| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,425 |
| تعداد مقالات | 17,557 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,924,357 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,888,265 |
بررسی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف- فرآیند در درمان ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی | ||
| فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 10، مرداد 1387، صفحه 105-127 اصل مقاله (271 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فرهاد محمدی1؛ جهانگیر کرمی2؛ منصور بیرامی3 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی | ||
| 2گروه مشاوره دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
| 3استادیار دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش، بررسـی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف- فرآیند در درمان ناتوانی ویژهی یادگیری ریاضی است. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل است. نمونهای 45 نفره (21پسر و 24 دختر) بهصورت تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی پایهی سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی86-85 انتخاب شدند. آزمودنیها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش تکلیف- فرآیند، تمرین و تکرار و گروه کنترل) قرار گرفته و از نظر هوشبهر، تحصیلات والدین و طبقه اقتصادی- اجتماعی و آموزش رسمی در مدارس عادی، در ساعتهای غیر از دستکاری، همتا شدند. نتایج تحلیل واریانس یکراههی تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون در آزمون ریاضیات ایران (کیمت) نشان داد که تفاوت معناداری میان سه گروه در حیطه مفاهیم (001/0p<)، عملیات (001/0p<)، کاربرد(05/0p<) و نمره کل (001/0p<) ریاضی وجود دارد. این پژوهش نشان میدهد که روش آموزش تکلیف-فرآیند موجب بهبود عملکرد دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی نسبت به گروه تمرین و تکرار و کنترل میشود. عملکرد گروه تحت آموزش تمرین و تکرار نیز در حیطه عملیات (01/0p<) و کل آزمون (001/0p<) ریاضیات ایران (کیمت) بهتر از گروه کنترل است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مشکل ویژهی یادگیری؛ رویکرد تکلیف-فرآیند؛ آزمون ریاضیات ایران (کیمت) | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 574 |
||