| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,429 |
| تعداد مقالات | 17,586 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,153,498 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,996,344 |
تاثیر تمرین مبتنی بر مدل آموزش ورزش بر رشد و خلاقیت حرکتی دانشآموزان دارای اضافه وزن | ||
| ذهن، حرکت و رفتار | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 2، آبان 1404 اصل مقاله (950.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.65653.1158 | ||
| نویسندگان | ||
| الیاس زمانی* 1؛ داریوش خواجوی2؛ علیرضا فارسی3؛ الله عرب عامری2 | ||
| 1دبیر تربیت بدنی | ||
| 2گروه رفتار حرکتی، دنشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
| 3گروه رفتار حرکتی، دنشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرین مبتنی بر مدل آموزش ورزش بر رشد حرکتی و خلاقیت حرکتی دانشآموزان دارای اضافه وزن انجام گرفت. در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون انجام گرفت، از بین دانشآموزان 13 تا 14 ساله دارای اضافه وزن شهر باخرز به صورت مشارکت داوطلبانه، 30 دانش آموز براسا معیارهای ورود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مدل اموز ورزش و اموزش سنتی قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون از شرکتکنندگان آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی و خلاقیت حرکتی گرفته شد. در مرحله تمرین که به مدت 12 هفته و هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 تا 50 دقیقه در سالن مدرسه به طول انجامید گروههای آموزش ورزش (روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت 10 تا 11 صبح) و آموزش سنتی (روزهای یک شنبه و سه شنبه ساعت 10 تا 11 صبح) به تمرینات مربوطه (فوتسال) پرداختند. 48 ساعت بعد از آخرین جلسه، مرحله پس آزمون همانند پیش آزمون اجرا شد. دادهها به روش تحلیل واریانس عاملی (2 گروه در 2 مرحله اندازهگیری) تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل آموزش ورزش باعث بهبود معنیدار رشد حرکتی و خلاقیت حرکتی دانشآموزان دارای اضافه وزن گردید. اما دیگر نتایج نشان داد که آموزش سنتی بر رشد حرکتی و خلاقیت حرکتی دانشآموزان دارای اضافه وزن تاثیر معنیداری ندارد. بنابراین، براسسا نتایج مدل اموزش ورزش ممکن است یک روش آموزشی موثر برای معلمانب باشد که مهارتهای حرکتی و خلاقیت حرکتی را به دانشآموزان دارای اضافه وزن آموزش میدهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ورزش؛ اموزش سنتی؛ مهارت حرکتی؛ خلاقیت؛ اضافه وزن | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |
||