| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,427,279 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,066 |
حسآمیزی به مثابه استعاره مفهومی: بررسی الگوی حسآمیزی در شعر سهراب سپهری | ||
| زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1404 اصل مقاله (1.13 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2024.59531.3605 | ||
| نویسندگان | ||
| مهسا امجدی* 1؛ ابراهیم اقبالی2؛ ابراهیم رنجبر3؛ محمد خاکپور2 | ||
| 1دانشآموخته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مقاله حاضر نگاهی به پدیده حسآمیزی از دیدگاه نظریه استعاره مفهومی است و به تحلیل حسآمیزیهای موجود در شعر سهراب سپهری پرداختهاست. بعضی از پژوهشگران علوم شناختی، با پیش چشم داشتن سلسلهمراتب حواس اولمان، حسآمیزی را گونهای از استعاره مفهومی دانستهاند؛ همچنانکه در ساخت استعاره مفهومی، یک حوزۀ مفهومی عینی بر یک حوزۀ مفهومی انتزاعی افکنده میشود تا آن را روشن سازد، در حسآمیزی نیز عناصر مربوط به حواس ضعیفتر به حیطه حواس قویتر برده میشوند تا موجب درک بهتری از مفهوم شوند. این مقاله با روش توصیفیتحلیلی کوشیدهاست از منظر متفاوتی به صنعت پرتکرار حسآمیزی در شعر سپهری نگاه کند و جسمانیت مستتر در ظاهر انتزاعی آثار او را نشان دهد. نتیجۀ حاصل از بررسی حدود 100 نمونه در اشعار سپهری، نشان میدهد که تقریباً تمام حسآمیزیهای موجود در شعر او، استعارههایی مفهومی هستند که از سلسلهمراتب حواس اولمان تبعیت میکنند. به عبارت دیگر، سپهری همواره در حسآمیزیهایش مفهوم انتزاعی را به عینیت و تجسم نزدیک کردهاست. این نکته نمایانگر آن است که شعر او برخلاف ظاهر انتزاعی، باطنی جسمیتیافته و کاملاً زمینی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سهراب سپهری؛ حسآمیزی؛ استعاره مفهومی؛ جسمانیت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |
||