تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,104 |
تحلیل نقش بازاریابی اینترنتی بیمارستانها در توسعه بازارهای بینالمللی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1399، صفحه 65-82 اصل مقاله (830.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2020.10381 | ||
نویسندگان | ||
سعید جعفریتیتکانلو* 1؛ حسن اصغرزاده2 | ||
1استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا علیه السلام، مشهد، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
انجام فعالیتهای بازاریابی جهت جذب مشتریان خارجی در فرایند صادرات کالا کاملاً متداول است؛ اما انجام این کار در زمینه صادرات و مخصوصاً صادرات خدمات پزشکی رواج چندانی ندارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیتهای بازاریابی اینترنتی بیمارستانها بر شناسایی فرصتهای صادراتی و رشد صادرات خدمات در گردشگری پزشکی انجامگرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. در این پژوهش پس از توسعه مدل تحقیق و استخراج فرضیه های مربوطه، پرسشنامه ای تدوین شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی صوری و روایی واگرا و جهت سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرون باخ استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 50 بیمارستان خصوصی شهرهای گردشگر پذیر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز میباشد که اندازه نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 44 تعیین شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سرانجام پرسشنامه پژوهش در بین کارکنان بخش پذیرش بیماران بینالملل توزیع شد. بهمنظور تحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار پیالاس به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان میدهد توانمندیهای بازاریابی اینترنتی بیمارستانها بر شناسایی فرصتهای صادراتی و رشد صادرات خدمات گردشگری پزشکی موثر میباشد. همچنین اثر غیر مستقیم توانمندیهای بازاریابی اینترنتی بر رشد صادرات خدمات گردشگری پزشکی از طریق شناسایی فرصتهای صادراتی تایید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندیهای بازاریابی اینترنتی؛ رشد صادرات خدمات؛ گردشگری پزشکی؛ شناسایی فرصتهای صادراتی | ||
مراجع | ||
ایمانی خوشخو، محمدحسین. نادعلی پور، زهرا. پورجم، افسانه. (1393). بررسی جایگاه ایران در بین کشورهای اسلامی، ازنظر شاخص رقابتپذیری گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالشها و چشماندازهای اقتصاد گردشگری (مروری بر پیشینۀ تحقیق در خارج و داخل). اولین همایش بینالمللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالشها، چشماندازها، 775-761. برقی اسکویی، محمدمهدی. ولی زاده، سمیه. (1397). تأثیر بهبود فضای کسبوکار بر تجارت خارجی: مطالعه موردی شرکای عمده تجاری ایران. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 1(3): 144-125. پرویز راد، پیمان. میرزایی، سارا. (1385). کیفیت پایگاههای اطلاعرسانی اینترنتی مرتبط با سلامت در ایران. مدیریت اطلاعات سلامت، 3(1): 50-11. جهانیان، منوچهر (1395). نقش دولت در توسعه اقتصاد گردشگری ایران با محوریت اقتصاد مقاومتی، فصلنامه علمی - پژوهشی گردشگری و توسعه، 5(9): 156-177. حاجی نژاد، علی. جاودان، مجتبی. سبزی، برزو. (1392). برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری جنگ هم پیوند با سایر جاذبهها در استان ایلام. مطالعات جهانگردی (مطالعات گردشگری)، 8(22): 101-136. حاجی نژاد، علی. اسلام فرد، فاطمه. (1392). تدوین راهبردهای گسترش توریسم پزشکی شهر شیراز با استفاده از روش برنامهریزی استراتژیک (SWOT). مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 12(8): ۶54 -۶41. خیری، محمد. اسماعیلپور مقدم، هادی. ده باشی، وحید. (1395). بررسی رابطه توسعه پایدار گردشگری با امنیت سرمایهگذاری با تأکید بر اقتصاد مقاومتی. فصلنامه جغرافیا ( برنامهریزی منطقهای)، 25(2): 15-28. دعایی، حبیب اله. بیغم، زینب. (1394). بررسی بازاریابی الکترونیکی در بازار فرش دستباف استان فارس. پژوهش بازاریابی نوین، 1(1): 20-1. رامین مهر، حمید. چارستاد، پروانه. (1392)، روش تحقیق کمّی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار لیزرل) تهران، ترمه. رضایی نور، جلال. محبتی، محمدرضا. معصومی کاشانی، محمدرضا. (1396). ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی در استان قم با رویکرد توسعه گردشگری پزشکی با ترکیب فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و روش تودیم. گردشگری و توسعه، 7(1): 20- 40. رضوانی، محمدرضا. صباغ پور آذریان، مهدیه. شفیعا، سعید. (1396). نقش بازیگران کلیدی در حکمروایی گردشگری الکترونیکی در ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 12(4): 82-41. شیرمحمدی، یزدان. هاشمی باغی، زینب. شاهسون، نسترن. (1397). تحلیل اثر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و فناوری اطلاعات پیشرفته بر ارزش ویژه برند گردشگری سلامت. گردشگری و توسعه، 7(1): 1-19. قاسمی یالقوز آغاج، اکبر. اسد زاده، احمد. ایمانی خوشخو، محمدحسین. جبار زاده، یونس. (1397). تأثیر عوامل انگیزشی گردشگری درمانی بر قصد رفتاری گردشگران: نقش واسطهای عوامل ادراکی و رضایتمندی. برنامهریزیوتوسعهگردشگری. 7(24): 59- 81. کرمی، اژدر. گریفیتز، گرث. کرمی، هادی. یونس پور، زهرا. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 1(3): 57-43. کشاورز، حمید. جباری فر، سید ابراهیم. حسین چور، کبری. (1391). بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی و زیرساختهای مؤثر بر توسعه گردشگری دندانپزشکی در شهر اصفهان. مجله دانشکده دندانپزشکی اصفهان، 8(7): 684-694. مانیان، امیر. رونقی، محمدحسین. (1394). ارائه چارچوب جامع پیاده سازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب. مدیریت بازرگانی، 7(4): 901-920. محسنین، شهریار. اسفیدانی، محمدرحیم. (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS. تهران: کتاب مهربان نشر. ملکی، سعید. توانگر، معصومه. (۱۳۹6). بررسی و تحلیل چالشهای گردشگری سلامت مشهد از منظر بیماران خارجی. جغرافیا و توسعه فضای شهری، 2(2): 153-165. ممقانی، محمد. (1390). شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی مؤثر در کیفیت وبسایت ارائهکننده خدمات در خریدهای آنلاین از دیدگاه مشتریان شرکت رجا. (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، 8(2): 95-105. نوری حکمت، سمیه. جباری، علیرضا. دهنویه، رضا. مردانی، رجا. (1393). آمادگی بیمارستانها برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی: شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 11(4): 506-514. واعظی، رضا. چگین، میثم. اصلی پور، حسین (1396). جایگاه خطمشی گردشگری سلامت در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر راهبردهای اقتصاد مقاومتی. مدیریت دولتی، 9(4): 641-664.
