 
				| تعداد نشریات | 45 | 
| تعداد شمارهها | 1,416 | 
| تعداد مقالات | 17,490 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 56,507,183 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,750,080 | 
| حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی یک زیردریایی به روش غیرمستقیم به منظور ارزیابی و بهینه سازی مانورپذیری | ||
| مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
| مقاله 33، دوره 47، شماره 1، اردیبهشت 1396، صفحه 305-314 اصل مقاله (420.31 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| داوود میرزایی* 1؛ محمدعلی بدری2؛ احمدرضا زمانی2 | ||
| 1کارشناس ارشد، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2استادیار، پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| یکی ازموضوعات مهم درعملکرد زیردریاییها درک صحیح از مانورپذیری و حساسیت آنها به تغییرات پارامترهای هیدرودینامیکی است. پارامترهای هیدرودینامیکی با آزمون های عملی قابل اندازهگیری هستند وارتباط مستقیم با مشخصات هندسی و شرایط محیطی وسیله دارند. این ضرایب که در اثر تراکنش سیال با بدنه متحرک زیردریایی ایجاد میشوند مقادیر ثابتی نداشته و نامعین هستند. هدف اصلی دراین مقاله، حساسیت سنجی ضرایب هیدرودینامیکی زیردریایی نظیر پارامترهای میرایی هیدرودینامیکی بدنه و ضمائم در سه مانور دایرهای، زیگ زاگ افقی و قائم میباشد. این پژوهش وابستگی قطر مانور دایره به ممان هیدرودینامیکی حاصل از سطوح کنترلی عمودی، عدم تاثیر ضرایب پسا در مقابل ضرایب برآ حاصل از بدنه و سطوح کنترل در پاسخ سیستم نتیجه گرفته شده است. در نهایت افزایش ضرایب برآ در افزایش مانورپذیری زیردریایی و افزایش پسا در کندی و پایدار بودن زیردریایی را ارائه مینماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل حساسیت؛ ضرایب هیدرودینامیکی؛ مانورپذیری؛ زیردریایی؛ روش نیوتن –اویلر | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,947 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 610 | ||