa, McCrae. (2009). Cross- Cultural research on the five- factor model of personality. International association for cross- cultural psychology, 1-8.
Fani lin, Y. Peng Liang, T. Lee The, P. & Yin Lai, C. (2015). Can Time Pressure and Discount Strategy of Mobile Coupons Affect Consumers’ Purchase Intention. Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS).
Gecti, F. (2015). Examining Price Perception and The Relationships Among Its Dimensions via Structural Equation Modeling: A Research on Turkish Consumers. British Journal of Marketing studies, vol 2, pp 1-11.
Graciola, A.P., De Toni, D., de Lima, V.Z. & Milan, G.S. (2018(. Does price sensitivity and price level influence store price image and repurchase intention in retail markets? J. Retailing Consum. Serv. 44, 201–213.
Gunnarsson, K. (2015). Doctoral thesis. Stockholm.
Khandeparkar, K., Maheshwari, B. & motiani, M. (2020). Why should I pay more? Testing the impact of contextual cues on perception of price unfairness for the price-disadvantaged segment in dual pricing. Tourism Management. Vol 78.
Lee, J. D., Repkine, A., Hwang, S. W. & Kim, T. Y. (2009). Estimating Consumers' Willingness To Pay For Individual Quality Attributes With Deal, The Journal Of The Operational Research Society, Vol. 55, p. 1064-1070.
Lichtenstein, D. R., Ridgway, N. M. & Netemeyer, R. G. (1993). Price Perceptions and Consumer Shopping Behavior: A Field Study. Journal of Marketing Research, Vol. 30, p. 234-245.
Lien, C.H., Wen, M.J., Huang, L.C. & Wu, K.L. (2015). Online hotel booking: the effects of brand image, price, trust and value on purchase intentions. Asia Pacific Manage. Rev. 20, 210–218.
Luo, X., & Lee, J. (2018). The Effect of Post-Purchase Discount Format on Consumers’ Perception of Loss and Willingness to Return, Journal of Asian Finance, Economics and Business, 5 (4), 101-105.
Maxwell, Sarah. An expanded price/brand effect model – A demonstration of heterogeneity in global consumption. International marketing review. 200. 325-343
Mcfatter, D. (2005). Fashion involvement of affluent female consumers. LSU.
McGowan, k. & Sternquist, B. (1998). Dimensions of price as a marketing universal: A comparison of Japanese and Us consumers. Journal of International Marketing, 6, 49-65.
Mendoza, E. & Boz, E. (2014). Financial innovation, the discovery of risk, and the US crisis. Journal of monetary economics, vol 62, pp 1-22.
Mendoza, j. (2016). Towards the formation and measurement of ethnic price perception.
Meng, J., Elliott, K. & Hall, M., (2001). Technology readiness Index: Assessing Cross Cultural Validity, Journal of International Consumer Marketing, 22. 19-31.
Minyard, E. & Deitemeyer, A. (2001). Mixed Mode Survey Provides Well-Rounded Results. Alert! 39.
Monroe, K.B. (1973). Buyers’ Subjective Perceptions of Price. Journal of Marketing Research, 10, 70-80.
Moore, M. & Carpenter, J. (2009). Utilitarian and hedonic shopping value in the US discount sector. Journal of Retailing and Consumer Services, vol 16, pp 68-74.
Moore, M., Kennedy, K. & Fairhurst, A. (2004). Cross – cultural equivalence of Price perceptions between US and Polish Consumers. International Journal of Retail and Distribution Management. Vol 31, pp.268-279.
Quelch, J., Ortmeyer, G. & Salmon, W. (1991). Restoring Credibility to retail pricing. Sloan Management Review, vol 33, pp 55-66.
Sandelowski, M. and Barros, J. (2007). Handbook for synthesizing Qualitative Research, Springer Publishing Company Inc
Sinha, I. & Batrsa, R. (1999). The effect of consumer price consciousness on private label purchase. International Journal of Research in Marketing, vol 16, pp 237-251.
Sternquist, B., Byun, B. & Jin, B. (2004). The Dimensionality of Price Perception: A Cross cultural Comparison of Asian Consumers. The International Review of Retail Distribution and Consumer Research (1):83-100.
Su, X. (2008). Intertemporal Pricing with Strategic Customer Behavior”. Management Science, Vol. 53, p. 726-741.
Thaler, R., Tversky, A., Kahneman, D. & Schwartz, A. (1997). The effect of Myopia and loss aversion on risk taking: an experimental test. The Quarterly Journal of Economics, vol 112, 647 – 661. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |