تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,125 |
بیماری کووید 19 (کرونا) به مثابه شر ادراکی و مواجهه با آن بر اساس باور به خدا | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 31، مرداد 1399، صفحه 169-194 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2020.39723.2553 | ||
نویسندگان | ||
مسعود زین العابدین* 1؛ امیرحسین منصوری1؛ عارفه پوشیان جویباری2؛ عین الله خادمی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه شهید رجایی تهران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه شهید رجایی، تهران | ||
3استاد فلسفه دانشگاه شهید رجایی، تهران | ||
چکیده | ||
آلام ناشی از بیماری کووید 19 شر ادراکی است و یک امر وجودی محسوب میشود. شر ادراکی با برخی صفات الهی به ویژه حکمت و عدل و علم او و همچنین، احسن بودن نظام خلقت تزاحم ظاهری پیدا میکند و بایستی وجود این شرور را بر این اساس تبیین و توجیه کرد. در پاسخ به این پرسش که اگر شر ادراکی بیماری کووید 19 با علم و حکمت و عدالت و نظام احسن منافات ندارد پس چرا خداوند عالمی فاقد همین مقدار شرور را نیز نیافریده است، چند پاسخ ارائه شد که مبتنی بر حکمت خداوند قابل تحلیل هستند. شرور فایدههایی دارند و جلوهگر شدن آنها در قالب شر ناشی از نسبت ادراکی ما با آنهاست. همچنین، شرور مجعول بالعرض هستند و مربوط به هیولا و ماده عالم میباشند و خیرهای عالم در مجموع بر شرور غلبه دارند. جدای از این، شرور لازمه اختیار انسانی هستند. از سویی علم و معرفت بشر، تابع قوانین ثابت میباشد و جوشش عواطف و احساسات و نیکیها در عالم، وابسته به حضور شرور میباشد. بر این اساس بر اساس باور به خداوند میتوان وجود شرور ادراکی را بدون توسل به عدمی بودن همه شرور توجیه کرد و همچنان بر این اندیشه بود که شرور ادراکی بیماری کووید19 منافاتی با حکمت الهی ندارد. بایستی از فرصت حاصل شده از بیماری کووید 19 برای اندیشیدن به جهانی بهتر پس از کنترل شیوع ویروس کرونا اندیشید. | ||
کلیدواژهها | ||
شر ادراکی؛ کرونا؛ کووید 19؛ شرور؛ الم؛ باور؛ خدا | ||
مراجع | ||
- Ibn Sina (2002) Alesharat va Altanbihat, Ala’lam Aleslami Publisher, Qom. - Ibn Sina (2002) Al-Shafa'a, Al-Elahiat, Islamic Propaganda Office, Qom. - Mullasadra (1987)Tafsir-Alqoran, Bidar Publisher, Qom. - Mullasadra (2018)Alhekmat-Almotaalia-fi-Alasfar-Alarbaa, Sadra, Islamic Philosophy Research Institute, Tehran (in Persian). - Mullasadra (no date)Almabda-va-Almaad, Alhekmat-Al-Eslami Software. - Mullasadra (1987) Alsharh-Alosul-Alkafi, Institute of Cultural Studies, Tehran. (in Persian) - Mullasadra (1984) Mafatih-Algayb, Iranian Philosophical Institute, Tehran. (in Persian) - Qushchi (no e), Alsharh-Altajrid-Aletegad, (no publisher) - Fakhr Razi (2005) Alsharh-Alesharat-va-Altanbihat, Association of Cultural Works and Honors, Tehran. (in Persian) - Sabzevari, Molla Hadi (1981) Al-Taligat-Alal-Alasfar, Arab Heritage Revival Center, Beirut. - Tabatabae, Mohammadhossein (1971) Almizan-Fi-Tafsir-Alqoran, Al-Alami Publications Corporation, Beirut. - Javadi Amoli, Abdollah (1996) Alrahig-Almakhtum. Asra Publisher, Qom. - Karimzadeh, Qorbanali; Faramarzgaramaleki. Ahad; Gadrdan Garamaleki. Mohammadhasan (2011) "cognitive evil according to mullasadra", A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies, No. 25. pp. 27-44. (in Persian) - Khademi, Einollah (2013) "types of pleasures from Suhrawardi's point of view", Journal of Ayene-Ye Marefat, No 55-56. pp.75-98. (in Persian) - Khademi, Einollah; Hamedi, Morteza (2011) "Pleasure and the Hereafter in Suhrivardi's philosophy", The Journal of Philosophical Theological Researches, No. 28. pp. 7-27. (in Persian) - Khademi, Einollah; Hajibabae, Hamidreza (2012) "the concept of pleasure and its types from Qazali's point of view", Religious Anthropology Journal. No. 28, pp. 79-98. (in Persian) - Ameri, Masumeh (2016) "the evil collision with the divine attributes from Mullasadra's point of view", Asfar, Vol. 2, No. 3, pp. 25-46. (in Persian) - Fattahi Ardakani, Mohsen (2014) "Review and critique of the arguments of divine justice from Tabatabi’s point of view", Journal of Philosophical Theological Research, No. 60, pp. 106-123. (in Persian) - Ganjoor, Mahdi; Sadeghi Hasanabadi, Majid; Bidhendi, Mohammad; Rahimpour, Forugossadat (2016) "Philosophical explanation of the doctrine of justice in Sadr al-Mutallahin's theological thought", Theological Knowledge, Vol. 7, No. 2, pp. 171-193. (in Persian) - Yazdani, Abbas (2013) "Critique of Swinburne's Theory of Divine Justice in the Problem of Evil", Theological Knowledge Journal, Vol. 46, No. 2, pp. 143-161. (in Persian) - Gorbani, Godratollah (2016) "The problem of evil and the meaning of life", New Intellectual Research Journal. No. 2, pp. 81-100. (in Persian) - Hoseini, Seyyedmorteza; Hushangi, Hossein (2011) A new report on the problem of evil, according to Allameh Tabatabai's Credit Perceptions theory, Vol. 44, No. 1, pp. 137-157. (in Persian) - Gasempour, Hasan; Eskandari, Hamidreza (2013) "Comparison of Motahhari's and Swinburne's views on the problem of evil", Philosophy of Religion Researches Journal, Vol. 12, No. 24. (in Persian) - Swinburne. Richard (1998) Providence and the Problem of Evil, Oxford, Clarendon Press - Swinburne. Richard (2004) The Existence of God, Oxford, Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,835 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 608 |