تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,302 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,212,989 |
اولویتبندی بازارهای هدف صادرات گوجه فرنگی ایران با استفاده از روش تاکسونومی عددی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، تیر 1399، صفحه 103-119 اصل مقاله (855.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.10749 | ||
نویسندگان | ||
میثم مدرسی* 1؛ سمیرا افراسیابی2؛ هوشمند باقری قره بلاغ3؛ فاطمه خانی4 | ||
1استادیار گروه آموزشی مدیریت کارآفرینی، دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان | ||
2کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی، دانشگاه تبریز | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان | ||
4رشتۀ اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
افزایش تولید و صادرات محصول گوجه فرنگی که ایران در تولید آن دارای مزیت نسبی است میتواند دستیابی به درآمدهای ارزشی بیشتر را امکانپذیر سازد. علاوه براین؛ توسعه بالقوه صادرات این محصول، به منظور صادرات محصولات غیرنفتی، اهمیت بسیاری دارد. هدف از مطالعۀ حاضر شناسایی و اولویتبندی بازارهای هدف صادراتی گوجه فرنگی ایران است، همچنین در این پژوهش از روش تاکسونومی عددی برای انتخاب بازارهای هدف صادراتی بالقوه استفاده شده است. دادههای مورد استفاده مربوط به مقطع 2001 الی 2017 میباشد. در این مطالعه از پنج ضریب نوسان رتبه، ضریب نزدیکی، ضریب میانگین رتبه، ضریب میانگین سهم و ضریب نوسان سهم استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به تعیین اولویتهای صورت گرفته، کشور عراق در اولویت اول کشور هدف صادراتی گوجه فرنگی قرار دارد و پس از آن کشور افغانستان رتبه دوم و روسیه رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. کشورهای حوزه خلیج فارس به ترتیب رتبه شامل امارات متحده عربی، عمان، بحرین، کویت، عربستان سعودی و قطر رتبه آخر را به خود اختصاص دادهاند. به استثناء کشور امارات متحده عربی مابقی کشورهای حوزه خلیج فارس در رتبههای آخر قرار دارند. به این ترتیب با توجه به وضعیت صادرات فعلی گوجه فرنگی به کشورهای مختلف، تفاوت قابل ملاحظهای بین بازارهای بالقوه و بالفعل وجود دارد. پیشنهاد مشخص این تحقیق اتخاذ سیاستهای مناسب قیمتی و تولیدی جهت توسعه صادرات و شناخت بازارهای هدف صادراتی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازارهای هدف؛ صادرات؛ گوجه فرنگی؛ تحلیل تاکسونومی عددی | ||
مراجع | ||
اسدی، علی، شریفزاده، ابوالقاسم و شریفی، مهنوش. (1387). بررسی انگارههای رفتار اطلاعیابی کشاورزان گوجهفرنگیکار (مطالعه موردی: منطقه بادوله در استان بوشهر). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دورۀ 39، شمارۀ 1، 43-31. بختیاری، مینا و بخشنده، قاسم. (1398). بررسی عوامل موثر بر عملکرد صادرات با نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در شرکتهای صادراتی استان خوزستان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 2(3)، 145-162. بهزادنیا، پویا، صنوبر، ناصر و حسینی، سیدصمد. (1398). تاثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 2(3)، 63-85. پالوج، مجتبی. (1397). آسیبشناسی نظام بهرهبرداری کشت و صنعت و ارائه راهکارهای توسعه آن. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، دورۀ 14، شماره 2، 2017-201. خداوردیزاده، محمد، و محمدی، سمیه. (1396). تعیین مزیت نسبی و ساختار بازار صادرات جهانی گیاهاندارویی (مطالعه موردی: رازیانه، بادیان، انیسون و گشنیز). فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 9(34)، 153-174. راحلی، حسین. (1396). بررسی مزیت نسبی و بازارهای هدف محصولات کشاورزی صادراتی استان آذربایجان شرقی. فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 9(36)، 39-66. رفیعی، حامد، میرباقری، سیدشهاب، اکبرپور، حامد، و جلیلی، الهام. (1397). بررسی ساختار و تدوین الگوی انتخاب بازارهای صادراتی ایران؛ مطالعه موردی محصولات کیوی، سیب و انگور. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، ۱۵(۱۲) :۶۶-۷۶ فتاحی، احمد و هاشمی، محمد. (1395). ارزشگذاری اقتصادی محصولات ارگانیک، کاربرد رهیافت ترجیحات اظهارشده (مطالعه موردی: گوجه ارگانیک دشت مَرغاب). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دورۀ 47، شمارۀ 2، 334- 325. مجاوریان، سیدمجتبی، احمدیکلیجی، سینا و امینروان، مرضیه. (1395). تعیین بازارهای هدف صادراتی گیاهان دارویی ایران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دورۀ 46، شمارۀ 4. 737- 729. میرزایی، معصومه (1388). بررسی مزیت نسب صادراتی رب گوجهفرنگی ایران. سازمان تحقیقات، آموزش و جهاد کشاورزی، دانشگاه پیام نور، پایاننامۀ کارشناسی ارشد.
Brewer, P. (2001). International market selection: developing a model from Australian case studies. International Business Review, 10(2), 155-174.
Burton-Freeman, B., & Reimers, K. (2011). Tomato consumption and health: emerging benefits. American Journal of Lifestyle Medicine, 5(2), 182-191
Doherty, A. M. (2009). Market and partner selection processes in international retail franchising. Journal of Business Research, 62(5), 528-534.
Fatemi, M., Azadi, H., Rafiaani, P., Taheri, F., Dubois, T., Van Passel, S., & Witlox, F. (2018). Effects of supply chain management on tomato export in Iran: application of structural equation modeling. Journal of food products marketing, 24(2), 177-195.
Hatab, A. A. (2009). Performance of Egyptian cotton exports in international market. Agricultural Economics Research Review, 22(347-2016-16854), 225
Khaksar, a. h., yaghoubi, M., & Kalateharabi, V. (2014). Determining Revealed Comparative Advantage and Target Markets for Iran's Stone Fruits. Journal of Business Research, 62: 528-534
Kumar, A., Roy, D., Tripathi, G., Joshi, P. K., & Adhikari, R. P. (2018). Does contract farming improve profits and food safety? Evidence from tomato cultivation in Nepal. Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies, 8(3), 603-624.
Salehi, B., Sharifi-Rad, R., Sharopov, F., Namiesnik, J., Roointan, A., Kamle, M., & Sharifi-Rad, J. (2019). Beneficial Effects and Potential Risks of Tomatoes Consumption for Human Health: An Overview. Nutrition. Volume 62, June 2019, Pages 201-208
Serio F, Ayala O, Bonasia A, Santamaría P. Antioxidant properties and health benefits of tomato. In Recent Progress in Medicinal Plants Volume 13: Search for Natural Drugs (Eds.) J.N. Govil, V.K. Singh and C. Aarunachalam. 2006. ISBN 0-976184-95-8.
Sher, H., Aldosari, A., Ali, A., & de Boer, H. J. (2014). Economic benefits of high value medicinal plants to Pakistani communities: an analysis of current practice and potential. Journal of ethnobiology and ethnomedicine, 10(1), 71. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 817 |