| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,444 |
| تعداد مقالات | 17,730 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,899,087 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,519,671 |
فراتحلیل موانع مشارکت افراد در ورزشهای همگانی در ایران | ||
| جامعه شناسی سبک زندگی | ||
| دوره 10، شماره 4، دی 1404، صفحه 108-131 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/sls.2025.67903.1548 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی ادیبان1؛ بهمن ولی نژاد* 2؛ حسین الهیاری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد میانه، میانه، ایران | ||
| 2استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد میانه، میانه، ایران | ||
| 3استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران | ||
| چکیده | ||
| مطالعات بسیاری در زمینه شناسایی موانع مشارکت در ورزشهای همگانی در ایران انجام شده است، اما عدم وجود یک دیدگاه جامع و یکپارچه، مانع از دستیابی به تصویری دقیق و کامل از وضعیت موجود شده است. بنابراین، لازم است با رویکردی کلنگر و تحلیلی، این پژوهشها و نتایج آنها گردآوری و بررسی شوند تا تصویری روشن و دقیق از مهمترین و پرتکرارترین موانع مشارکت در ورزشهای همگانی فراهم شود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل موانع مشارکت افراد در ورزشهای همگانی است. روش پژوهش به کار گرفته شده در تحقیق حاضر فراتحلیل است و جامعه آماری آن را تحقیقات انجام شده با موضوع موانع ورزش همگانی در ایران طی سالهای 1388-1402 تشکیل دادهاند. پس از طی مراحل مشخص (جستجو، غربالگری، شایستگی و مشمول بودن) نمونهگیری انجام گرفت و 19 تحقیق به عنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات گردآوریشده، پس از کدگذاری، از نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که موانع تجهیزاتی و زیرساختی (512/0-)، موانع مالی یا اقتصادی (481/0-)، موانع فرهنگی یا اجتماعی (432/0-)، موانع سازمانی و مدیریتی (402/0-)، موانع روانشناختی (372/0-)، و موانع درونفردی (322/0-) بیشترین تاثیر را بر عدم مشارکت افراد در ورزشهای همگانی دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ورزش؛ ورزش همگانی؛ موانع مشارکت؛ فراتحلیل | ||
| مراجع | ||
|
References
Ajzen, I.(2020). The theory of planned behavior: Frequently asked questions. Human behavior and emerging technologies, 2(4), 314-324. https://doi.org/10.1002/hbe2.195
Ajzen, I., & Schmidt, P.(2020). Changing behavior using the theory of planned behavior. The handbook of behavior change, 17-31.
Asefi, A. A. and asadi dastjerdi, H.(2017). An Investigating of Developmental Barriers of Sport for All in State Universities of Tehran City and Presenting Developing Strategies. Sport Management Journal, 8(6), 823-844. doi: 10.22059/jsm.2017.60756 [In Persian].
Balduzzi, S., Rücker, G., & Schwarzer, G.(2019). How to perform a meta-analysis with R: a practical tutorial. BMJ Ment Health, 22(4), 153-160. doi:10.1136/ebmental-2019-300117
Cohen, J.(2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Academic press.
Dunn, J. C., & Zimmer, C.(2020). Self-determination theory. In Routledge handbook of adapted physical education (pp. 296-312). Routledge.
Gil-Píriz, D., Leyton-Román, M., Mesquita, S., & Jiménez-Castuera, R.(2021). Barriers to the practice of sport and physical activity from the perspective of self-determination theory. Sustainability, 13(14), 7665. doi:10.3390/su13147665
Hamilton, K., van Dongen, A., & Hagger, M. S.(2020). An extended theory of planned behavior for parent-for-child health behaviors: A meta-analysis. Health psychology, 39(10), 863. doi:10.1037/hea0000940
Harrer, M., Cuijpers, P., Furukawa, T., & Ebert, D.(2021). Doing meta-analysis with R: A hands-on guide. Chapman and Hall/CRC.
