| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,545 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,827,660 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,838,979 |
تحلیل پایا و گذرای سامانه مدیریت گرمایی ماژول باتری خودرویی لیتیوم- یون با استفاده از میکروکانال در نرخهای مختلف تغذیه | ||
| مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.61677.3413 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد پارسا دولت یار1؛ علی قاسمیان* 2؛ مهدی اکبرشاهی3؛ عطیه طلایی3؛ امیررضا فتحی3 | ||
| 1دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 2گروه قوای محرکه، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
| 3کارخانه نوآوری آمپر | ||
| چکیده | ||
| حفظ دمای باتری لیتیوم- یون در محدودهی عملکردی و توزیع یکنواخت دما تأثیر بسزایی در ایمنی و عملکرد آن دارد. در این پژوهش، عملکرد سیستم مدیریت گرمایی بسته باتری در مقیاس خودرویی شامل 385 باتری لیتیوم یون 21700، طی نرخ جریانهای C1، C2 و C3 و فرآیند پیشگرمایش به صورت عددی بررسی شده است. سامانه مدیریت گرمایی به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع میکرکانالهای موجدار آلومنیومی است و در دو الگو میکروکانال پایه و بهبود یافته با تمرکز بر زاویه تماس باتری و میکروکانال و تعداد اتصالاتU شکل مورد بررسی قرار گرفت. در نرخ جریانهای بالاتر از C1 با فرض حداکثر سرعت ورودی میکروکانال 41/1 متر بر ثانیه (به منظور حفظ رژیم جریان لایهای)، سیستم خنککاری توانایی حفظ شرایط دمایی به صورت پایا را ندارد. تحت این شرایط سیستم خنککاری توانایی حفظ شرایط دمایی برای 257 ثانیه برای نرخ جریان C2 و 86 ثانیه برای نرخ جریان C3 را دارد. فرآیند پیشگرمایش با دمای اولیه 20- درجه سلسیوس نیز طی 885 ثانیه محقق شد. همچنین استفاده از طرح بهبودیافته راندمان گرمایی را تا میزان 3/39% افزایش داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت گرمایی؛ خودروی برقی؛ بسته باتری لیتیوم- یون 21700؛ میکروکانال؛ راندمان حرارتی؛ پیش گرمایش | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||