Aspelund, A. Moen, Ø. (2004). Internationalization of small high-tech firms: the role of information technology. Journal of Eeromarketing, 13(2-3), 85-105.
Bianchi, C. Mathews, S. (2016). Internet marketing and export market growth in Chile. Journal of Business Research, 69(2): 426-434.
Büyüközkan, G. B. Ergün. (2011). Intelligent System Applicationsin Electronic Tourism, Expert Systems with Applications, 38(6): 6586-6598.
Chong, W. K. Man, K. L. Kim, M. (2018). The impact of e-marketing orientation on performance in Asian SMEs: A B2B perspective. Enterprise Information Systems, 12(1): 4-18.
De Clercq, D. Zhou, L. (2014). Entrepreneurial strategic posture and performance in foreign markets: the critical role of international learning effort. Journal of International Marketing, 22(2): 47-67.
Garcia, L. Ardigo, C. M. (2018). Hospitality and marketing: marketing orientation and performance of the hotels in the tourist destination Costa Verde e Mar (SC). Rosa dos Ventos, 10(2): 250-267.
Gibbs, J. and Kraemer, K. A. (2004). Cross country investigation of the determinants of scope of e-commerce use: An institutional approach. Electronic Markets, 14 (2): 124 - 137.
Glavas, C. Mathews, S. Bianchi, C. (2017). International opportunity recognition as a critical component for leveraging Internet capabilities and international market performance. Journal of International Entrepreneurship, 15(1): 1-35.
Jantunen, A. Puumalainen, K. Saarenketo, S. Kylaheiko, K. (2005). Entrepreneurial orientation, dynamic capabilities and international performance. Journal of International Entrepreneurship, 3(1): 232-243.
Kaitila, V. Kauhanen, A. Kuusi, T. Lehmus, M. Maliranta, M. Vihriälä, V. (2018). Finland’s Growth Performance–The Lost Decade and the Prospects in the Near Term (No. 87). The Research Institute of the Finnish Economy.
Li, X. Wang, Y. (2011). Measuring the effectiveness of US official state tourism websites. Journal of Vacation Marketing, 17(4): 287-302.
Mathews, S. Healy, M. (2008). From garage to global’: The Internet and international market growth, an SME perspective. International Journal of Internet Marketing and Advertising, 4(2/3): 179–196.
Mathews, S. Healy, M. Wickramasekera, R. (2012). The Internetalisation of information, knowledge, and interaction components of the firm’s internationalisation process. Journal of Marketing Management, 28(5/6): 733–754.
Miocevic, D. Morgan, R. E. (2018). Operational capabilities and entrepreneurial opportunities in emerging market firms: Explaining exporting SME growth. International Marketing Review, 35(2): 320-341.
Moon, B. and Jain, S. C. (2007). Determinants and outcomes of internet marketing activities of export firms. Journal of Global Marketing, 20 (4): 55-71.
Morgan, N. A. (2012). Marketing and business performance. Journal of the Academy of MarketingScience. 40(1), 102-119.
Racela, O. C. Thoumrungroje, A. (2019). Enhancing Export Performance through Proactive Export Market Development Capabilities and ICT Utilization. Journal of Global Marketing, 4(2): 1-18.
Shepherd, D and DeTienne, D (2005), Prior Knowledge, Potential Financial Reward, and Opportunity Identification. Entrepreneurship Theory and Practice, 29: 91–112.
Sokhanvar, A. Çiftçioğlu, S. Javid, E. (2018). Another look at tourism-economic development nexus. Tourism management perspectives, 26(2): 97-106.
Tan, Q. Sousa, C. (2015). Leveraging marketing capabilities into competitive advantage and export performance. International Marketing Review, 32 (1): 78_102.
Toften, K. Hammervoll, T. (2011). International market selection and growth strategies for niche firms. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 13(3/4): 282–295.
Wang Y and Russo SM (2007) Conceptualizing and evaluating the functions of destination marketing systems. Journal of Vacation Marketing 13(3): 187–203.
Yousefi, A. (2018). Estimating the Effect of the Internet on International Trade in Services. Journal of Business Theory and Practice, 6(1): 65. Zuo, B. Huang, S. (2018). Revisiting the tourism-led economic growth hypothesis: The case of China. Journal of Travel Research, 57(2): 151-163. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 601 |