Heidari, M., Saberi, A. and Kargar, G. (2018). Meta-Analysis of Studies Factors and Strategies Attract People to the Development of Sport for All in the Last 10 Years. Research on Educational Sport, 6(14), 111-130. doi: 10.22089/res.2017.3267.121 [In Persian].
Husain, F. (2023). The impact of physical training on academic progress: a perspective through self-determination theory and maslow’s hierarchy of needs. Brit. J. Educ, 11, 82-92.
Kung, S. P., & Taylor, P.(2014). The use of public sports facilities by the disabled in England. Sport management review, 17(1), 8-22. doi: 10.1016/j.smr.2013.08.009
Lewandowski, J. D. (2018). Sport, trust, and social capital. Comparative Sociology, 17(3-4), 386-405. doi: 10.1163/15691330-12341466
Maher, M.(2024). The Risk of Self-Actualization: A Humanistic Exploration of Maslow, Motivation, and Mountaineering (Doctoral dissertation, The Chicago School of Professional Psychology).
Painter, E., & Price, M.(2021). Creating social capital on soccer fields: Immigrant opportunities and gendered barriers in adult soccer leagues. Journal of Ethnic and Migration Studies, 47(7), 1631-1648. https://doi.org/10.1080/1369183X.2019.1602030
Pandey, S., Ritz, C., & Perez-Cueto, F. J. A.(2021). An application of the theory of planned behaviour to predict intention to consume plant-based yogurt alternatives. Foods, 10(1), 148. doi: 10.3390/foods10010148
Paul, J., & Barari, M.(2022). Meta‐analysis and traditional systematic literature reviews-What, why, when, where, and how?. Psychology & Marketing, 39(6), 1099-1115. doi: 10.1002/mar.21657
Sailer, M., & Homner, L.(2020). The gamification of learning: A meta-analysis. Educational psychology review, 32(1), 77-112. doi:10.1007/s10648-019-09498-w
Sánchez-Santos, J. M., Rungo, P., & Lera-López, F.(2024). Building social capital through sport engagement: Evidence for adults aged 50 years and older. Ageing & Society, 44(2), 403-428. doi:10.1017/S0144686X22000046
Skinner, J., Zakus, D. H., & Cowell, J.(2008). Development through sport: Building social capital in disadvantaged communities. Sport management review, 11(3), 253-275. doi:10.1016/S1441-3523(08)70112-8
Slaten, C., Klotthor, N., Lewis, C., & Lee, J.(2023). Belongingness & Sport: A theoretical framework to conceptualize belonging with athletes. Journal of Belonging and Human Connection, 1(aop), 1-19. doi:10.1163/27722856-bja10001
Standage, M., & Ryan, R. M.(2020). Self‐determination theory in sport and exercise. Handbook of sport psychology, 37-56. https://doi.org/10.1002/9781119568124.ch3
Vafaei Moghaddam, A. , Farzan, F. , Razavi, S. M. H. and Afshari, M.(2019). Serveing the Development Causes of Sport for All Based on Grounded Theory. Sport Management Studies, 10(52), 43-72. doi: 10.22089/smrj.2017.3818.1745 [In Persian].
Vasconcellos, D., Parker, P. D., Hilland, T., Cinelli, R., Owen, K. B., Kapsal, N., ... & Lonsdale, C.(2020). Self-determination theory applied to physical education: A systematic review and meta-analysis. Journal of educational psychology, 112(7), 1444. doi:10.1037/edu0000420
Veisia, E. , Karimi, M. and Khatibi, A.(2023). Designing and Developing Strategies for the Development of Public Sports Culture in Khuzestan Province(Social Marketing Approach). Ferdowsi University of Mashhad Journal of Social Sciences, 20(2), 221-255. doi: 10.22067/social.2023.83078.1366 [In Persian].
Walseth, K.(2008). Bridging and bonding social capital in sport-experiences of young women with an immigrant background. Sport, education and society, 13(1), 1-17. doi: 10.1080/13573320701780498
Wu, M. J., Zhao, K., & Fils-Aime, F.(2022). Response rates of online surveys in published research: A meta-analysis. Computers in human behavior reports, 7, 100206. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2022.100206 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||